Hej,
Jag var i väg i lördags och köpte en gammal Citroen Xantia från 97.
Jag köpte den av två killar som köper in bilar, fixar till dem och sen säljer. De verkade kunniga:rolleyes:.
De sa att de gjort en motortvätt på bilen någon dag innan jag kom och köpte den.
När jag provkörde bilen så steg tomgången helt plötsligt upp till över 4000 varv FAST JAG INTE RÖRDE NÅGON PEDAL. Bilen åkte i ca 40 km/t av egen kraft. Det lät ungefär som att jag hade gasen i botten.
Bilen ryckte även till varje gång jag släppte på gasen under färden.
Jag påpekade så klart detta när jag kom tillbaka till säljaren. Han sprutade då någonting i motorn som driver bort fukt, och efter det funkade bilen bra. Jag köpte bilen (mot bättre vetande) då den var bra för övrigt och jag tyckte att det lät troligt att det var fukt kvar i motorn.
Dessvärre så återkommer problemet varje gång jag startar bilen. Jag sprutar ned 556, eller vad det heter, innan färd och då går tomgången ned efter jag åkt ca 1-2 km. Ryckningarna när jag släpper på gasen finns dock kvar.
När bilen går "normalt" så ligger tomgången på ca 1500 varv, vilket är för högt antar jag.
Är det någon här som vet vad jag ska göra för att få bort fukten? Det är ju lite svårt nu när det är -10 grader och jag inte har något garage att ställa den i.
Tacksam för all hjälp!
Hälsningar
Anne i Enköping