Sjunker i varvtal och tvärdör vid koppling. Audi 80 2,0E -94

Mathy91
10 mars 2010 · 164 Inlägg

Hej! Jag har haft problem med min bil enda sen jag köpte den.
Rätt va de e när man kör så sjunker bilen i varvtal, och tvärdör när man kopplar. Bilen reagerar inte på gaspådrag. Detta sker helt tvärt utan förvarning och kan hända precis när som helst.

Någon god själ som har något tips eller rent av vet vad felt kan vara?

Mvh Mathias

Senast redigerat av Mathy91 (11 mars 2010)

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
11 mars 2010 · 164 Inlägg

UPPDATERAD! Gamla felet som inte vill försvinna.

Har bytt generator, bränslefilter och relä 30, tror det heter motorstyrningsrelä.

Hardstyle, my lifestyle -'
jocke_gronberg
11 mars 2010 · 4 586 Inlägg

låter sjukt. bara för du kopplar så ska inte bilen stanna.

tomgångsmotorn kanske är boven i dramat. Felsökning på verkstad är enklast och brukar vara billigast i slutänden då man ofta byter sånt som fungerar

Mathy91
11 mars 2010 · 164 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
låter sjukt. bara för du kopplar så ska inte bilen stanna.

tomgångsmotorn kanske är boven i dramat. Felsökning på verkstad är enklast och brukar vara billigast i slutänden då man ofta byter sånt som fungerar

Visst gör det. Men varvtalet sjunker, och motorn typ stryper sig och reagerar inte på gaspådrag, kan det då vara tomgångsmotorn?
Aa, har tänkt lämna in den på felsökning, men har inte en aning om vad det kan kosta tongue

Senast redigerat av Mathy91 (11 mars 2010)

Hardstyle, my lifestyle -'
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 mars 2010 · 5 650 Inlägg

byt tomgångsmotorn eller "tomgångsventilen " som den igentligen heter sen kommer den funka som den ska igen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mathy91
11 mars 2010 · 164 Inlägg

MrEricsson skrev:
byt tomgångsmotorn eller "tomgångsventilen " som den igentligen heter sen kommer den funka som den ska igen

Haha, kan det verkligen vara den? tongue smile Bilen börjar lixom krångla innan jag trycker ner kopplingen. Det är innan jag trycker ner den som den sjunker i vartal och "stryper" sig. Ger man gas händer ingenting alls. Men sen när man trycker på kopplingen dör den. Ursäkta min okunnighet tongue

Mvh

Senast redigerat av Mathy91 (11 mars 2010)

Hardstyle, my lifestyle -'
jocke_gronberg
11 mars 2010 · 4 586 Inlägg

tomgångsmotorn ska hålla motorn kvar i varv tills den lugnat sig annars så dör den. så 2st kan inte ha fel.

Mathy91
11 mars 2010 · 164 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
tomgångsmotorn ska hålla motorn kvar i varv tills den lugnat sig annars så dör den. så 2st kan inte ha fel.

Okeyokey. Förstår fortfarande bara inte hur den då kan skapa ett problem som sker när inte ens motorn går på tomgång. Men aja, vad kan en sådan kosta då?

Mvh

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
11 mars 2010 · 164 Inlägg

Kan lägga till också att när bilen precis har dött så går det oftast inte att starta den efteråt. Oftast får man vänta mellan 5-30 min.

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
12 mars 2010 · 164 Inlägg

Kan det vara så att bensinpumpen e lite kass? Har fått ett hett tips om detta nämligen.

Mvh

Hardstyle, my lifestyle -'
Lue
12 mars 2010 · 34 Inlägg

Hade provat bensapumpen före tomgångsmotorn iaf.

Tomgångs motorn gör ju inte så att den dör när du kör iaf!

dawwe ...has left the building...
12 mars 2010 · 4 474 Inlägg

Mina kvalificerade gissningar utan rangordning: Vevaxellägesgivare (om sådan finnes), tändspole, hallgivaren i fördelaren eller trottelhus (dvs om tomgångsstabiliseringen sker via trottelhuset och ej via "tomgångsmotor", om du har detta eller ej beror på vilken motorkod du har. 2E har tomgångsmotor, ADY resp AGG har det inte)

Senast redigerat av dawwe (12 mars 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mathy91
12 mars 2010 · 164 Inlägg

Lue skrev:
Hade provat bensapumpen före tomgångsmotorn iaf.

Tomgångs motorn gör ju inte så att den dör när du kör iaf!

Precis så tänkte jag med!

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
12 mars 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
Mina kvalificerade gissningar utan rangordning: Vevaxellägesgivare (om sådan finnes), tändspole, hallgivaren i fördelaren eller trottelhus (dvs om tomgångsstabiliseringen sker via trottelhuset och ej via "tomgångsmotor", om du har detta eller ej beror på vilken motorkod du har. 2E har tomgångsmotor, ADY resp AGG har det inte)

Okeyokey. Nae, min far trodde nämligen inte att bilen hade tomgångsmotor tongue Har motorkod ABK, och enhet EG.

Tack!

Hardstyle, my lifestyle -'
te_wik Forummoderator
12 mars 2010 · 12 813 Inlägg

MrEricsson skrev:
byt tomgångsmotorn eller "tomgångsventilen " som den igentligen heter sen kommer den funka som den ska igen

Ajjabajja! "Styrventil för tomgångsstabilisering" heter den på Audi språk om vi ska vara så noga smile 

Förövrigt hade jag lagt tomgångsmotorn i en balja med tex WD-40 över natten för att den ska bli insmord och sedan se ifall det är någon skillnad. Det kan ju inte skada...



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (12 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Goffen Administratör
12 mars 2010 · 2 976 Inlägg

Hallgivaren i fördelaren är det hetaste tipset hittills tycker jag. Känns som att vi disskuterat detta innan!? ABK har separata spridare osv och är alltså ingen singelinsprutarmotor...  Startar bilen alltid direkt efter att den dött?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Mathy91
12 mars 2010 · 164 Inlägg

te_wik skrev:

MrEricsson skrev:
byt tomgångsmotorn eller "tomgångsventilen " som den igentligen heter sen kommer den funka som den ska igen

Ajjabajja! "Styrventil för tomgångsstabilisering" heter den på Audi språk om vi ska vara så noga smile 

Förövrigt hade jag lagt tomgångsmotorn i en balja med tex WD-40 över natten för att den ska bli insmord och sedan se ifall det är någon skillnad. Det kan ju inte skada...



Mvh Tommy

Haha smile Tack för tipset! Vet inte ens om jag har ngn på den bilen dock, men ska kolla upp det tongue

Mvh

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
12 mars 2010 · 164 Inlägg

Goffen skrev:
Hallgivaren i fördelaren är det hetaste tipset hittills tycker jag. Känns som att vi disskuterat detta innan!? ABK har separata spridare osv och är alltså ingen singelinsprutarmotor...  Startar bilen alltid direkt efter att den dött?

Okeyokey. Är signalinsprutarmotor den s.k tomgångsmotorn? Ursäkta min okunnighet. Ja, vi har ju det. Men jag får så många tips hela tiden, så svårt att veta vad som först och främst skall bytas. Den startar inte alltid direkt nae. Oftast går det inte alls att starta den efteråt. Ibland hjälper det med att vänta 10 min. Händer vid enstaka tillfällen att det går att starta den direkt efter.

Mvh

Hardstyle, my lifestyle -'
te_wik Forummoderator
12 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Mathy91 skrev:

te_wik skrev:

MrEricsson skrev:
byt tomgångsmotorn eller "tomgångsventilen " som den igentligen heter sen kommer den funka som den ska igen

Ajjabajja! "Styrventil för tomgångsstabilisering" heter den på Audi språk om vi ska vara så noga smile 

Förövrigt hade jag lagt tomgångsmotorn i en balja med tex WD-40 över natten för att den ska bli insmord och sedan se ifall det är någon skillnad. Det kan ju inte skada...



Mvh Tommy

Haha smile Tack för tipset! Vet inte ens om jag har ngn på den bilen dock, men ska kolla upp det tongue

Mvh

Ja du har en.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mathy91
12 mars 2010 · 164 Inlägg

te_wik skrev:

Mathy91 skrev:

te_wik skrev:

Ajjabajja! "Styrventil för tomgångsstabilisering" heter den på Audi språk om vi ska vara så noga smile 

Förövrigt hade jag lagt tomgångsmotorn i en balja med tex WD-40 över natten för att den ska bli insmord och sedan se ifall det är någon skillnad. Det kan ju inte skada...



Mvh Tommy

Haha smile Tack för tipset! Vet inte ens om jag har ngn på den bilen dock, men ska kolla upp det tongue

Mvh

Ja du har en.



Mvh Tommy

Okey smile Vet du vart den sitter?

Mvh

Hardstyle, my lifestyle -'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang