Besikta synligt ombyggda bilar + fråga om helgodkända bilar

Eddy Galen, inte dum.
21 februari 2010 · 1 324 Inlägg

Har sökt ett bra tag utan resultat. Jag har två frågor om besiktning:


Hur är det om man har en synligt ombyggd motor, typ en 740tic med 600 häst eller så? Hur går sådana bilar igenom?

sedan, vilka bilar är helgodkända? och vad innebär helgodkända bilar?

Edit: Om man har en bil utan typgodkännande, kan man ändra vad man vill med den inom ramarna av trimning av originalblocket?

Senast redigerat av eddhedd (21 februari 2010)

HansN83 x40
21 februari 2010 · 1 209 Inlägg

det här vill jag oxå veta!! hur skulle en s40 2.0t som kommer att bli trimad till 250 hk, kommer besikning manen att säga nåt om detta?

hoppas att det går att jag lånar tråden lite!!

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
evilaudio
21 februari 2010 · 16 195 Inlägg

eddhedd skrev:
Har sökt ett bra tag utan resultat. Jag har två frågor om besiktning:


Hur är det om man har en synligt ombyggd motor, typ en 740tic med 600 häst eller så? Hur går sådana bilar igenom?

sedan, vilka bilar är helgodkända? och vad innebär helgodkända bilar?

en 740 me 600 hk går inte att besikta..


en helbilsgodkändbil får man inte ändra nåt på utifrån orginalutförandet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Static35
21 februari 2010 · 293 Inlägg

innan jag sålde mazdan, besikta jag den och besmanen sa där är inga original 125-130 hästar . bytt motor till 2.5l från 1.8l v6a :p

Eddy Galen, inte dum.
21 februari 2010 · 1 324 Inlägg

Vilka bilar är typgodkända?

KHRacing
21 februari 2010 ·

eddhedd skrev:
Vilka bilar är typgodkända?

Det beror på.. det är inte från ett speciellt årtal som vissa påstår.. det är helt upp till generalagenturen att bestämma om de vill ha en specefik model helfordonsgodkänd.

exempel.  Vissa Audi från -94 är helfordonsgodkända.

exempel: en EVO 6 från -00 är det ej

LordLife
21 februari 2010 · 998 Inlägg

Ta regnr och kolla på transportstyrelsen, står längst ner när du sökt på ett rgnr om den är helfordonsgodkänd.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Eddy Galen, inte dum.
21 februari 2010 · 1 324 Inlägg

Om man har en bil utan typgodkännande, kan man ändra vad man vill med den inom ramarna av trimning av originalblocket?

KHRacing
21 februari 2010 ·

eddhedd skrev:
Om man har en bil utan typgodkännande, kan man ändra vad man vill med den inom ramarna av trimning av originalblocket?

På fordon tillverkade senare än 1976 så får man i praktiken inte ändra nånting alls.
Så svaret på din fråga om du vill följa regelböckerna/fordonskungörelsen är N E J !

saab_sonett Handledare
21 februari 2010 · 1 481 Inlägg

Märker dom att motorn är trimmad eller att det syns så är det tvärstopp. Min bror har en Camaro med kompressormatad 383:a och när han kommer in med den och dom lyfter på huven så flinar dom skadeglatt och halvspringer till datorn för att kolla. När dom insett att bilen är reggad med "Motorn ändrad. Effekt 285 Kw" så kommer dom slokörade tillbaka och stänger huven.  Så nej, det går inte att besikta en 740 med 600 hästar.

Smajly
21 februari 2010 · 3 059 Inlägg

Men dom kan ju knappast gå på känsla.. Kan ju inte komma tillbaka efter provtur och säga att dom tror att bilen är trimmad. Då blir detväl upp till dom att bevisa det också. Chippar du den o litta annat smått e de inget dom ser med blotta ögat.

Eller va måste dom göra?

KHRacing
21 februari 2010 ·

Smajly skrev:
Men dom kan ju knappast gå på känsla.. Kan ju inte komma tillbaka efter provtur och säga att dom tror att bilen är trimmad. Då blir detväl upp till dom att bevisa det också. Chippar du den o litta annat smått e de inget dom ser med blotta ögat.

Eller va måste dom göra?

SBP är ett lotteri, har alltid varit, kommer alltid förbi så!

Eddy Galen, inte dum.
21 februari 2010 · 1 324 Inlägg

Folk som slänger på 3'' hela vägen då?

Det måste väl gå igenom annars skulle väl hälften här inte bry sig om att ha det?

Blir lite misstänksam att det finns vissa kryphål

evilaudio
21 februari 2010 · 16 195 Inlägg

eddhedd skrev:
Folk som slänger på 3'' hela vägen då?

Det måste väl gå igenom annars skulle väl hälften här inte bry sig om att ha det?

Blir lite misstänksam att det finns vissa kryphål

ska man följa lagen till punkt å pricka så får inte en bil låta mer än va den gjorde när den lämna fabriken.


men som sagts innan.. SBP är ett lotteri.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Smajly
21 februari 2010 · 3 059 Inlägg

KHRacing skrev:

Smajly skrev:
Men dom kan ju knappast gå på känsla.. Kan ju inte komma tillbaka efter provtur och säga att dom tror att bilen är trimmad. Då blir detväl upp till dom att bevisa det också. Chippar du den o litta annat smått e de inget dom ser med blotta ögat.

Eller va måste dom göra?

SBP är ett lotteri, har alltid varit, kommer alltid förbi så!

Jo de e nog sant..

Marlboroman
21 februari 2010 · 8 229 Inlägg

Smajly skrev:
Men dom kan ju knappast gå på känsla.. Kan ju inte komma tillbaka efter provtur och säga att dom tror att bilen är trimmad. Då blir detväl upp till dom att bevisa det också. Chippar du den o litta annat smått e de inget dom ser med blotta ögat.

Eller va måste dom göra?

Klart dem kan. Finns en del lite luddiga saker dem kan använda. Som tex ifall dem misstänker att du har byggt om bilen, till exempel satt i en besiktningsmotor så kan dem vägra att besikta med hänvisning till det. Sen har dem åtminståne förr kunnat kräva intyg på utbromsad effekt. Och dem behöver inte bevisa någonting, bevisbördan ligger på bilägaren.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Smajly skrev:
Men dom kan ju knappast gå på känsla.. Kan ju inte komma tillbaka efter provtur och säga att dom tror att bilen är trimmad. Då blir detväl upp till dom att bevisa det också. Chippar du den o litta annat smått e de inget dom ser med blotta ögat.

Eller va måste dom göra?

Synliga ändringar typ. öppet filter, dumpventiler, stora avgasystem kan du ju inte förklara bort eftersom "det ska se ut original" under huven. Dolda förändringar kan innebära krav på motorintyg, ombesiktning och bevisbördan ligger hos dej.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Eddy Galen, inte dum.
22 februari 2010 · 1 324 Inlägg

Tack för alla svar iallafall

DooMoLiTioN
25 april 2010 · 106 Inlägg

Vadå? Jag har te.x monterat dit egen dumpventil, Öppet luftfiler och för tillfället så har jag min Magnetventil hängandes i ståltråd rund kylarslangen. Magnetventilen vet jag att ja läre flytta på, men kommer dom säga något om Luftfiltret och dumpventilen?

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
wistfors Performance meck
25 april 2010 · 342 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Vadå? Jag har te.x monterat dit egen dumpventil, Öppet luftfiler och för tillfället så har jag min Magnetventil hängandes i ståltråd rund kylarslangen. Magnetventilen vet jag att ja läre flytta på, men kommer dom säga något om Luftfiltret och dumpventilen?

dom kanske komenterar det men inte en chans att du blir underkänd pågrund av det:)
liksom varken dump eller sport luft filter höjer effekt.

Mvh viktor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang