Bygger egna isdäck =)

te_wik Forummoderator
13 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Tonycrona skrev:

KHRacing skrev:
har du 6mm bult så borra inte större än 4mm som max... då kommer bulten kunna svajja i hålet lättare & till slut så vrider de sig ur hålet med.

Okey men är typ omöjligt att få igenom dom om man inte borrar med 7 mm borr. men även om man borrar så klämms ju gummit ihop igen smile det är ju flexibelt

Kan man tvinga in en m6 bult  i någon mm för litet hål i metall så ska man nog kunna gänga in en i ett 4mm hål i gummi smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dundersmurfen smurfidunder
13 februari 2010 · 327 Inlägg

haha vi snackar mycket ömma tummar. drog dom hårt sen också, muttermaskin klämde ner brickorna på utsidan till "botten". tror det var 8mm borr ja.

stålväven i stommen är otroligt hård/ seg. gnistrar om borret. verkar inte vara några sitta fast bekymmer alls, kör med borr så dom går i någosånär lätt.

ha gärna en aning osymmetriskt mönster. drar bäst om inte alla sitter på samma rader. spinner du om du ska dra loss någon så gör det bara ett rivande sen står man på gummit igen. eftersom det blir spår i isen...

Senast redigerat av dundersmurfen (13 februari 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
KHRacing
18 februari 2010 ·

http://www.geting.se/image.php/222719-PICT0007.JPG

Så ser mina isdäck till Fiddyn ut, 4,2x25 montageskruv i framdäcket,  skall sätta 5,0x25 i bakdäcket

detta håller då en hoj inte väger så mkt, men det funkar ej i längden på¨en bil just pga vikten

Senast redigerat av KHRacing (12 december 2010)

danneC5
18 februari 2010 · 186 Inlägg

KHRacing skrev:

danneC5 skrev:
köpte mina isdäck för 200kr st beg. aldrig värt att håll på när de ligger i de priserna ju.. hmm

99/100 isdäcksset på blocket ligger på 1500kr +

hör er för med nån lokal rallysnubbe så har han säkerligen beg att sälja billigt, själv har jag köpt flera uppsättningar vid olika tillfällen för 200-250kr /st beroende på skick..

maattias
21 februari 2010 · 354 Inlägg

Men varför prakka på med limm emellan, kan inte förstå?? finns inte en chans de håller tätt.. Varför inte köra med innerslang? Tät och 100 gånger lättare? smile köp "möbel"bultar alltså med slät/platt huvuden.. Då klarar sig innerslangen hur bra som hellst!

Senast redigerat av maattias (21 februari 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Tonycrona
21 februari 2010 · 400 Inlägg

maattias skrev:
Men varför prakka på med limm emellan, kan inte förstå?? finns inte en chans de håller tätt.. Varför inte köra med innerslang? Tät och 100 gånger lättare? smile köp "möbel"bultar alltså med slät/platt huvuden.. Då klarar sig innerslangen hur bra som hellst!

joo då de håller tätt utan slang, vi kör inte lim utan silicon, och hur hade du tänkt att man skulle få igenom "möbel bultar" tongue vi skruvar ju nu igenom dom med skruvdragare och man får pressa som fan, Man lär ju inte kunna ba trycka igenom dom med tummen^^ om man inte borrar ett hål som är typ dubbelt så stort men då vinglar dom ju rätt bra wink

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
21 februari 2010 · 400 Inlägg

Men nu är föresten däcket helt klart:D blir provkörning på tisdag ev smile bilder kommer big_smile

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
22 februari 2010 · 400 Inlägg

Nu är projektet slutfört! vi fick dom svar vi ville ha smile kommer precis från testrundan, All info kommer imorn, är för trött nu. God Natt smile

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
25 februari 2010 · 400 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866576_m4uipf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866577_wnq77c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866578_yo69tz.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866579_uw4rvx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866580_m7n6sl.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866581_i2pxuw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866583_68qcq2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866584_eds2r4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866585_leytxl.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866588_knrar0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866591_h7k3e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866594_r7hepr.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866596_3ukes5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866597_18lo5k.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866601_xgb265.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866602_aeoug1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/866605_e2dsa2.jpg

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
25 februari 2010 · 400 Inlägg

Resultat:
Blev hur jävla grymt fäste som hälst! när vi skulle burna ringar så släppte inte bilen om vi åkte vänster varv, den släppte bara på höger varv. Samt så släppte den typ inge alls i skogen på grus väg, så vi bestämde oss för att köra lite asfalt, där släppte den. Vi körde 3 mil och mestadels asfalt och det slet typ inte ner något alls. Samt det läckte inge luft häller.
Så i sommar fixar vi 4 st 175,65,"14" tror jag och bygger ordning tills nästa vinter. och ev 30mm bult i stället smile

Sammanfattning:
Vi använde oss av 100st M6 25mm sexkantsbult, 300 brickor samt låsmuttrar [Allt i rostfritt]. Dubbla på utsidan, en stor längst ner sen en mindre uppe på eftersom att dom stora brickorna hade för stort hål tyckte vi, så de glappa lite. Samt silicon innanför brickorna på både in och utsidan. Vi drog muttrarna så att dom precis började trycka ner gummit i klacken lite, samt vi använde oss av 7mm borr alltså 1mm större hål än vad bultarna är, men gummi trycks ju ihop, och det höll ju tätt ändå. detta gjorde vi för att vi hade sånt jävla problem att få igenom bultarna när vi borra mindre hål.


Kostnad:
Däck finns att hämta gratis utanför däckffirmor, såna dom slänger, ba kolla så dom ser hela ut.
215kr för bult,brickor,muttrar / 1 däck
[Hade varit halva priset om ja inte kört rostfritt samt om vi fått tag i brickor i exakt rätt storlek]

Senast redigerat av Tonycrona (25 februari 2010)

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
loop
1 maj 2010 · 297 Inlägg

Lite sent ute för denna tråd. Men jag hade liknande.
http://i233.photobucket.com/albums/ee153/loop1062/Fiestaonice2.jpg

Dock vässade för bättre grepp. De läcker lite och ett pajade för mig. Men det bettar grymt med70st i vardera framhjulet på en Fiesta. Feta sladdar

xAhlen
23 oktober 2010 · 14 Inlägg

Hur gick det nu i sommar. Blev det till att dubba 4st däck, vinter är ju runt hörnet. smile

Dodge Viper RT/10 "Snaken" (2002)
Opel Kadett 1.6i "Club" (1987)
Volvo V70 TDI "71000milarn" (1998)
Tonycrona
23 oktober 2010 · 400 Inlägg

Isen har redan lagt sig på den sjön som vi åker på mäst:P hehe. Helt sjukt men sant. Nja inte klara än, fick inte mina däck förens typ 1 månad sen, tog alla från våra jobb bilar sen förra vintern, för vi byter på dom varje säsong. Och sen har ja nyss köpt ny bil så varit massa skruvanden med den. men inom 1 månad så kommer alla 4a att vara klara smile Dom ligger färdig borrade och skruv och bult är köpt.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
xAhlen
23 oktober 2010 · 14 Inlägg

Ska bli kul och se hur det blir big_smile se om ni kan filma lite med en bra kamera och slänga upp på youtube.

Dodge Viper RT/10 "Snaken" (2002)
Volvo V70 TDI "71000milarn" (1998)
Opel Kadett 1.6i "Club" (1987)
loop
24 oktober 2010 · 297 Inlägg

Nix. Jag har fortfarande bara två dubbade. Men det får väl bli en dag framför TVn med spärrskaftet.

KHRacing
24 oktober 2010 ·

Jag har sålt mina riktiga isdäck o bygger för fullt på egentillverkade, utav M6x30 skruv
+ M6 låsmutter 19mm/22mm bricka på insida & utsida:

1: 4st helt nya 185/55-15 rallycrosslicks
http://www.geting.se/image.php/269421-PICT0007.JPG

2: Borrade med 4mm borr
http://www.geting.se/image.php/269422-PICT0009.JPG

3: förberett med wulklösning, batterier & skruvdragare + bult/skruv/brickor
http://www.geting.se/image.php/269423-PICT0011.JPG

4: varje skruv penslas med vulklösning närmast skallen innan den gängas in i hålet
http://www.geting.se/image.php/269424-PICT0012.JPG

5: Sedan tar jag en kyssmejsel på skruven & muttermaskinen på muttern på utsidan.
http://www.geting.se/image.php/269425-PICT0016.JPG

6: Det tar ett tag kan jag meddela.
http://www.geting.se/image.php/269426-PICT0017.JPG

7: Japps, ett bra tag: för den som är närsynt så syns det att där sitter något mindre
19mm bricka i de två yttersta raderna inne i däcket, detta är för att gummit där svänger ju
ut mot däckssidan & med en 22mm bricka hade denna lättare skavt hål i gummit.
http://www.geting.se/image.php/269427-PICT0018.JPG

Totalt 188 skruvar i varje däck & dubbelt detta av brickor.

Utsticket efter muttern räknat är cirka 15-18mm, utsticket kommer även att slipas till
snabbt med en vanlig vinkelslip för att ytterligare ge bättre grepp & kunna blåsa alla
Volvoraggare på isen enkelt & bekvämt.

Allt inköpt från www.skruvospik.se Sveriges garanterat billigaste inköpsställe för dessa
varorna, min låda vägde flera kg o kostade ca: 750kr. (Däcken var dock gratis)

Samt två bilder på mina nya Isdäck till crossen, med 5x25montageskruv innefrån rakt
ut genom varje dubb på däcken - totalt 4timmars jobb att bygga dessa.
http://www.geting.se/image.php/269428-7.jpg
http://www.geting.se/image.php/269429-8.jpg

Senast redigerat av KHRacing (24 oktober 2010)

Tonycrona
24 oktober 2010 · 400 Inlägg

Fan det är ju såna där däck som man skulle ha och bygga av, så jävla drygt med vanliga att sitta och välja vart man vill ha och klackarna är så jävla dårliga och skåror här och där och skit:P hehe men en annan vill ju bygga av riktiga vinterdäck så man får nå fäste i snön ocksåtongue

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2010 · 14 056 Inlägg

Tonycrona skrev:
Isen har redan lagt sig på den sjön som vi åker på mäst:P hehe. Helt sjukt men sant. Nja inte klara än, fick inte mina däck förens typ 1 månad sen, tog alla från våra jobb bilar sen förra vintern, för vi byter på dom varje säsong. Och sen har ja nyss köpt ny bil så varit massa skruvanden med den. men inom 1 månad så kommer alla 4a att vara klara smile Dom ligger färdig borrade och skruv och bult är köpt.

Nu måste jag få fråga.......Du bor i Köping och isen har lagt sig, det har ju för sjutton inte varit kallt än.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
loop
24 oktober 2010 · 297 Inlägg

Tonycrona skrev:
Fan det är ju såna där däck som man skulle ha och bygga av, så jävla drygt med vanliga att sitta och välja vart man vill ha och klackarna är så jävla dårliga och skåror här och där och skit:P hehe men en annan vill ju bygga av riktiga vinterdäck så man får nå fäste i snön ocksåtongue

Det är enklast att utgå från ett däck som är blankt. Vadfan ska du ut i terrängen att göra. Mina har ca 15mm utstick, hur ofta kör man där det inte når ner till isen?

KHracing
188 nabbar är imponerande. Det är fler än vad de kör med i kortnabb. De brukar tydligen köra med 7st per dm i framhjulen och 10st per dm i bakhjulen på bakhjulsdrivna bilar.

Nu får vi bara hoppas på en riktig vargavinter i år igen.

xAhlen
24 oktober 2010 · 14 Inlägg

Tonycrona skrev:
...
Nu får vi bara hoppas på en riktig vargavinter i år igen.

Ja dom säger ju att det ska bli den kallaste vintern på 1000år. ^^

Opel Kadett 1.6i "Club" (1987)
Volvo V70 TDI "71000milarn" (1998)
Dodge Viper RT/10 "Snaken" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang