4071
Sök

Volvo s40 fas1 växellåds problem.

5 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Hejsan jag har min volvo s40 1.8 1997 (fas1) har gått närmare 19 000 mil.

här för någon timme sen så skulle jag backa la i spärren för att kunna backa men inget hände utan jag la i ettan och bilen drog sit framåt istället testa flera gånger om det bara jag som itne fick i backen men det var ettan istället för backen jag fick i.

för dryga 1-2 veckor sedan så lämnade jag in bilen till verkstad för dom skulle byta packboxen mellan motorn och lådan..

kan det blivit något fel montering så växellådan tog stryck då ? eller bara att skiten är paj och måste byta ut den.

alla växlar är väldigt slappa av sig. spec trean..

och tänkte om man kan ta fas 2 lådan och sätta den i min bil ??

MVH Maltzon

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 januari 2010
om jag förstod ditt problem rätt så gissar jag på att spakstället är feljusterat.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 januari 2010
om jag tänker rätt så har du renault skit växelådan å dom är glappa i länkaget, blir något bättre med nya bussningar men ändå skit :p

fas 2 lådan passar inte på din mitsubishimotor

5 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
jag har ingen mittshubishimotor på den har redna kollat det. hur mycket kan det kosta att byta bussningar då? för när jag lägger i spärren för att få i backen då får jag i 1an och 2an :S

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 januari 2010
maltzon skrev:
jag har ingen mittshubishimotor på den har redna kollat det. hur mycket kan det kosta att byta bussningar då? för när jag lägger i spärren för att få i backen då får jag i 1an och 2an :S

nya bussningar på volvo typ 50kr å sen får man justera länkaget, de gör man lättast själv genom att tänka efter lite å lossa 2 skruvar under bilen å justera de rätt. en verkstad tar mycke flis för de å de blir sällan riktigt bra..

har du inte GDI motorn ?

5 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
det är inte en gdi motor det är en 1.8 volvo motor i den. okeej jaa vi ska ner till verkstan på måndag här dirket och kolla om det kunde ha blevit något när dom satte tillbaka lådan, vill gärna ta bort glappet jag har på trean för den är jätte glapp funderar nästan på om det är så att jag måste göra en växellådsbyta på den sad

Volvo Tekniker
149 Inlägg
6 februari 2010
maltzon skrev:
det är inte en gdi motor det är en 1.8 volvo motor i den. okeej jaa vi ska ner till verkstan på måndag här dirket och kolla om det kunde ha blevit något när dom satte tillbaka lådan, vill gärna ta bort glappet jag har på trean för den är jätte glapp funderar nästan på om det är så att jag måste göra en växellådsbyta på den sad

Alla renaultväxellådor som sitter på volvomotorerna får detta problem.
Som tidigare folk sagt så sitter det plastbussningar i länkaget under, det är ett stag under bilen du får ta loss. Skruva ej åt muttrarna för hårt, då kommer du inte kunna växla sen. dom ska bara hålla allt på plats.
Anledningen till att du inte får i backen är att du rör spaken, men bussningnarna är så slitna så staget rör sig inte så mycket som det bör göra. Antar att du har svårt att få i 1an utan att lyfta på backspärren.

Tyvärr kom inte volvos växellådor på sugmotornerna förrän fas 2 01-.

Sök