FOTOTÄVLING: Årets Gorg-fotograf 2010! VINNARE 2002tii! NU: Diskussion om kommande tävling 2011 - sid. 24 -->

BjorNSX
30 november 2010 · 260 Inlägg

Jo, det är för sent - sånt kan hända den bäste!  smile
I övrigt håller jag med dig, Norde, i resonemanget omkring tävlingen och är lika förvånad som du att det varit så magert med deltagande "fotografer". Tror folk kanske att det bara är "proffs" som deltar eller ...??? Tycker att det vore roligast om det var många amatörer och inte så stort krav på deltagarna från dem själva. Tycker också att det är bra att det är varje månad så att det blir många teman man kan välja mellan. Hoppas att du orkar hålla på med detta ett år till så får vi se omk det blir fler som hittar hit. Eftersom sidan bygger på bilder i allmänhet bra kvalitet i synnerhet så kan man kanske lägga litet extra krut på informationen omkring tävlingen. Lägg ut en info till alla 10 dagar före månadsslut varje månad kommande år så tror jag att fler skulle komma sig för att skicka in kort. Ett annat problem är ju länkningen av bidraget som nog många inte vet hur de ska göra. Kanske skulle de bifoga fotot till dig för att göra det så enkelt som möjligt.

Det var några funderingar.
Mvh Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
araazz Wtf do you want?!
30 november 2010 · 234 Inlägg

Jag tror att det kan finnas många som skulle vara intresserade av att vara med i tävlingen. men att dom inte vet att den finns.

Därför behöver vi göra nåt så de får reda på det..

Patrik vet jag har varit bra på det och skrivit om tävlingen i bloggen, men det måste vara fler som gör de.

En kan inte göra allt, men alla kan göra något wink

You'll always walk alone!
JalleGraphics JalleGraphics.com
1 december 2010 · 984 Inlägg

Ang. tävlingen så håller jag fast vid att om man skalar ner allt till 6-8 deltävlingar så blir det nog lättare att hantera. Och då kan man också turas om med att samla in och lägga upp bilderna samt räkna poängen sen. Plus att flera kan vara med och samla ett gäng bra bilder!

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
eastmotorsport -sommar ska de va....
1 december 2010 · 4 524 Inlägg

Mitt personliga tyckande är att några riktigt duktiga fotografer "skrämmer" en del att vara med. Jag kan inte alls bildbehandling och tar bilden som den är ur kameran och att mäta sig mot bearbetade bilder är inte lätt. Sen är det helt säkert många som inte vet om tävlingen , en tavla eller banner på någon sida i samband med ny omgång skulle ju offentliggöra tävlingen på ett bättre sätt, det kanske Garaget kan hjälpa oss med. Bra som påminnelse både för nya och gamla deltagare.  Kanske köra två klasser , en ren amatör och en proffsigare klass.Svårigheten är väl vem som ska vara vart i dessa klasser.
Håller med föregående också om färre tillfällen skulle vara bra.
Skulle det gå att ragga fram priser vore det inte dumt, kanske en sponsor för tävlingen som får synas och istället lämna priser.

Ja , några synpunkter från en som varit med några gånger men sen tappat intresset , ellr glömt tävlingen.

Ha en bra dag!  //mvh Ubbe

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2010 · 2 486 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Mitt personliga tyckande är att några riktigt duktiga fotografer "skrämmer" en del att vara med. Jag kan inte alls bildbehandling och tar bilden som den är ur kameran och att mäta sig mot bearbetade bilder är inte lätt. Sen är det helt säkert många som inte vet om tävlingen , en tavla eller banner på någon sida i samband med ny omgång skulle ju offentliggöra tävlingen på ett bättre sätt, det kanske Garaget kan hjälpa oss med. Bra som påminnelse både för nya och gamla deltagare.  Kanske köra två klasser , en ren amatör och en proffsigare klass.Svårigheten är väl vem som ska vara vart i dessa klasser.
Håller med föregående också om färre tillfällen skulle vara bra.
Skulle det gå att ragga fram priser vore det inte dumt, kanske en sponsor för tävlingen som får synas och istället lämna priser.

Ja , några synpunkter från en som varit med några gånger men sen tappat intresset , ellr glömt tävlingen.

Ha en bra dag!  //mvh Ubbe

Du har en klar poäng.
Man orkar inte skicka in 'utfyllnadsbilder' varje gång när man vet att man saknar utrustning och kunskap fr att få det riktigt bra. hmm

JalleGraphics JalleGraphics.com
1 december 2010 · 984 Inlägg

Dela upp kan bli svårt som du nämner. Sen angående redigeringen, det står klart och tydlig i reglerna att bara vanlig redigering är tillåtet, alltså inte får tas bort eller läggas till i bilden. Det är inte alltid den erfarna eller skickliga som vinner i mina ögon. Det handlar också mycket om kreativitet.

Ragga fram priser; ja du. Det är inte lätt men har du ideér är det fritt fram att nämna de här wink

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
eastmotorsport -sommar ska de va....
1 december 2010 · 4 524 Inlägg

Jo det med redigering, visst står det i regler etc , men, jag redigerar inget alls av den anledningen att jag inte kan ett enda dugg om bildbehandling eller redigering. De flesta bilderna är tagna med en vanlih Canon IXUS 979 IS och några med Nikon D40 , alltså två mkt billiga och enkla kameror.
Därför tror jag många skulle uppskatta en aamatörklass med enkel utrustning och totalt fri från behandling.


Ragga priser tror jag skulle funka, en sponsor skulle kunna ta del av alla Garagets besökare med hjälp av en reklamplats. Men den platsen är ju något som Garaget måste släppa till isåfall.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Goran_R
1 december 2010 · 169 Inlägg

Först ett stort tack till Norde som håller igång tävlingen !
Och Grattis till Mickecorracdo för segern !

När det gäller tävlingens framtid så måste allt utvecklas för att inte stanna av och sakta försvinna.
Med tanke på dom få bidragen till dom senaste omgångarna så kanske vi skulle begränsa det till sommar säsongen och en bit in på hösten. 
6-8 omgångar som har varit på förslag redan tror jag kan funka bra.
Vad sägs om att vi har en "Kick-off" på Custommotorshow på Elmia i påsk och att bilder i och kring Elmia blir temat för första omgången.
Nu kan givetvis inte alla åka till Elmia-mässan så det är ok med bilder från liknande event runt om i landet. 

När det gäller klassindelning så tror jag att ambitionen ska få avgöra. En klass där det är oredigerat, typ jpeg från kameran som gäller.
Som alternativ bör det finnas en mera fri klass där redigering är tillåten och det är ok att vara lite mera kreativ när man skapar bilden.  Med kreativ menar jag till exempel att flera bilder får kombineras förutsatt att man själv har tagit dem. Samt att färg, kontrast etc får förändras efter smak.
Då borde så många som möjligt vara intresserade av att vara med.

Just my 2 cents...

/Göran R

Eddy Galen, inte dum.
19 december 2010 · 1 324 Inlägg

Har följt tråden hela sommaren. Riktigt inspirerande var de flesta bilderna!

Skulle ha bidragit med denna i etapp 3:
https://www1.garaget.org/archive/116/115195/200401/200401-2156365.jpg
big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Norde fotointresserad
23 december 2010 · 2 307 Inlägg

Har läst igenom de förslag, åsikter och synpunkter ni andra har haft nu. hade dock hoppats att fler skulle säga sin hjärtemening när det gäller tävlingen men det kanske bara bevisar ytterligare hur dåligt intresset egentligen är?

Det jag har strävat efter under de här två åren är att vi som gillar att fotografera ska få en samlingspunkt där vi gemensamt skulle kunna föra diskussioner kring varandras bilder, komma med ris och ros och då ha en rolig tävling - allt för att underhålla och hjälpa varandra att utveklas framåt. Dessvärre har det aldrig riktigt kommit igång mer än att folk skickat in något bidrag, röstat och sagt grattis. Stort cred till er som faktiskt har försökt skapa diskussionsunderlag genom att berätta mer om er bilder, kommentera andras och kommit med synpunkter på denna tävling!

Så de punkter ni andra har tagit upp nu och som vi måste gå igenom och säga vårt på OM det ska bli ett tredje år:

Krav:
Som jag förstått det tror folk att vissa inte vågar ställa upp för att andra är så duktiga? Poängen handlar inte om hur duktig man är - utan att utveklas! Hur kommer vi runt detta?

Förslag på två klasser har tagits upp, dock är jag tveksam till detta. Med ett dåligt deltagande i en tävling, vad säger att det blir högre i två? Skapar dessutom mer jobb för mig, vilket jag inte orkar med om intresset skulle visa sig vara lika lågt som nu.

Vad är det som gör att så många lägger upp bilder i t.ex tråden "Dagens bild"? Den tråden skapades sex månader efter denna och har snart lika många sidor och där är antalet bilder från olika personer högre än i själva tävlingen. Hur får vi dem att deltaga?

Teman:
Att ha 10 olika teman som vi har nu kanske är för många då deltagarantalet sjunker drastiskt ju närmre vinter vi kommer. Ska vi satsa på att ha det mer inriktat mot sommaren istället och skala ner till 6-8 omgångar med start från april då flera mässor är?

Påminnelse:
Behöver man skriva en påminnelse i tråden i slutet av varje månad? Att skicka ut en via PM till de som brukar deltaga blir mycket arbete att göra själv och frågan är hur det uppfattas.

Bidrag/länkande:
Någon nämnde att folk kanske uppfattade det som krångligt att skicka bidraget som länk och därför skippade tävlingen? Kan det vara så illa trots att vi lever på 2000-talet? tongue

Nå ut bättre:
Att nå ut bättre med tävlingen är något som har diskuterats länge fram och tillbaka. Många som kommer in i tråden säger att de har missat den tidigare, men varför och hur får vi den att synas bättre? Att vi fick den klistrad var något jag trodde skulle höja antalet folk som visste om att tävlingen fanns men frågan har väckts på flera håll om det ger större respons om man släpper på klistret?

Samtidigt skulle vi självklart uppskatta att länkas från flera olika håll! Vet att Patrik (2002tii) har diskuterat det flitigt om man skulle ha chans att vara länkad från startsidan dock utan resultat tror jag. Patrik ska även ha cred för de gånger han har försökt sprida ryktet om tävlingen via sin blogg här på gorg.
Där uttalade sig araazz väldigt bra och på pricken exakt så som det är när han skrev: "En kan inte göra allt, men alla kan göra något!" Vi måste alla hjälpas åt om vi vill att det här ska funka!

Priser:
Priser kan vara en väldigt bra sporre! Frågan är bara hur vi får tag i någon som vill gå in med sådant? Kanske kan man tigga ett nyckelband eller liknande från Gorg kanske, jag vet inte?

Upp till bevis nu alla, hur vill ni ha det? Nu har jag gett er ett underlag att diskutera kring!

Glöm dessutom inte om att det faktiskt är en omgång kvar av tävlingen iår, temat denna gång är GLÄDJE och än så länge har ett enda bidrag ramlat in! Avsluta året och tävlingen på ett snygg sätt nu gott folk!

Senast redigerat av Norde (23 december 2010)

JalleGraphics JalleGraphics.com
23 december 2010 · 984 Inlägg

Jag håller fast vid det jag har sagt till dig Norde. Vi skalar ner hela tävlingen till 6-8 katagorier. Men tävlingen ska fortfarande gå från Januari 2011 till December 2011. Bara för att man kan få ihop ett bra gäng bilder under 1½ till 2 månader som man har på sig. Innebär mindre stress för fotografen...

Håller med om att Dagens bild har blivit mycket kommenterad senaste tiden, men däremot är det ett fåtal medlemmar som verkligen lägger upp någonting. Känns mest som att det är samma personer som håller igång tråden (creds to them)

Hur får vi då alla att delta även om de tycker att de inte tillhör "proffsen"? Själv väljer jag vid omröstning inte alltid ut de bilder jag tycker är bäst, utan de med mest intressant motiv. För mig är kreativiteten en stor grej så i mina ögon kan alla vinna deltävlingarna.

Jag brukar vara med de flesta deltävlingar, men detta år lyckades jag dock inte så bra. Detta får mig bara att prestera mera och bli bättre. Visst är vi allihopa resultatinriktad? Jag är en fightare och mig får du inte ner direkt efter första motgången.

Jag kommer iallafall att hjälpa till i den mån jag kan! God Jul btw!

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
23 december 2010 · 2 362 Inlägg

Vi borde ha från Jan - Dec men som sagt, kanske, Men kanske istället att man kör 5-6 veckors period för alla kategorier?

En till som hjälper Norde med det administriva?

Hur vi ska få in mer folk, bra fråga, Vi kanske kan lägga en länk i våra signaturer här på forumet?

Priser? Kanske få en bild man har vunnit med publicerat i någon tidning? Bilsport eller liknande. Man kan ju alltid föra en konversation med bilsport eller någon annan tidning, Greenlight kanske? Publicera varje vinnare i nästkommande utgivning?

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
sirmiro Double-Unicorn Rider
23 december 2010 · 2 486 Inlägg

Norde skrev:
*** text***

Kan vi ha stirrat oss blinda?
Satt upp för mycket regler?

Varför ha de olika temana?

Om en person tar en otroligt bra bild i dagsljus den månad det är natt så tappar den ju intresse. En superbild från elmia men då var det detaljer som skulle fångas - och det lyckades personen inte med. etc...

Om vi släpper motivet friare så kan det få in fler.


Sedan är regelbundenhet något som är bra för människor. Jag har själv inte fått koll på när de olika perioderna har varit, de olika temana etc. Om vi skulle ha inlämning senast den 25e och resultat den 1a varje månad så får alla in just den saken - sen att vara tydliga med de datumen för deltävlingar.


Men just att göra det friare tror jag kan ge bättre resultat.

bollen1986
23 december 2010 · 3 714 Inlägg

Har deltagit i några omgångar men har tröttnat då många är mycket bättre än mig men samtidigt så är det kul att visa upp vad man åstadkommit.

Tror att ett friare tema skulle locka mycket mera folk då alla inte har tillgång till att komma till en bana eller äger ett stativ, ja kort och gott så skulle nog en fototävling med fritt tema locka flera deltagare samt mera nykomlingar att våga ställa upp.

Samtidigt så kan vi kanske få till nått på förstadian eller liknande så fler ser fototävlingen....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Norde fotointresserad
28 december 2010 · 2 307 Inlägg

Skickar ut en påminnelse om att det är mindre än 24 timmar kvar innan deadline för årets sista tävlingsomgång, kom igen nu peeps!

Senast redigerat av Norde (28 december 2010)

Grabber Dagdrömmare
28 december 2010 · 2 836 Inlägg

bollen1986 skrev:
Har deltagit i några omgångar men har tröttnat då många är mycket bättre än mig men samtidigt så är det kul att visa upp vad man åstadkommit.

Tror att ett friare tema skulle locka mycket mera folk då alla inte har tillgång till att komma till en bana eller äger ett stativ, ja kort och gott så skulle nog en fototävling med fritt tema locka flera deltagare samt mera nykomlingar att våga ställa upp.

Samtidigt så kan vi kanske få till nått på förstadian eller liknande så fler ser fototävlingen....

Kan hålla med till en viss del...
Har själv kastat in handduken för vad har en amatör med proffs att göra????

Teman bör göras lite enklare(!)...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
28 december 2010 · 4 418 Inlägg

Har själv tröttnat helt på alla dessa omöjliga teman ... Är med om det är mer fritt.

2002tii KOMETFOTO
28 december 2010 · 2 247 Inlägg

Tror inte att det är några proffs med alls här?Var går gränsen för proffs.Tävlingen är ju jätte bra för alla som vill kunna utvecklas inom foto.Jag har lärt mig massor under dessa två år jag varit med trots att jag har haft fotointresse hela mitt liv.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Norde fotointresserad
28 december 2010 · 2 307 Inlägg

Etapp 10: Tema: Glädje

Så har vi nått tävlingens slut och den sista omgången är alltså här! Passa på att göra er allra sista tävlingsröst för året hörd nu! Regler för omröstningen finner ni på första sidan i denna tråd.

Omröstningen kommer att pågå fram till 31 dec 23.59. Jag kommer dock att vara i fjällen när deadline för röstning faller och kommer inte att kunna uppdatera slutresultatet förens tidigast 3-4 januari.
Lycka till allihopa!


1.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/5283203313_4fa49918aa_o.jpg

2.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/5300398359_188d3fa045_o.jpg

3.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/IMG_4466.jpg

4.
http://i615.photobucket.com/albums/tt236/Norde87/IMG_4996.jpg

Senast redigerat av Norde (29 december 2010)

Kenshirodrift Driftare
29 december 2010 · 173 Inlägg

1. 3
2. 2
3. 4

Chrysler 300c "Raidopower Motorsport" (2005)
Toyota Soarer jzz30 "kenshirodrift" (1993)
Daihatsu Charmant "Charmer" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang