2602
Sök

Saab 95 -99 krångel med växellåda

4 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
tja , vi har en saab 95 kombi 99a och vi har problem med växellådan, man måste lägga i ettan varje gång för att få i backen, funkar inte det så får man ta 1an till 2an sen back, eller stänga av bilen och börja om. Lämna in bilen på saab går ju på en månadslön, undrar ifall nån kan veta vad felet kan vara? och om nån känner nån i närheten av mig som kan fixa detta . tack på förhand mvh niklas

ps. bor i strängnäs
Senast redigerat av eklonov (11 februari 2010)

Tekniker
624 Inlägg
4 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
dålig låda kanske  / lite mer detaljerat svar vore tacksamt smile

okej testar att byta olja , tack för svaret!

dåligt backdrev kan de vara nånting? kostar att byta?
Senast redigerat av eklonov (11 februari 2010)

1 915 Inlägg
11 februari 2010
Troligen är det synkringen till backen som börjar bli dålig!
Förslag till åtgärder:
1. Kolla så att det inte beror på att kopplingen kopplar ur dåligt
2. Prova att byta olja. Ev testa olika typer
3. Vänj dig vid att alltid lägga i en annan växel först och sedan backen. Brukar fungera
4. Byt växelådan. Antingen till en bättre begagnad eller renovera den låda du har.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Förslag till åtgärder:
3. Vänj dig vid att alltid lägga i en annan växel först och sedan backen. Brukar fungera
4. Byt växelådan. Antingen till en bättre begagnad eller renovera den låda du har.

okej börjar med 1an å 2an , vana vid att lägga i växel innan är vi , men tänkte sälja bilen under våren , vill nog ha de fixat annars blir de bara massa prut vid försäljning , 4an hoppas jag att jag slipper tongue tack för svaren , återkommer med resultat efter att ha provat 1 å 2

4 299 Inlägg
11 februari 2010
eklonov skrev:
Louksor skrev:
Förslag till åtgärder:

okej börjar med 1an å 2an , vana vid att lägga i växel innan är vi , men tänkte sälja bilen under våren , vill nog ha de fixat annars blir de bara massa prut vid försäljning , 4an hoppas jag att jag slipper tongue tack för svaren , återkommer med resultat efter att ha provat 1 å 2

Troligtvis är det 4:e alternativet som gäller.

Har samma problem på min fast med 2an, tyvärr ett vanligt fel på 9-5orna som innebär byte eller renovering av lådan.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 februari 2010
Du ska absolut inte prova med olika oljor. Saab lådor kräver "Saabs olja" som har uppdaterats ett antal gånger sedan 9-5´an kom (det säger en del om problemet) Det finns en repsats som åtgärdar probset med backen men då måste lådan ur bilen och delas, en låda från skroten får eller har samma symtom om den inte är fixad. Det finns tyvärr ingen genväg och problemet kommer bli värre.
Tips; Lägg i femman, släpp kopplingen till dragläge, trampa snabbt ner kopplingen samtidigt som du lägger i backen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 497 Inlägg
12 februari 2010
Hade samma problem på min.
Och som tidigare påtalat så beror det på synkringar.

4 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
tack för alla svar så shyst! nu har man lite mer begrepp om vad de kan vara.. kontaktat en kille som bara plockar med lådor så får vi se vad som händer här framöver! tack återigen ..mvh niklas

1 298 Inlägg
12 februari 2010
Jag har exakt samma problem på min 9-3 Aero och har fått höra att det förmodligen är backens synk som tidigare framkommit här. Har provat hotrodders knep och det fungerar bra tillsvidare.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Sök