På min 240 med B230E hör jag dock aldrig att huvudpumpen går när jag vrider tändningen i läge 2, den hörs bara om jag "duttar" på startläget. Är nog möjligt att pumpen bara går igång ifall trycket är för lågt, fast jag har aldrig brytt mig om att kolla upp det.

Pumprelät (som Ena skriver) är förstås en "standardgrej" på 240/740, har själv fått löda om det på min. Har även haft problem med säkringen till huvudpumpen, säkringen ser hel ut men är ändå trasig. Metallen sträcks ut och blir nästan som ett "s".
Pumpen kan faktiskt ändå vara dålig på din bil, inte helt omöjligt. Jag har varit med om en 245 turbo som kunde gå ett litet tag och sedan börja gå sämre för att till slut stanna och vara omöjlig att starta, väntade man tex ett dygn så kunde den starta och göra samma sak igen.
När jag tog loss bränsleslangen från filtret och harvade på startmotorn så kom det ingen soppa, fast spänning fanns dock på kablarna till pumpen. Pumpen togs bort och när jag matade 12 V på den så märktes det att den var dålig, den stannade ifall jag knackade lite lätt på höljet.
Pumpen byttes iaf till en ny och sedan har bilen gått perfekt.