B230e vill inte starta!

fr0berg
6 april 2010 · 113 Inlägg

startrelät vart sitter det? Är det det som sitter i fördelaren? Men ja borde ju få gnista från tändspolen om den där grejen i fördelaren är trasig? Om kamremen är av får den ingen gnista då?

patrik89
6 april 2010 ·

Om kamremmen är av så får du ingen gnista, nej. Hallgivaren sitter antingen i fördelarn eller mellan motor/vxlåda

fr0berg
6 april 2010 · 113 Inlägg

okej, är det bara ta bort kåpen så ser man? hallgivaren har ja byt men för mig heter inpulsgivare

rockabilly_ponta Customiserare
6 april 2010 · 1 212 Inlägg

fr0berg skrev:
startrelät vart sitter det? Är det det som sitter i fördelaren? Men ja borde ju få gnista från tändspolen om den där grejen i fördelaren är trasig? Om kamremen är av får den ingen gnista då?

har för mig att den sitter under askoppen men är inte säker kolla i boken till bilen... nä de ser ut som ett blinkrelä,,,, om kamremmen är av så kan man ändå få gnista men vid fel tidpungt..... ta bort en övre plstkåpan o sen sätter du en hylsa i veven o snurrar tills motorn är nollad...

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
fr0berg
8 april 2010 · 113 Inlägg

kamremen har ja kollat den är inte av.. Någon som har något förslag vad de kan vara?

rockabilly_ponta Customiserare
8 april 2010 · 1 212 Inlägg

fr0berg skrev:
kamremen har ja kollat den är inte av.. Någon som har något förslag vad de kan vara?

är kammen rätt då?? kan ju ha hoppat ett hack eller två... har du provat startreläet??

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
fr0berg
8 april 2010 · 113 Inlägg

den ska ju fortfarande ha gniste om kamremen är fel? Startrelä har ja inte prövat men ska den inte ha gnista då?

rockabilly_ponta Customiserare
8 april 2010 · 1 212 Inlägg

fr0berg skrev:
den ska ju fortfarande ha gniste om kamremen är fel? Startrelä har ja inte prövat men ska den inte ha gnista då?

jo den ska ha gnista även om kammen är fel... de med startreläet är lite knepigt de är från fall till fall... skit billig grej o prova och ett vanligt fel med dessutom.,....

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
fr0berg
8 april 2010 · 113 Inlägg

ska testa. Men felsökningsdosan säger att den inte är något fel någonstans

fr0berg
11 april 2010 · 113 Inlägg

Jag har ström fram till tändspolen men det kommer ingen gnista_...

Ena Colaberoende
11 april 2010 · 1 219 Inlägg

Jag hade ingen gnista på min bil en gång. Skulle dra iväg med ett släp och bilen bara högg till sen var den stendöd.
Vi hittade felet men jag är tveksam om någon kommer råka ut för samma sak.

Runt motorblocket på min B23E så gick det en kabel som var till kondensatorn. Den hade hoppat ut sin skena (eller vad man nu kallar det) och gått in i remmarna som ligger framför.

Lite kabel att skarva med så gick bilen igen.

/Ena

fr0berg
15 april 2010 · 113 Inlägg

kan databoxen gått sönder?

larsl
15 april 2010 · 1 Inlägg

Ska sitta ett svart relä vid vatten påfyllningsburken, det kan vara glapp i den. Ca 50:- på skroten.

Drönirettab
15 april 2010 · 21 761 Inlägg

Det svarta relät finns knappast på fr0bergs bil eftersom det är B230E, vad jag vet så är det B230F som har detta relä och det har med spridarna att göra. B230E har inte elektriska spridare, de är mekaniska och styrs av bränsletrycket.

Startrelä finns knappast heller på hans bil, inte på någon 740 alls för den delen. Folk som pratar om startrelä får nog beskriva närmare vad man menar med ett sånt, det är kanske möjligt att man egentligen menar något annat. smile

bear_volvo
15 april 2010 · 283 Inlägg

tändmodulen?

fr0berg
18 april 2010 · 113 Inlägg

byt tändmodulen

fr0berg
23 april 2010 · 113 Inlägg

jag har ström fram till fördelaren men inte ut ur den.. jag har prövat byta rotor men den hjälpte inte fördelarlocket ser nästan nytt ut.. någon som har någon ide?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
23 april 2010 · 2 252 Inlägg

fr0berg skrev:
jag har ström fram till fördelaren men inte ut ur den.. jag har prövat byta rotor men den hjälpte inte fördelarlocket ser nästan nytt ut.. någon som har någon ide?

hallgivaren?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
fr0berg
25 april 2010 · 113 Inlägg

har bytt fördelarlocket nu också men ingen skillnad. Vart sitter hallgivaren? sitter den inne i fördelaren? Hur byter man en sån?

fr0berg
8 maj 2010 · 113 Inlägg

jag tror ja hittat feleet.. kamremens markeringar är inte mittimot varandra! kan det vara det som gör att den inte tänder rätt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang