3861
Sök

Opel Rekord goes BOOOOST!

141 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#161
Haft semester och inte gjort ett dyft med rekorden - jo det är sant!
Har haft riktig semester, 4 veckor med att bara lata sig. http://www.easyfreesmileys.com/smileys/free-happy-smileys-864.gif




Men nu i veckan tog jag ett ryck med nya karossen.




Lyfte ur motorn (gjorde först en sista spek på vändplanen)

http://i26.tinypic.com/11wdfec.jpg


Sedan plockade jag av framskärmarna.

http://i32.tinypic.com/2mxtlh.jpg

Hittade några små enstaka rostställen men inget allvarligt, ser överlag jävligt fint ut överallt.




Plockade rent i motorrummet och tog bort spolvätskebehållare, expansionskärl, fästen, kablar, bromsservo, isolering, relä/elcentral, strålkastare m.m.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#162
Blev en svängom till Mantorp idag.  big_smile
Klippte ihop en film lite snabbt.  big_smile





Hade hoppats på något bättre resultat men ändå nöjd, gick nästan en sekund snabbare än EDPS Emmaboda.
Så det blev 12,9 / 185km/h som bäst. (Kör med full inredning och nästan full tank.)
Körde även upp för licens till 2011.


Hade nog kunnat pusta tiden en del till om man bara fått köra fler gånger.
Märker att man har en hel del kvar att lära i ämnet körteknik..
Till nästa år så måste jag nog bygga om turbinen för högre stallvarv, minska vikten lite och öka på laddet. cool


Säsongen 2010 är nu slut och bilen kommer nu plockas ner, en mängd justeringar och ändringar kommer att ske vid överflytt av drivlinan till nya karossen.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

71 Inlägg
8 augusti 2010
#163
riktigt härligt bygge wink


Jackass
802 Inlägg
10 augusti 2010
#164
Det har varit kul att följa dina framsteg den här säsongen, lycka till nu inför nästa! /Mvh.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

141 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#165
Tackar tackar smile


Inte hänt så mycket men rensat ut lite mer..
Instrumentbräda, stolar, baksäte, klimathus, golvmattor, vindruta, framdörrar m.m. m.m.

http://i34.tinypic.com/2rp61k3.jpg

http://i33.tinypic.com/2ryr4zl.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#166
Haft lite ont om tid så knappt grejjat med bilen..


Utrustning som skall finnas i cupén tills nästa gång den kommer ut i körbart skick är:
* Elfönsterhissar fram
* Enklare stereo
* Elhydraulisk styrservo
* AC (det är ju en sommarbil)
* Bur
* Hyffsade stolar, bättre än original men inte stenhårda eftermarknadssportstolar.
* Div mätare, förmodligen helt ny egen instrumenttavla (i original instrumentbräda)

I övrigt kommer inredningen att bli ganska enkel, som det är original typ.. tygmatta på golv men inte en massa asfaltsmattor och isolering
(tänka lite på vikten iallfall)
Enklare dörrsidor.




Sågat upp ett litet hål i torpedväggen, modifiering för klimathus.

http://i56.tinypic.com/10fuc1h.jpg



Svetsat lite

http://i52.tinypic.com/2rmb60g.jpg




Och detta klimathus från en saab 9000 ska eventuellt dit.

http://i56.tinypic.com/205487m.jpg




Rensat bort fästen för luftfilterburk, givare, batteri etc etc under huven, även gått över med thinner och skrapat bort 2mm tjockt rostskyddslager...

http://i54.tinypic.com/6rrnkm.jpg




Plockat bort bakruta (satt med butyltejp, ett helvete att få bort allt!!)

http://i55.tinypic.com/2rz5u8m.jpg




Innertak med A, B, C-stolpklädslar och isolering/ljuddämpning

http://i51.tinypic.com/fjowfa.jpg




I övrigt så har elcentral, relän och precis varenda kabel och kontakt åkt i soptunnan. Var nog närmare 50kg material där!
Rubbet blir nytt och då endast det nödvändiga som jag behöver.
Karossen börjar bli riktigt lätt nu, är ju näst intill endast hjulupphängningar, pedalställ, styrning och lite mattor/isolering kvar snart.

http://i56.tinypic.com/2cr1qu9.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#167
Donat vidare lite..

http://i54.tinypic.com/10h0sa1.jpg

Höger bakskärm var lite skadad, är rätt knölig upptill.
Dessutom är skärmkanten bytt (eller nja... det ligger en ny ovanpå)
Dåligt svetsad och viss rost finns.

Tankluckan ser ut att hamna i vecket till skärmbreddningen, kanske t.o.m i breddningen.
Därför flyttar jag tankluckan 5-10cm bakåt nu så den hamnar utanför breddningen.
Tankpåfyllningsröret är dessutom riktigt riktigt nära däcket, inget kul om det skaver i där när MH däcken svullar ut.



http://i55.tinypic.com/244pssk.jpg

Med skärmen borta så har jag dragit ut innerplåten en del, svetsat igen hålet och byggt lite nytt.
I vänster hjulhus är det betydligt mera plats eftersom plåten inte går innåt och håller i tankpåfyllningsröret där, så nu blir det lika på båda sidor.

Passar samtidigt på att ta bort "baljan" längst ner som bara samlar smuts och rost.. (syns ändå inte sedan när stötfångaren kommer på)

http://i54.tinypic.com/vytdlg.jpg



Sedan dit med en begagnad skärm.

http://i52.tinypic.com/5ahyj5.jpg

http://i54.tinypic.com/vio8.jpg



Köpte en pirat skärmkant, sågade ut den välvda delen och knackade den rak.

http://i56.tinypic.com/1zx2s8n.jpg


Ritade av den utsågade delen och förstorade den, ritade upp den på en ny plåt och skar till, välvde till den över skruvstädet

http://i56.tinypic.com/5xlu83.jpg

http://i56.tinypic.com/2eb8uqe.jpg

http://i53.tinypic.com/9ruelc.jpg

http://i56.tinypic.com/30bcriu.jpg



Tankluckan kommer sågas upp på nytt, några centimeter längre bak än original.

http://i56.tinypic.com/30hrl95.jpg



Har breddat exakt 30 millimeter.
Får trixa lite med stötfångaren oxå så breddningskanten fortsätter ner på den.



Helsvetsat skärmbreddningen och grovslipat svetsen.
Tagit upp ett nytt hål för tankpåfyllningen, det blev tillbakaflyttat 10cm och upphöjt någon centimeter mot original.
Svetsat dit ett tankpåfyllningshål från en Saab 9-5 kombi. (har närmast exakt samma välvning i bakskärmen)
Tittade och mätte på flertalet opel-tankpåfyllningshål men tyvärr så har dom ju alltid luckor av plast och bleknar ju ofta..



http://i56.tinypic.com/okobpj.jpg

http://i53.tinypic.com/9uvfvm.jpg

http://i51.tinypic.com/6xxcva.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#168
Fått hyffsad fason på bakdörren, gjort en mycket grov spackling av bakskärmen.
Kastade sedan på lite vanlig grundfärg bara för att kunna se en skymt av "slutresultatet"

Jag ska inte ha någon list på bakdörren, så plåten kommer bli slät där.



http://i52.tinypic.com/jg64gm.jpg

http://i55.tinypic.com/n36lwn.jpg

http://i54.tinypic.com/1zml36h.jpg

http://i56.tinypic.com/14bnrs6.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
29 januari 2011
#169
Fräckt bygge som tusan! big_smilebig_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Dkv
592 Inlägg
29 januari 2011
#170
Ja riktigt coolt bygge! smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

326 Inlägg
30 januari 2011
#171
Jäkla trevligt me breddning smile o i plåt dessutom, vilket gör de hela hundra gånger bättre big_smile

Det var bättre förr
74 Inlägg
11 juni 2011
#172
händer det något här eller? winktongue

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

613 Inlägg
11 juni 2011
#173
Härligt!

Inte många som byggt på Rekord så.. kommer följas!


141 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#174
Donat vidare..

Plockade bort tröskelen för det fanns misstankar på att någon lagat trösklen en gång.. sliprepor under lacken samt inte helt jämn i ytan..
När jag kapade bort den gamla så såg man att en bit på 10x10cm plåt hade blivit utbytt och en buckla på sådär 10x30cm bara var lagad genom att spackla upp den... Var bortåt 5mm tjockt med spackel på mitten  :shock:

Fanns iallafall ingen rost någon stans!


Smackade dit en ny tröskel:

http://i55.tinypic.com/34xrfjq.jpg

http://i51.tinypic.com/14xpblu.jpg




Tröskelbreddare är oxå bestämt nu.
Blir den första modellen från Astra G kombi, dess tröskel har exakt samma rundning i plåten så det är bara att svetsa dit samma fästen så passar den "bolt on"
Längden ser ut att stämma på millimetern!

http://i54.tinypic.com/t7bdyt.jpg



Plåtmässigt är nu alltså högersidan "färdig"
Återstår att slipa och spackla svetsskarvar.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#175
Bygget fortskrider smile


Bara till att fortsätta på andra sidan, kapade bort gamla originalkanten och hittade inga överraskningar som t.ex rost - trevligt!!

http://i55.tinypic.com/u4rvr.jpg



3-4 februarikvällar senare är även denna sidan klar, låter bilderna tala:


http://i53.tinypic.com/24nffyv.jpg

http://i55.tinypic.com/nlz7yw.jpg

http://i52.tinypic.com/21mcg2a.jpg

http://i56.tinypic.com/21njqd4.jpg

Denna trösklen hade några småblämmor precis som andra sidan, efter jag kapat bort den så hittades det inte heller här några överraskningar, endast något lite rost precis framför hjulet.
Nu vet jag iallafall att allt är helt hundra friskt i plåten! smile

http://i52.tinypic.com/23ih2fs.jpg

Enl opels normer för denna karossen så ska punkterna sitta med 25mm mellanrum, har satt dom lite tätare för mera vridstyvhet wink

http://i54.tinypic.com/wi9hll.jpg



Även dörren har fått sig en omgång smile


http://i55.tinypic.com/2r7qa69.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

5 111 Inlägg
21 juni 2011
#176
Här har man missat en hel del. Härligt projekt med många smarta lösningar!


141 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#177
Liten update igen från ett par kvällars jobb.

Baksätespassargerarna har ju blivit utslängda till förmån för bur så några bulor i golvet för att få plats med fötterna behövs inte längre.
Bort med baljorna, dit med en 2mm plåt och ge plats åt rambalksförstärkning och avgassystem istället smile

http://i56.tinypic.com/2cerupt.jpg

http://i55.tinypic.com/5e984y.jpg

http://i56.tinypic.com/2dklkbm.jpg
Notera markfrigången på vänster sida jämnfört med höger!


Nedan två jämnförande bilder till på höger och vänster  sida.

http://i52.tinypic.com/ibe611.jpg

http://i55.tinypic.com/15nrw2b.jpg

Detta gav närmare 10cm mera markfrigång, så nu slipper jag att avgassystemet ska dra i asfalten hemma på garageuppfarten och på dom där jobbiga farthindren.




Helsvetsat golvet.

http://i54.tinypic.com/14ilzj8.jpg

http://i53.tinypic.com/21kiivs.jpg





Svetsat dit lite balkar, 40x20mm. Detta förbinder bakre balksystem med det främre för att fördela krafterna från bakaxelinfästningar.

http://i51.tinypic.com/14e30xy.jpg

http://i55.tinypic.com/10z77h0.jpg

http://i55.tinypic.com/eqr210.jpg

Gjort samma visa på andra sidan så golvet under sätena är klart nu.



Efter det har jag börjat med projekt torpedplåt...
Ska flytta bak torpedplåten lite för att ge mera plats runt motorn och lite annat lull-lull :-)

Även börjat snickra på nya bärarmar till bakaxeln.

En justering av golvet över bakaxeln ska till oxå, blir en halvmåne i golvet så avgasröret ska gå fritt över bakaxeln även när den fjädrar ner max.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

326 Inlägg
23 juni 2011
#178
Satan vilken skillnad smile
kommer bli grymt big_smile

141 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#179
Tack!! smile



I februari var jag på skroten och köpte denna lilla delen...

http://i52.tinypic.com/2uqyj4o.jpg

Opel Omega V6 från 1998 med ACC. Från den ska jag ta torpedvägg/växellådstunnel och komplett klimathus. smile



Kapat bort en del..

http://i52.tinypic.com/2ug083k.jpg



Och en jävla massa timmar senare så sitter Omegans torpedplåt där smile

http://i56.tinypic.com/11jr6l5.jpg




Och nu passar hela klimathuset lika bra som original i Omegan smile
Ett jävla jobb men det är det värt, en sommarbil måste ha AC
(att det dessutom blev dubbla klimatzoner är bara bonus)

http://i51.tinypic.com/vmx73m.jpg




Givetvis döljs allt bakom instrumentbrädan smile (handsfacket blir något mindre dock)

http://i56.tinypic.com/24mxc0l.jpg

http://i52.tinypic.com/3096avd.jpg

http://i56.tinypic.com/2ds3jnq.jpg

http://i52.tinypic.com/34fimfr.jpg



Omegans klimathus är riktigt lik rekordens, lite längre mot växelspaken och allmänt bredare/högre men framför allt så sitter inte fläkten integrerad utan "löst" på sidan av. Detta gav mycket mera plats bakom motorn. (bra om det trillar i någon annan motor i framtiden)
Sen blåser detta klimathus betydligt mer luft..
Mycket jobb men bara fördelar smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

5 111 Inlägg
26 juni 2011
#180
Fasen så bra idé.



Sök