FOTOTÄVLING: Årets Gorg-fotograf 2010! VINNARE 2002tii! NU: Diskussion om kommande tävling 2011 - sid. 24 -->

Caylon Bayerische Motoren Werke
8 januari 2011 · 271 Inlägg

Personligen tycker jag att det är mer utmanande och utvecklande för en fotograf att ha vissa mål med sin bild. Därmed röstar jag för teman!
Sirmiro har en poäng med det han säger, men har man intresset kan man även lägga tid.

BMW M3 E92 (2008)
2002tii KOMETFOTO
8 januari 2011 · 2 247 Inlägg

Caylon skrev:
Personligen tycker jag att det är mer utmanande och utvecklande för en fotograf att ha vissa mål med sin bild. Därmed röstar jag för teman!
Sirmiro har en poäng med det han säger, men har man intresset kan man även lägga tid.

Håller helt med.
Som för två år sedan när vi hade interiör och vi inte får redigera så var man ju tvungen att tänka lite hur man skulle lösa det på bästa sätt.Man vill ju försöka utvecklas som fotograf så mycket som möjligt.
Hur bedömmer man en drifting bild mot en natt bild mot en interiör bild?Alla bilder är ju olika  svåra att ta och det är ju många parametrar som ska vägas in när man sen ska rösta.Blir ju då extra knepigt om det är tjugo helt olika bilder kanske?
http://farm3.static.flickr.com/2466/3975326198_5b014b90a4_o.jpg

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
9 januari 2011 · 4 418 Inlägg

Jag röstar för fria omgångar.

Vi har ju sett detta året hur det har gått med tema-biten... Tre-fem bilder i en tävling är ingen riktig tävling...
Kanske att man kan ha nått enstaka vanligt/enkelt tema.

JalleGraphics JalleGraphics.com
9 januari 2011 · 984 Inlägg

Som jag har sagt tidigare och som Patrik skriver också är det svårt att bedöma när en massa olika bilder skickas in.

Har du några förslag på tema Jill? wink Några som jag kan komma på är race, oldtimer, interiör, detalj....

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
Goran_R
9 januari 2011 · 169 Inlägg

2002tii skrev:

Caylon skrev:
Personligen tycker jag att det är mer utmanande och utvecklande för en fotograf att ha vissa mål med sin bild. Därmed röstar jag för teman!
Sirmiro har en poäng med det han säger, men har man intresset kan man även lägga tid.

Håller helt med.
Som för två år sedan när vi hade interiör och vi inte får redigera så var man ju tvungen att tänka lite hur man skulle lösa det på bästa sätt.Man vill ju försöka utvecklas som fotograf så mycket som möjligt.
Hur bedömmer man en drifting bild mot en natt bild mot en interiör bild?Alla bilder är ju olika  svåra att ta och det är ju många parametrar som ska vägas in när man sen ska rösta.Blir ju då extra knepigt om det är tjugo helt olika bilder kanske?
http://farm3.static.flickr.com/2466/397 … 90a4_o.jpg

Jag håller med föregående !
Om det blir teman så måste man anstränga sig lite mera. Med bara fria omgångar är risken stor att det blir många bilder dom första inlämningarna sen minskar intresset när man har skickat in sina favoritbilder.

När det gäller när årets inlämningarna ska börja så röstar jag för efter Påsk. Då har Elmia varit och det är målet för många bilbyggare, inte bara för dom som ska ställa ut utan även att kunna åka dit med sin "fin-bil".
Då kommer det att finnas roliga bilar att fota igen.

/Göran R

Andreas-
9 januari 2011 · 247 Inlägg

Brukar kolla in tråden då och då men inte deltagit då jag alltid försökt lägga upp bilder i samband med träffar osv och inte sparat några vettiga bilder men vill bara säga att min röst ligger på teman!
Kommer försöka delta nästa vända.
Vill också passa på säga Grattis till 2002tii!

Senast redigerat av Andreas- (9 januari 2011)

eastmotorsport -sommar ska de va....
9 januari 2011 · 4 524 Inlägg

Nånting måste ju göras / förändras. Deltagandet i år har ju visat att något inte faller de flesta i smaken.
Måste det vara så seriöst. Ladda upp bilder på annat ställe än i Garaget bara för att ingen ska veta vem som tagit bildemn exempelvis. Gör det lättare att lämna en bild. Teman kan väl vara ok men som nån skrev , det är ibland teman som inte alla har tillgång till att vara med på.

Men hur som helst , ändringar måste man tordas göra annars blir årets tävling precis som fjolårets , dvs lågt deltagande både vad det gäller deltagnde bidrag och röstande.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
BjorNSX
9 januari 2011 · 260 Inlägg

Väldigt många vettiga synpunkter här! Dock är det som så ofta att två olika önskningar strider mot varandra. Proffsighet och klass mot ren amatörism! Enklare uppladdning som gynnar de rena amatörerna blir inte sämre för proffsen. Tema eller inte tema löses kanske med fler fria omgångar. Argumenten FÖR teman som sagts här håller jag med om.
Jag har inte lagt upp bilder i tävlingen litet pga. krånglet med uppladdningen. Jag har några bilder som jag tycker blivit riktigt lyckade men vill vänta till jag hittar ett tema de passar in för att de ska få en ärligare chans - därför mitt argumenterande för tema.
Och, ett Grattis till 2002tii!

Senast redigerat av BjorNSX (9 januari 2011)

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Norde fotointresserad
9 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Ni har rätt i vad ni säger från bägge håll.

När det kommer till teman är det däremot inte som sirmiro säger att bilden inte får ha varit publicerad innan och att de på så vis blir inaktuella. Det går bra att använda sig av sina bilder som tidigare visats, huvudsaken är att de är tagna inom rätt år!

Att ha teman är för mig en självklarhet, även om jag ser att många är tveksamma till det. Att ha tävlingen uppbyggd på teman sätter lite krav på fotografen att vara kreativ och ger en bättre sammanhållning av bilder vilket inte minst underlättar vid omröstning.
Alternativt ska man göra det enklare och ha enkla teman, men det är upp till er. Det är ni som röstar om vilka teman som ska vara med, och förra året var det inte många som ville ha med alternativet fria omgångar utan la sina röster på olika teman istället.

Att intresset dalar tror jag inte bara har med teman att göra, det märks av tydligt att det peakar under sommarmånaderna. Antagligen är det fler som fotar då och med snön så dalar intresset. Alternativet då är att ha fria omgångar mot slutet eller något tema som folk ev. kan ha bilder på från de tidigare månaderna.

Uppladdningsfrågan är även den aktuell. Är det för krångligt att ladda upp på en sida och skicka länken?
Går det att ha bilderna uppladdade här på Garaget istället och att det är lättare att vara med på så sätt?
Att vi inte har haft det tidigare beror på frågan hur anonyma bilderna ska vara.

BjorNSX
9 januari 2011 · 260 Inlägg

Att fotografen skall vara anonym tycker jag är en självklarhet. Om G.org fixar uppladdning genom sin sida så måste man lösa den biten. I alla avseenden så har vi sett hur "kändisar" drar åt sig röster eller "tummar" så den biten måste vi frita oss ifrån.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
M@sken
9 januari 2011 · 461 Inlägg

För att underlätta uppladdning av bilder så kan man ju länka till Flickr och Imageshack i första posten? gratis och lätta att använda..

2002tii KOMETFOTO
9 januari 2011 · 2 247 Inlägg

M@sken skrev:
För att underlätta uppladdning av bilder så kan man ju länka till Flickr och Imageshack i första posten? gratis och lätta att använda..

Exakt vad är det som är så himla krångligt?
Det är väl ingen skillnad var man laddar upp bilden och man får ju välja vilken uppladningssida man vill sen är det ju bara att länka till Norde.

Tycker det är svårare att ta en bra bild än att ladda upp i vilket fall wink

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Goran_R
9 januari 2011 · 169 Inlägg

Om uppladdningen av bilder är det som gör att folk avstår tycker jag att vi ska maila bilderna direkt till Norde. Han kan öppna ett separat gmail-konto för detta om han inte vill ha det till sin vanliga mail.

/Göran R

BjorNSX
9 januari 2011 · 260 Inlägg

2002tii skrev:

M@sken skrev:
För att underlätta uppladdning av bilder så kan man ju länka till Flickr och Imageshack i första posten? gratis och lätta att använda..

Exakt vad är det som är så himla krångligt?
Det är väl ingen skillnad var man laddar upp bilden och man får ju välja vilken uppladningssida man vill sen är det ju bara att länka till Norde.

Tycker det är svårare att ta en bra bild än att ladda upp i vilket fall wink

Det är mycket som inte är krångligt för de flesta men som ändå upplevs som en tröskel för en del. Vill vi nu ha många som deltar så gäller det att göra saker så enkla som möjligt.
Du, 2002tii, må tycka att det är en baggis men för mig är det en tröskel.

Senast redigerat av BjorNSX (9 januari 2011)

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
JalleGraphics JalleGraphics.com
9 januari 2011 · 984 Inlägg

Ang uppladdningen. Om man nu vill att de inte ska framgå vem som har tagit bilden kan vi väll starta upp en Flickr sida där alla får tillgång till. Alltså vi lägger ut kontonamn och lösenordet här...? Då är det bara för nån att logga in och ladda upp sin bild. Göra en "set" för varje omgång sedan är det bara att länka...

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
2002tii KOMETFOTO
9 januari 2011 · 2 247 Inlägg

JalleGraphics skrev:
Ang uppladdningen. Om man nu vill att de inte ska framgå vem som har tagit bilden kan vi väll starta upp en Flickr sida där alla får tillgång till. Alltså vi lägger ut kontonamn och lösenordet här...? Då är det bara för nån att logga in och ladda upp sin bild. Göra en "set" för varje omgång sedan är det bara att länka...

Du är ett geni:)
Fast då får man se konkurenterna i förtid smile

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
JalleGraphics JalleGraphics.com
9 januari 2011 · 984 Inlägg

2002tii skrev:

JalleGraphics skrev:
Ang uppladdningen. Om man nu vill att de inte ska framgå vem som har tagit bilden kan vi väll starta upp en Flickr sida där alla får tillgång till. Alltså vi lägger ut kontonamn och lösenordet här...? Då är det bara för nån att logga in och ladda upp sin bild. Göra en "set" för varje omgång sedan är det bara att länka...

Du är ett geni:)
Fast då får man se konkurenterna i förtid smile

Det spelar väl ingen roll? Du vet ändå inte vem som har laddad upp de!

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
mickecorrado Bilplåtslagare
9 januari 2011 · 1 036 Inlägg

Jag röstar för teman i år med, som det har skrivits innan är det lättare att granska bilder med samma teman.

Ang uppladdningen så kvittar det väl var man laddar upp bilden, nästan samma förfarande vilken sida man än väljer. Vi kan ju lista några sidor som är lätta och gratis.

Smoke Tires Not Drugs.
mickecorrado Bilplåtslagare
9 januari 2011 · 1 036 Inlägg

JalleGraphics skrev:

2002tii skrev:

JalleGraphics skrev:
Ang uppladdningen. Om man nu vill att de inte ska framgå vem som har tagit bilden kan vi väll starta upp en Flickr sida där alla får tillgång till. Alltså vi lägger ut kontonamn och lösenordet här...? Då är det bara för nån att logga in och ladda upp sin bild. Göra en "set" för varje omgång sedan är det bara att länka...

Du är ett geni:)
Fast då får man se konkurenterna i förtid smile

Det spelar väl ingen roll? Du vet ändå inte vem som har laddad upp de!

Fråga är bara om folk backar ur om någon redan lagt upp en "bra" bild och tänke jag har ändå ingen chans

Smoke Tires Not Drugs.
eastmotorsport -sommar ska de va....
9 januari 2011 · 4 524 Inlägg

mickecorrado skrev:

JalleGraphics skrev:

2002tii skrev:

Du är ett geni:)
Fast då får man se konkurenterna i förtid smile

Det spelar väl ingen roll? Du vet ändå inte vem som har laddad upp de!

Fråga är bara om folk backar ur om någon redan lagt upp en "bra" bild och tänke jag har ändå ingen chans

Kan man inte få ladda upp en bild själv i tråden , för mig spelar det ingen roll att folk ser vem som tagit bilden , tror inte heller att "kända" får mer röster och prioriteras.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang