Passat 1.8t -00 Dog när jag körde, kompar inte. Startar ej.

Hallblad Svetsare
11 mars 2010 · 388 Inlägg

Hej!


Har en passat variant 1.8t -00 25 000mil.

Det börjde med att jag körde en kväll med bilen, skulle göra en omkörning, ner växling sen gas. Tyckte då att den varvade segt kom upp i 4k i varv men sen gav jag mig o växlade upp. Tänkte då att den inte var tillräckligt varm då det var runt -25 ute. Men någon dag efter gjorde jag samma procedur, och tvär dog precis i omkörningen, kom om körde in till sidan. Inget Oroligt ljud från motorn när den dog, bara tvär dog. Öppnade huven för att kolla oljelekars, men inte mer än det var förut, då det läcker lite sen förut. Men inge sånt. Tog bort plasten för att kolla kamremen, inte den.  Snurrade på nyckeln och får runt motorn, men ger inge komp "ljud" ifrån sig, låter som att kolvarna går fritt utan något komp. Det snurrar på rätt bra om man kör startmotorn.

Då undrar jag då jag inte har mekat med en sådan motor förut vad det kan vara. Kan ventilerna vara kass, kan den ha skurit, eller vad kan ni ha för idé? Har det hänt er?

vad bör man kolla på först.

Ska ta ur motorn en vacker dag.

norpan1
12 mars 2010 · 1 043 Inlägg

Snurrar kamaxeln också?

Hallblad Svetsare
12 mars 2010 · 388 Inlägg

inte kollat.. kan kolla i morgon. vad kan ha hänt då ?

twin_cam Smålänning
12 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Hallblad skrev:
inte kollat.. kan kolla i morgon. vad kan ha hänt då ?

Kamremsras?

När byttes den senast?

Byttes spänn/löphjul också samtidigt?

Har remmen vart av och återmonterats?

Har du kört över intervall?

Hur som lär det bli en bökig och dyr historia smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hallblad Svetsare
12 mars 2010 · 388 Inlägg

twin_cam skrev:

Hallblad skrev:
inte kollat.. kan kolla i morgon. vad kan ha hänt då ?

Kamremsras?

När byttes den senast?

Byttes spänn/löphjul också samtidigt?

Har remmen vart av och återmonterats?

Har du kört över intervall?

Hur som lär det bli en bökig och dyr historia smile

Kamremen är hel

Har inte mil talet nu, men den ska vara bytt som den ska

Inlämnad på verkstan för byte av remen så troligen.

Inte av mig. vet inte om förra ägan men det tror jag inte.

Service gjord för 500 mil sen av verksta

Uja det tror ja med..

twin_cam Smålänning
12 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Hallblad skrev:

twin_cam skrev:

Hallblad skrev:
inte kollat.. kan kolla i morgon. vad kan ha hänt då ?

Kamremsras?

När byttes den senast?

Byttes spänn/löphjul också samtidigt?

Har remmen vart av och återmonterats?

Har du kört över intervall?

Hur som lär det bli en bökig och dyr historia smile

Kamremen är hel

Har inte mil talet nu, men den ska vara bytt som den ska

Inlämnad på verkstan för byte av remen så troligen.

Inte av mig. vet inte om förra ägan men det tror jag inte.

Service gjord för 500 mil sen av verksta

Uja det tror ja med..

Om kamremmen är hel (kollat spänningnen med?) så har den förmodligen kuggat, eller så har krysskilen, om det finsn en sån, på vevaxeln gått sönder som en följd av att remhjulet inte är draget ordentligt..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hallblad Svetsare
12 mars 2010 · 388 Inlägg

twin_cam skrev:

Hallblad skrev:

twin_cam skrev:

Kamremsras?

När byttes den senast?

Byttes spänn/löphjul också samtidigt?

Har remmen vart av och återmonterats?

Har du kört över intervall?

Hur som lär det bli en bökig och dyr historia smile

Kamremen är hel

Har inte mil talet nu, men den ska vara bytt som den ska

Inlämnad på verkstan för byte av remen så troligen.

Inte av mig. vet inte om förra ägan men det tror jag inte.

Service gjord för 500 mil sen av verksta

Uja det tror ja med..

Om kamremmen är hel (kollat spänningnen med?) så har den förmodligen kuggat, eller så har krysskilen, om det finsn en sån, på vevaxeln gått sönder som en följd av att remhjulet inte är draget ordentligt..

Ska kolla lite mer när jag har fått den till garaget .. Men spänningen i remen verkar vara fast. inge glapp.  men vad kan det ha med att göra att den gick segt på höga varv..

Batta
13 mars 2010 · 1 353 Inlägg

Hallblad skrev:

twin_cam skrev:

Hallblad skrev:

Kamremen är hel

Har inte mil talet nu, men den ska vara bytt som den ska

Inlämnad på verkstan för byte av remen så troligen.

Inte av mig. vet inte om förra ägan men det tror jag inte.

Service gjord för 500 mil sen av verksta

Uja det tror ja med..

Om kamremmen är hel (kollat spänningnen med?) så har den förmodligen kuggat, eller så har krysskilen, om det finsn en sån, på vevaxeln gått sönder som en följd av att remhjulet inte är draget ordentligt..

Ska kolla lite mer när jag har fått den till garaget .. Men spänningen i remen verkar vara fast. inge glapp.  men vad kan det ha med att göra att den gick segt på höga varv..

Kan vara kamremmen osm börjat med att kugga en kugg bara, så att den går fortfarande, men går dåligt. därav seg acceleration.

sen när du varvade igen så hoppade den fler kugg och hamnade i helt fel läge, därför startar den inte.
Den borde inte ha kuggat om alla spänn och remhjul byttes med rätt intervall .

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Hallblad Svetsare
13 mars 2010 · 388 Inlägg

Batta skrev:

Hallblad skrev:

twin_cam skrev:

Om kamremmen är hel (kollat spänningnen med?) så har den förmodligen kuggat, eller så har krysskilen, om det finsn en sån, på vevaxeln gått sönder som en följd av att remhjulet inte är draget ordentligt..

Ska kolla lite mer när jag har fått den till garaget .. Men spänningen i remen verkar vara fast. inge glapp.  men vad kan det ha med att göra att den gick segt på höga varv..

Kan vara kamremmen osm börjat med att kugga en kugg bara, så att den går fortfarande, men går dåligt. därav seg acceleration.

sen när du varvade igen så hoppade den fler kugg och hamnade i helt fel läge, därför startar den inte.
Den borde inte ha kuggat om alla spänn och remhjul byttes med rätt intervall .

Okey Det låter som att det kan vara något liknande.. Låter inte allt för dyrt heller ! haha
Kanske blir det att börja plocka ner fronten och förberedda motorlyftet.

te_wik Forummoderator
13 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Hallblad skrev:

Batta skrev:

Hallblad skrev:
Ska kolla lite mer när jag har fått den till garaget .. Men spänningen i remen verkar vara fast. inge glapp.  men vad kan det ha med att göra att den gick segt på höga varv..

Kan vara kamremmen osm börjat med att kugga en kugg bara, så att den går fortfarande, men går dåligt. därav seg acceleration.

sen när du varvade igen så hoppade den fler kugg och hamnade i helt fel läge, därför startar den inte.
Den borde inte ha kuggat om alla spänn och remhjul byttes med rätt intervall .

Okey Det låter som att det kan vara något liknande.. Låter inte allt för dyrt heller ! haha
Kanske blir det att börja plocka ner fronten och förberedda motorlyftet.

Jag vet inte hur känslig den motorn är, men risken finns att du fått lite ventilsallad ifall den kuggat ordentligt. Och det, det är inte billigt.

För övrigt behöver du inte ta väck motorn för det jobbet.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (13 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hallblad Svetsare
13 mars 2010 · 388 Inlägg

mycket möjligt, men hade egentligen planerat motor byte. ska såklart kolla vad som är felet och vad som har hänt.

te_wik Forummoderator
13 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Hallblad skrev:
mycket möjligt, men hade egentligen planerat motor byte. ska såklart kolla vad som är felet och vad som har hänt.

Hoppas det inte är alltför allvarligt. Lycka till!



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pan
13 mars 2010 ·

Kilen på vevaxeldrevet kan ju som sagt ha gått åt helvete som någon skrev. Plocka lite kåpor och kika hur det ser ut smile Dra runt motorn förhand. Har du tur så går ventilerna fritt på din motor.

Om det nu går att dra runt motorn nolla veven och kika hur dreven står ifall den har kuggat.

Senast redigerat av Pan (13 mars 2010)

Hallblad Svetsare
13 mars 2010 · 388 Inlägg

remen går runt iaf... blir att plocka ner bilen snart.. återkommer hur det ser ut. tack för alla svar

Hallblad Svetsare
18 april 2010 · 388 Inlägg

Nu har jag haft lite tid över så jag har börjat jobba lite på passaten, hittade ett fler tal slangar som bör bytas också.

men efter två av dragna bultar till turbon så fick jag av toppen..
1 av de 3 utlopp ventilerna har gått i, och är nu sne (av?) på alla cylindrar. Alla 4 har gått i kolven, inge större märke i kolven, men jag är orolig hur känslig den är av alla material som nu ligger i cylindern. inte mycket men det är några flisor.  ny topp blir det.

Då undrar jag om det är lika bra att byta kolvar och ringar. horna upp cylinder så man inte har något vasst eller spår.

Någon som vet mer vad man bör göra eller ska göra när detta händer.

Mvh Niklas

twin_cam Smålänning
18 april 2010 · 7 877 Inlägg

Hade kamremmen kuggat över alltså?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hallblad Svetsare
18 april 2010 · 388 Inlägg

nja det vet jag inte..  det är en ventil av de 3 som är alltid är öppen nu. bild om nån minut

Hallblad Svetsare
18 april 2010 · 388 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56780/908187_d84uom.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56780/908190_75ytrr.jpg
litet märke


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56780/908192_bvn60p.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56780/908194_rejbia.jpg
öppen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56780/908197_c2maou.jpg

twin_cam Smålänning
18 april 2010 · 7 877 Inlägg

Skumt...

Hur ser kamaxeln ut i en sån? är det samma kam till alla 3 ventiler?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
te_wik Forummoderator
18 april 2010 · 12 813 Inlägg

Av bilderna att döma så ser det ut som ventilen där är krökt. Antagligen har kamremmen kuggat.

Om du ska byta kolvar eller inte är svårt att säga, men jag hade gjort det iaf.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang