Motorproblem Volvo 740 -92 Ändrad (Film)

Jonathan_A Volvo PV
2 mars 2010 · 221 Inlägg

Tjena, jag har en 740 -92:a med Regina systemet.
Det är så att när jag var ute å körde härom dagen så bara dog bilen. Det var som att man stängde av tändningen. Vid vägkanten tog jag ut ett stift och kollade om den fick gnista, och det fick den. Jag tog även ut returslangen från fuelrailen och där kom det soppa när jag vred på tändningen. Men bilen startade fortfarande inte trotts att den fick både gnista och soppa.
Vi bogserade hem bilen och hemma så startade den fortfarande inte, jag bytte rotor och fördelare och vips så startade bilen.

Jag  har kört med bilen nästan en vecka nu och idag så ville den inte starta när den stått över natten. Den är exakt lika dan sen förra gången, men efter ett tag så gick den igång men går dåligt. Den "böar" om man gasar lite för mycket så man måste pumpa lite på gasen för att få upp den i varv.

Vad kan det vara för fel?
Jag har bytt tändkablar, tändstift, rotor och fördelare. Jag har kollat med startgas efter vakuum läcka och jag har bytt spridare, spridarrelät, lufttempsgivaren, kollat så att tomgångsmotorn klickar med direktström (om jag tar bort kontakten till tomgångsmotorn så dör bilen), jag har bytt mappsensor, bränsletrycksregulator, tändmodul/tändspole och hallgivaren också. Gjort sent i spjällhuset och kollat efter vakuum läcka med hjälp av startgas.

Jag tycker stiften ser ganska svarta ut och det betyder väl att den får mycket soppa?

En liten film
http://www.garaget.org/video/eds0n5m7tmv7

Tack på förhand smile

Senast redigerat av jonte_is (19 mars 2010)

fjadrik
2 mars 2010 · 10 Inlägg

Byt spridar relät på expansionskärlet i motor rummet

nästa år då jävlar..
Dalton Racing
Porsche 968 clubsport ls1 "PoorVette" (1994)
Jonathan_A Volvo PV
2 mars 2010 · 221 Inlägg

Okey, jag kan ju testa det. Måste ja ha ett från en 740 med regina system eller går det med ett från det äldre systemet?

Egerborn
3 mars 2010 · 3 Inlägg

inte hundra men kan fungera med ett äldre, men alltid bäst att kolla med ett till samma förutsatt om du köper ett för att testa, har du ett äldre så är det ju ofarligt att testa smile

Jonathan_A Volvo PV
6 mars 2010 · 221 Inlägg

Jag har bytt spridar relät nu, men det blev ingen skillnad, men de kan ju vart det som gjorde att bilen dog när jag var ute och körde, men tomgången är fortfarande skum.
Jag har även bytt mappnings sensorn eller vad det heter som sitter vid vänster fjäderben, jag har bytt stift, och tändmodul/tändspole eller vad det nu är, men ingen skillnad. Jag har heller inga felkoder :S

Senast redigerat av jonte_is (6 mars 2010)

Volvo_Mannen Volvoskadad
6 mars 2010 · 6 017 Inlägg

Göra rent spjällhus och tomgångsmotor kanske?

Jonas
Jonathan_A Volvo PV
9 mars 2010 · 221 Inlägg

Spjällhuset har jag nu gjort rent, var lite skitigt där, tomgångsmotorn är också rengjord men utan bättre resultat.

Men jag stod och lyssnade på bensinpumpen när bilen gick på tomgång, och exakt samtidigt som bilen gick ner i varv gick pumpen också ner i varv. Är det pumpen som kanske håller på att ge sig eller gick pumpen ner i varv bara för att motorn gick ner i varv?
Kolen i generatorn är fina, och generatorn laddar annars bra. Batteriet är också bra.

Jag skall testa att byta hallgivaren också. Kan tempgivaren i toppen vara dålig?

Senast redigerat av jonte_is (9 mars 2010)

Jonathan_A Volvo PV
10 mars 2010 · 221 Inlägg

Nu har jag bytt hallgivaren också, utan nåt resultat. Vet inte vad jag ska byta nu, får väl kolla BTR och bränslepump nu.

Jag kollade stiften förut och dom var väldigt svarta och sotiga. Får den för mycket soppa då? Och vad kan isf. vara orsaken till det?

Jonathan_A Volvo PV
19 mars 2010 · 221 Inlägg

Tråden lite ändrad.

Haniball_s
19 mars 2010 · 455 Inlägg

har liknande problem med min men nu funkar den utan jag gjort något!
men exakt som din prova gnista och lyfte spridarna och det va bra!
jag ska gå över alla mina vakuumslangar men verkar som det går en till tanken titta på den om du inte gjort det! mvh

>syns man inte finns man inte<
Jonathan_A Volvo PV
19 mars 2010 · 221 Inlägg

Haniball_s skrev:
har liknande problem med min men nu funkar den utan jag gjort något!
men exakt som din prova gnista och lyfte spridarna och det va bra!
jag ska gå över alla mina vakuumslangar men verkar som det går en till tanken titta på den om du inte gjort det! mvh

Okey, jag ska kolla den slangen. Säg till om du hittar vad som e fel på din smile

volvoentusiasten
19 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Hallgivare??

B230F med 2.4 har väl ingen hallgivare, den har svänghjulsgivare? eller vad tänker du ?

Själv bytte jag svänghjulsgivare m.m.m.m. smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p2151790

Jonathan_A Volvo PV
20 mars 2010 · 221 Inlägg

linuslinje skrev:
Hallgivare??

B230F med 2.4 har väl ingen hallgivare, den har svänghjulsgivare? eller vad tänker du ?

Aa de va den ja menade, svänghjulsgivaren. Men den e bytt.

Jonathan_A Volvo PV
23 mars 2010 · 221 Inlägg

Jag har märkt nu att bilen börjar misstända när det är regnar ute, och tillslut tänder den knappt alls och dör. Jag har bytt rotor, fördelare och stift med det hjälpte inte. Jag har testat att spruta vatten på olika delar på motorn när den är igång men såklart händer det ingenting förutom när jag har stängt av bilen och efter några minuter skulle starta den igen. Då började den gå som i filmen (längst upp på denna sida) för att sedan gå bättre och bättre och sedan som vanligt (antar att vattnet torkar bort). När jag sprutar vatten på fördelaren är det inte mycket vatten i den alls sedan när jag skruvade bort den, endast några droppar.

Vad kan det vara för fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang