23 februari 2010
Trådstartare
Tjenare.
Jo det är så att bilen typ bara går på tre cyl på tomgång, men går jämnare när man gasar på.
Förutom den taskiga tomgången laddar turbon inte som den ska längre.
Den är inte helt original utan det sitter en STT effektbox i den som är monterad 1997.
(kanske den som börjar ge upp?) Tidigare har den laddat upp till 1.6 bar, men nu är det halverat till MAX 0.8 men det händer inte alla gånger.
Felsökningen vi gjort hittils är:
# Kollat efter läckage, dock har vi inte kikat på intercoolern än.
# Bytt dumpventil, den var dålig och det blev en liten förbättring men inte tillräckligt.
# Nya stift (färgen på dom är grå/grålbrun - aktiga)
# Bytt magnetventil
Den sista punkten tror jag fortfarande spökar. Den förra som satt i där lät som en helikopter när man slog på tändningen, den gick hela tiden.
Den nya, eller begagnade rättare sagt klickar inte ens till. Så multimetern togs fram och nu har vi inte längre någon spänning till magnetventlien när tändningen slås igång eller när bilen är igång.
Det är tre kablar i sticket till magnetventilen.
En grön, en blå och en röd/grön.
Den gröna och den blåa har vi lyckats summra till kontakterna under plasten vid styrenheten, men den sista kabeln, den röd/gröna har vi inte fått något mätresultat på.
Vilken funktion har den röd/gröna kabeln? Och kan magnetventilen ställa till dessa problem?
Bilen är förövrigt nybesiktad med perfekta avgasvärden, och bilen gick som en röv även då.
Tips och förslag?
Mvh Tommy