Polisen vill scanna din nummerskylt automatiskt

fiddes Grävmaskinist
24 februari 2010 · 216 Inlägg

Kanon bra, då kanske man inte bli stannad så många gånger.
Har även ett gäng fulla estländare som åker runt med avställda bilar och hälsar på i stugorna. (Och ja jag vet att det är estländare för jag har pratat med dom efter en smitningolycka så jag är inte fördomsfull.)

Volvo C70 "T5" (1998)
JR-racing
24 februari 2010 · 161 Inlägg

ser bara fördelar med detta.

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
toastmaster
24 februari 2010 · 12 Inlägg

Mortalis skrev:
Fantastiskt e de ju att de äntligen kommer hit, Kan de kolla efter idioter som kör oförsäkrat och oskattat direkt och efterlysta bilar.
Varför vore detta nåt negativt? Jävla lipsill. Sen kommer du och skriver i Efterlyst att din bil blivit stulen och e förbannad varför polisen inte hittar den...nu kan de kolla tusentals bilar bara av att sätta sig i rusningstrafiken ju på ett snabbt och smidigt sätt. Fy fan va värdelöst...

Chill mannen wink
Jag har inget emot att polisen fångar bovar.
Det jag inte gillar däremot är att alla övervakningssystem kan missbrukas,
bara hoppas polisens system förebygger detta.

BMW X3 2.0d (2008)
GroundX Got N/A?
24 februari 2010 · 358 Inlägg

PH_ skrev:
Kamerorna är designade att känna igen reg-skyltar, inte spionera på folks privatliv och vad skulle en kamera i en polisbil se som inte polismannen ser. Tycker ni att det är kränkande att poliser kan se er också?

Stämmer. Reggskylten i sin tur kan kopplas till ägaren på bilen. Skillnaden mellan vad polismannen ser och kameran ser är att det kameran ser direkt kan läggas in i en databas för att registrera vart folk och befunnit sig och när.

PH_ skrev:
Sen fotar polisbilen en bil som är helt grön så har de ju ingen nytta av informationen ändå. Jag menar, om polisen fotar din bil på väg till jobbet vad har han för glädje av det? Polisen kan ju med lätthet dra fram   hemadress, jobbadress, vad du kör för bil osv osv ur andra register om de skulle behövas i alla fall. Till och med en privatperson (även kriminella sådana) kan ju för fan kolla upp dig i din bil och var du bor med ett enkelt SMS. DET är mer skrämmande för mig än detta harmlösa förslag.

Så all information måste vara till "nytta"? Och visst är just detta förslag tämligen harmlöst, det kan jag hålla med om. Men när ska vi få vara i fred då? Kör du för fort så är en kamera där och tar en bild, snart används samma kameror för att registrera hur snabbt du åkt mellan kamerorna och räknar på så vis ut medelhastigheten. Kommer ditt körkort snart innehålla RFID som kan scannas på samma sätt som detta av polisen?

PH_ skrev:
Något paranoida människor borde oroa sig mer över är tjänster som Google Streetview och privatägda bevakningsföretag.

Till viss del ja. I dagsläget samlar google bara in grafiska statiska data. När de börjar göra samma sak i realtid börjar det bli riktigt skrämmande, men jag kan lova dig att de har tankarna.

PH_ skrev:
Nu är ju GroundX den enda i denna tråd som grinat illa hittills men än då.

Ja, är det inte skrämmande hur folk börjar bli övervakningsneutrala? Nu var det i och för sig inte just detta förslag jag är oroad över, utan övervakningsmentaliteten i stort. Många bäckar små...som man brukar säga.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2010 · 6 170 Inlägg

Detta var ju verkligen inget nytt då detta systemet redan har använts fullt ut i ett flertal månader.

Jag har själv blivit stoppad av snuten pga deras kamerasystem så jag vet, båda gångerna har jag mött polisen och dom har bara "råkat" tvärvända mitt i vägen och slänga på blåljuset.


På Saabarna sitter kameran vid innerbakspegeln och jag *tror* att det är enda kameran (iaf enligt ANA specialbilars spec) men jag kan ju inte garantera att det är den enda på alla bilar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Opelmadness German cars, quality and beyond
24 februari 2010 · 8 197 Inlägg

hangman skrev:
redan...england har gjort det i många år smile

Har jag tyckt det skulle vara här i flera år. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
dan-kristian
24 februari 2010 · 518 Inlägg

Låt dom scanna,är bara bra,,men någon mer sverige kunde införa är ägaransvar tycker jag..

olander_91
24 februari 2010 · 174 Inlägg

Dom har redan det där i några bilar. Jag vart stannad av en polisbil med sånt där, han mötte mig och såg att jag inte hade skattat bilen så han tvär vände och stoppade mig. Men jag sa att jag inte får något inbetalningskort och jag ringde farsan och han betalade över internet på direkten och sedan va allt lungt ås jag fick åka igen wink
Inbetalingskortet hade skickats till gamla ägaren på bilen :S

Bra att dom har det!

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
r2d2artur
24 februari 2010 · 283 Inlägg

Håller med flertalet här, ett riktigt bra system som borde dessutom introduceras i polisbilarne för länge sen. Då hade fler stulna bilar och registreringsskyltar återfunnits, samtidigs som oförsäkrade och bilar belagda med körförbud hade stoppats.

Äntligen säger jag.

plankan
24 februari 2010 ·

jalmar skrev:

gamlingen skrev:
Låt dom scanna bara, är ju bara tjyvar och annat ohederlig folk som har nåt att dölja

+1 wink

+2 cool

PH_
24 februari 2010 · 310 Inlägg

GroundX skrev:

PH_ skrev:
Kamerorna är designade att känna igen reg-skyltar, inte spionera på folks privatliv och vad skulle en kamera i en polisbil se som inte polismannen ser. Tycker ni att det är kränkande att poliser kan se er också?

Stämmer. Reggskylten i sin tur kan kopplas till ägaren på bilen. Skillnaden mellan vad polismannen ser och kameran ser är att det kameran ser direkt kan läggas in i en databas för att registrera vart folk och befunnit sig och när.

Yes, exakt. Precis som jag skrev lite längre ner kan samma sak göras av privatpersoner. SMS till VV (eller vilken statlig instans som nu har detta nuförtiden ) sedan ett SMS till Eniro så har helt underbart smidigt adress, telefonnummer och vägbeskrivning, till ägaren av bilen med sökta regnumret, på minuter hamnat hos en potentiell bil/inbrottstjuv.

DET är skrämmande.

Att polisen har de möjligheterna att snabbt samköra detta med diverse register fyllda med folk som begått ofog är väl bara helt underbart?

Sedan ATT tekniken möjliggör att registrera vart folk har befunnit sig är en sak, hurvida det är praktiskt möjligt och vad det skulle göra för nytta eller skada är en annan sak. "With great powers comes great responsibility" men återigen kan jag inte förstå varför man överhuvudtaget skulle vilja spara dessa och kartlägga våra bilisters resor till och från jobb, dagis, matvaruaffär osv. Hade man däremot gjort det hade jag stått först, nej jag hade stått på andra plats bakom dig, i kön av förbannade invånare i detta landet lagom.

GroundX skrev:

PH_ skrev:
Sen fotar polisbilen en bil som är helt grön så har de ju ingen nytta av informationen ändå. Jag menar, om polisen fotar din bil på väg till jobbet vad har han för glädje av det? Polisen kan ju med lätthet dra fram   hemadress, jobbadress, vad du kör för bil osv osv ur andra register om de skulle behövas i alla fall. Till och med en privatperson (även kriminella sådana) kan ju för fan kolla upp dig i din bil och var du bor med ett enkelt SMS. DET är mer skrämmande för mig än detta harmlösa förslag.

Så all information måste vara till "nytta"? Och visst är just detta förslag tämligen harmlöst, det kan jag hålla med om. Men när ska vi få vara i fred då? Kör du för fort så är en kamera där och tar en bild, snart används samma kameror för att registrera hur snabbt du åkt mellan kamerorna och räknar på så vis ut medelhastigheten. Kommer ditt körkort snart innehålla RFID som kan scannas på samma sätt som detta av polisen?

Ja all information måste väl ändå vara till "nytta" för att de ska spara den? Det är väl ändå sunt förnuft (okej det är svenska staten vi talar om så möjligheten till att fucka ur är som alltid överhängande men nu bortser vi från det) och som jag ser det får man vara ifred precis så mycket man vill så länge man sköter sig.

Sköter sig man inte så vet man ju att man blir drabbad av böter och är det inte lite det som är tjusningen med att bryta mot reglerna också? Lite daglig civilolydnad tror jag är bra för själen wink

GroundX skrev:

PH_ skrev:
Något paranoida människor borde oroa sig mer över är tjänster som Google Streetview och privatägda bevakningsföretag.

Till viss del ja. I dagsläget samlar google bara in grafiska statiska data. När de börjar göra samma sak i realtid börjar det bli riktigt skrämmande, men jag kan lova dig att de har tankarna.

Grafiska statistiska data? Ja huvaligen. Vem har gett Google tillstånd att göra detta? Vad är det för information de egentligen samlar in? Vart lagras allt som sållas bort? Ett så stort maskineri som Google börjar bli så bör man verkligen vara orolig. Det finns inte en janne som vet när Googles agenda och ägarintressen ändras och det bör man som sagt va vara orolig för om man är något det minsta paranoid.

GroundX skrev:

PH_ skrev:
Nu är ju GroundX den enda i denna tråd som grinat illa hittills men än då.

Ja, är det inte skrämmande hur folk börjar bli övervakningsneutrala? Nu var det i och för sig inte just detta förslag jag är oroad över, utan övervakningsmentaliteten i stort. Många bäckar små...som man brukar säga.

Jag vet inte om man ska säga övervakningsneutrala eftersom jag inte tycker det handlar om någon direkt övervakning och jag personligen tyckte att fördelarna vägde upp nackdelarna rätt fort. Absolut, många bäckar små men när det handlar om att få bort trafikfarliga bilar, trafikfarliga personer, brottslingar och annat skräp från vägarna känns definitivt värt det.

Återigen, det enda som är skrämmande enligt mig är att privatpersoner fortfarande kan få ut såpass mycket information från bara ett regnummer.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Faniskogen Skogsfan
24 februari 2010 · 649 Inlägg

Ja men detta låter väll som en alldeles utmärkt idé. Om man nu inte har något att dölja så ska väll detta bara vara positivt?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 februari 2010 · 1 948 Inlägg

Sånt här tycker jag är okej, polisen behöver all hjälp de kan få och jag tycker det här systemet är okej... Jag hatar egentligen allt vad övervakning heter, men detta anser jag är rätt sorts övervakning då det inte har något ekonomiskt intresse, samt att det inte är överdrivet(än).

Fartkameror har jag inget emot om dem är placerade på bra ställen, vilket häromkring dem har lyckats bra med, vi har nämligen en 4 vägskorsning rakt över motorvägen och håller inte folk 70 där så är det riktigt farigt.

Skulle man ta saken för långt, med t.ex att mäta tiden mellan kamerorna osv. så skulle jag stå på plats 3 i kön med arga medborgare som det talades om tidigare.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Engen HEAVY METAL
24 februari 2010 · 765 Inlägg

Gillart.. Scanna på!  Hitta drägen och idioterna fortaräre är ju ingen nackdel ! kanon!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
volvoentusiasten
24 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Jättebra idé sålänge det används för rätt syfte och inte samkörs i några onödiga register, sparas och säljs till privat bolag.

Blir intressant!

wistfors Performance meck
24 februari 2010 · 342 Inlägg

övervakning är alldrig bra.
det är min åsikt.

Mvh viktor

blacken
24 februari 2010 ·

Mortalis skrev:
Fantastiskt e de ju att de äntligen kommer hit, Kan de kolla efter idioter som kör oförsäkrat och oskattat direkt och efterlysta bilar.
Varför vore detta nåt negativt? Jävla lipsill. Sen kommer du och skriver i Efterlyst att din bil blivit stulen och e förbannad varför polisen inte hittar den...nu kan de kolla tusentals bilar bara av att sätta sig i rusningstrafiken ju på ett snabbt och smidigt sätt. Fy fan va värdelöst...

Åja damen lilla, systemet kan även mycket väl missbrukas av både länsman och övriga myndigheter...

TireSlayer Tvivlare
24 februari 2010 · 2 266 Inlägg

Jag hade blivit knäpp på de här slutarljudet man hör varje gång den läser en plåt. tur man inte är polis.. tongue men j*lar va den va effektiv på parkeringsplatsen som han körde genom och hittade den stula suburbanen på! Detta är absolut välkommet av mig, då jag alltid har rent mjöl i påsen smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
RobinNilsson
24 februari 2010 · 369 Inlägg

Go for it!

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Pan
24 februari 2010 ·

Låter som ett bra system. Kul tills man blir stannad på flygande bes och dom upptäcker att det sitter lite andra grejer än org i bara. Kan man ju glömma att köra med den bilen mer sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang