7584
Sök

Problem med ABS

4 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Hejsan!
Hoppas nån har några ideer om vad som kan ha hänt med mina bromsar. Ska försöka förklara så bra en icke kunnig person kan smile

De sista veckorna har mitt ABS system fått för sig att det behöver rycka in då och då helt utan anledning. Kan tex vara när jag i låg fart bromsar in för att svänga, parkera eller liknande då det helt plötsligt börjar skaka nåt förbannat i pedalen. Mycket obehagligt sad
Naturligtvis är det inte halt eller nåt så här års och abs'n borde inte behövas alls i de farter jag talar om. Och har aldrig gjort tidigare heller.
Verkar dock som bromsarna funkar ändå för jag får ju stopp på bilen. Har visserligen inte behövt göra nån hastig inbrosmning i hög fart ännu.
Kan också tillägga att inga varningslampor lyser och det finns gott om bromsvätska.
Bilen i fråga är en Mistubishi Colt 1.6 -02

Nån som har några ideer??

1 453 Inlägg
28 maj 2006
Är du säker på att det verkligen är ABSen som sätter in, det skakar inte i framvagn, ratt osv? Det brukar annars vara ett tydligt tecken på att en/flera av bromsskivorna har blivit överhettade och slagit sig, då skakar det nämligen när man bromsar.

Om du fortfarande tror att det är ABS-systemet så föreslår jag att du åker till en verkstad och kollar upp saken.

21 761 Inlägg
28 maj 2006
Kan kanske vara glapp i en givarkabel så att systemet tror att ett hjul låser sig. Men om ABS systemet går in så ska väl lampan lysa förstås, har aldrig haft ABS så jag vet inte hur saker beter sig.
Senast redigerat av Drönirettab (28 maj 2006)

4 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
hhmm... nä, jag vet inte säkert att det är abs som bråkar. Har inte haft nån bil med det tidigare men känslan påminner om när abs agerar (dvs, som och när den ska göra). Bara det att den nu alltså gör det trots att den egentligen inte behövs. Några skakningar i ratt/framvagn har jag inte känt.
Glapp i en givare skulle jag nog kunna tänka mig själv vara en möjlighet kanske.
Tack för tipsen så långt. Keep 'em coming smile

4 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
Uppdatering:

Lyfte upp bilen och det visade sig att en sk abs-ring var sprucken. Nån som vet om/hur man kan byta den på enklaste och billigaste sätt? Eller måste man byta hela klabbet? Har hört priser på upp mot 5000:- för det vilket är i saftigaste laget.... Om man däremot kan byta bara ringen borde man kunna komma undan med ett par hundringar men tydligen går det inte på alla bilar?
tacksam för tips/råd smile

4 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Ingen som har några tips ang mitt problem? Går det att laga på nåt sätt. Kan ett alternativ vara att tillfälligt koppla ur ABS? Hur gör man det i så fall? Har inte råd med ny drivknut a 4-5000:- i nuläget sad

671 Inlägg
9 juli 2006
Åk till skroten och köp en beg.

Sök