Polisen vill scanna din nummerskylt automatiskt

toastmaster
24 februari 2010 · 12 Inlägg
BMW X3 2.0d (2008)
gamlingen
24 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Låt dom scanna bara, är ju bara tjyvar och annat ohederlig folk som har nåt att dölja

Dale Sir
24 februari 2010 · 291 Inlägg

Bra, det är aldeles för mycke underligt folk som kör runt i skumma bilar.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
jalmar
24 februari 2010 · 57 Inlägg

gamlingen skrev:
Låt dom scanna bara, är ju bara tjyvar och annat ohederlig folk som har nåt att dölja

+1 wink

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.
PH_
24 februari 2010 · 310 Inlägg

Helt sjukt bra förslag! Det kommer ju tillsammans med eventuell egeninstallerad GPS-sändare öka chanserna att få tillbaks sin bil i ett stycke markant.

Håller med gamlingen till fullo.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
discokapten Kapten på disco!
24 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Så länge det är i just brottsförebyggande syfte, att man tar dem som faktiskt kör stulna bilar så fine, men det ska även finnas regleringar om hur länge informationen får sparas och vilka som får ta del av den.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Aero T16
24 februari 2010 · 1 327 Inlägg

Det låter som en mycket bra ide.

gamlingen
24 februari 2010 · 5 198 Inlägg

discokapten skrev:
Så länge det är i just brottsförebyggande syfte, att man tar dem som faktiskt kör stulna bilar så fine, men det ska även finnas regleringar om hur länge informationen får sparas och vilka som får ta del av den.

vid misstanke om brott, så ska den sparas.. fortkörning, utan körkort,,,å sånt... är allt ok ska det inte sparas..

master_lars
24 februari 2010 · 1 160 Inlägg

Jag välkomnar faktiskt detta. Tycker att det är bra att polisen får detta system. Hela systemet gör ju att det är svårare att åka omkring i en stulen bil, eller där bilskatten inte är betald eller att bilen i fråga är oförsäkrad. Det gör ju att trafiken bli säkrare då man slipper oförsäkrade bilar i trafiken. Att man även kan lägga in registreringsnummer som är kopplade till personer (personnummer) som kör onyktra av endera alkohol eller narkotika är ju inte sämre det heller. Systemet gör ju att vägarna bli säkrare helt enkelt.

666_Beast
24 februari 2010 · 1 863 Inlägg

Har man inget att dölja så är det inga problem.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
GroundX Got N/A?
24 februari 2010 · 358 Inlägg

Mer övervakning bara, skitbra! Finns det någonting som INTE övervakas snart?

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Michkijn Tangentbordsriddare
24 februari 2010 · 1 825 Inlägg

Anser att det låter som en riktigt bra idé. smile
det är på tiden att polisen uppgraderar det tekniska.

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 februari 2010 · 5 650 Inlägg

de va ju inte direkt nytt xantal länder som redan kört de där i evigheter
lite utav anledningar till skattemärkerna försvann i de här landet då de får upp all info om bilen direkt ...
vilket gjorde skattemärket värdelöst .

så va ju inte direkt nått nytt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Seth
24 februari 2010 · 3 354 Inlägg

No problema, vad ska polisen göra? förfalska ;P

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Mortalis VW-nörd?
24 februari 2010 · 4 332 Inlägg

Fantastiskt e de ju att de äntligen kommer hit, Kan de kolla efter idioter som kör oförsäkrat och oskattat direkt och efterlysta bilar.
Varför vore detta nåt negativt? Jävla lipsill. Sen kommer du och skriver i Efterlyst att din bil blivit stulen och e förbannad varför polisen inte hittar den...nu kan de kolla tusentals bilar bara av att sätta sig i rusningstrafiken ju på ett snabbt och smidigt sätt. Fy fan va värdelöst...

Senast redigerat av Mortalis (24 februari 2010)

PH_
24 februari 2010 · 310 Inlägg

Alltså nu när skattemärket avskaffas så är ju detta helt rätt väg att gå (det är ju rimligt att trafikpolis skall kunna se om en bil är belagd med körförbud av en eller flera orsaker) och folk som är rädda för ett "big brother" samhälle kan ju bara gå och lägga sig.

Kamerorna är designade att känna igen reg-skyltar, inte spionera på folks privatliv och vad skulle en kamera i en polisbil se som inte polismannen ser. Tycker ni att det är kränkande att poliser kan se er också?

Sen fotar polisbilen en bil som är helt grön så har de ju ingen nytta av informationen ändå. Jag menar, om polisen fotar din bil på väg till jobbet vad har han för glädje av det? Polisen kan ju med lätthet dra fram   hemadress, jobbadress, vad du kör för bil osv osv ur andra register om de skulle behövas i alla fall. Till och med en privatperson (även kriminella sådana) kan ju för fan kolla upp dig i din bil och var du bor med ett enkelt SMS. DET är mer skrämmande för mig än detta harmlösa förslag.

Något paranoida människor borde oroa sig mer över är tjänster som Google Streetview och privatägda bevakningsföretag.

Nu är ju GroundX den enda i denna tråd som grinat illa hittills men än då.

Senast redigerat av PH_ (24 februari 2010)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
loudness
24 februari 2010 · 4 554 Inlägg

alla sätt för att effektivisera polismyndigheten är bra sätt. välkomnar detta!

bollen1986
24 februari 2010 · 3 714 Inlägg

England harm väl kört med detta sen ett par år tillbaka och det ar ju funkat bra.

Det ökar chanserna till att få tillbaka bilen hel om den blivit stulen, så jag tycker bara det är bra

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
MilleN
24 februari 2010 · 9 108 Inlägg

Har man ingenting att dölja är det ju bara fördelar wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang