Svajig tomgång på golf 2 -88

sevensimon
21 mars 2010 · 16 Inlägg

Köpte nydligen en golf 2:a -88 . problemet är att när man startar den(kall) så svajar tomgången väldigt, den gör så tills den blir varm.. tror det är insprutning och kat på den här modellen.

Någon som vet vad som behövs göra?

mvh simon


P.s har sökt på andra forum utan resultat , även vwgti forumet där ingen hade ork o hjälpa med detta kanske för enkla fel.

Goffen Administratör
21 mars 2010 · 2 975 Inlägg

Har den en insprutare för varje cyl eller en centralinsprutare? Låter som du har en för varje iofs smidigast att testa är att lossa batteripolen i 5min och sen monterar du den igen och testar o ser om det är samma fel eller om felet är borta... Man nollar felminnet på detta viset och bilen bör gå bättre åtminstonde någon gång innan felet är tillbaka...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
sevensimon
21 mars 2010 · 16 Inlägg

Hmm vet ej det där om centralinsprutare.ska testa o lossa på batteri polen. (har du lust o förklara närmre vad du menar med batteripolen?smile   ) typ bara lossa på + och minus?
tack för snabbt svar..

Dragon
21 mars 2010 · 10 Inlägg

ja ta bort den och låt den vara av ett tag ca 5-10 min

bearz
21 mars 2010 · 146 Inlägg

Normalt var RP motorn på Golfen (MonoJetronic).
PN motorn fanns också men tror den är en 1,6L och runt 75HK.
Är det RP motorn, så är det gamla vanliga med fotpackningen- tjuvluft.

Senast redigerat av bearz (21 mars 2010)

Vcds
sevensimon
21 mars 2010 · 16 Inlägg

menar du förgasarfots packningen? var sitter den? bara ja hittar den så ska ja nog kunna byta..
enligt mekonomen är det en "rp" smile
tack för svar

Senast redigerat av sevensimon (21 mars 2010)

Turbo260
21 mars 2010 ·

Baktill på motorn sitter det en plastlåda, som kommer från luftburken, skruva loss den.

Under den sitter förgasaren som sitter fast med 4 st långa skruvar, ta bort dom och under den så sitter förgasarpackningen. Den är ca 5-6 mm tjock.

Senast redigerat av Turbo260 (21 mars 2010)

jocke_gronberg
21 mars 2010 · 4 586 Inlägg

har även liknade insprutning på audin där är det samma sak. tills bilen gått i 5 min då blir tomgången jämn

Men går motorn jämt o fint när den är varm så kör med bilen och lev med lite ojämn gång vid kallstart

Prova att röra på "förgasaren" händer inget så då är det inga fel på tätningen.

Senast redigerat av jocke_gronberg (21 mars 2010)

sevensimon
1 april 2010 · 16 Inlägg

Hmm ja jag har funderat på om det kan vara den blå tempgivaren? ett annat symptom som uppkommit är att det kommer vit rök från avgasröret..?

Senast redigerat av sevensimon (1 april 2010)

jocke_gronberg
2 april 2010 · 4 586 Inlägg

vit rök även vid varm motor = topplockspackningen

annars bara vid kall motor så ska det vara lungt. Får du fylla på glykol ? hur ser oljan ut ?

sevensimon
2 april 2010 · 16 Inlägg

Ska se om det kommer vit rök när den är varm, dock är det rätt lite så.. läcker varken kylarvatten eller några indikationer på att ja ska fylla på glykol. ej läcker den någon olja vilket är konstigt då motorn oftast är rätt kladdig av all olja. oljan är rätt svart..

tack för snabbt svar..

sevensimon
4 april 2010 · 16 Inlägg

Hmm.. tycker inte det blir nåe mycke rök när motorn är varm? ser ganska normalt ut..

sevensimon
9 april 2010 · 16 Inlägg

Nu har det dykt upp nått som kanske kan ge mig vidare information om vad felet kan vara, märkte igår att han läckte soppa från bränsle pumpen alltså huvudpumpen under bilen. droppar rätt friskt från den när man har bilen igång. skulle en defekt bränsle pump förklara min problem med kärran? igensatt bränsle filter? vart sitter filtret? är det bara o kasta bort o köpa ny eller beg om ny i så fall vart är det billigast?

mvh simon

sevensimon
9 april 2010 · 16 Inlägg

Vart är ni gamla golf rävar?

Turbo260
9 april 2010 ·

Bränslefiltret sitter framför pumpen under bilen, innanför höger bakhjul. Jag körde med ett biltema filter och det gick bra.

sevensimon
10 april 2010 · 16 Inlägg

Ska titta på filtret idag men tycker dt se ut som om det läcker från själva pumpen? finns det någon packning där inne som kan gått sönder?

sevensimon
11 april 2010 · 16 Inlägg

Lyfte upp han nu o såg att det är ett rör från antagligen regulatorn till bensin pumpen som sprungit läk o pyser ut soppa överallt. röret ser för jäkligt ut (rost). blir väl kanske till skroten o leta efter en annan?

vill tänka att det är just därför han rycker när man kör men kanske har helt fel ..

Tomgångs motorn kanske?

te_wik Forummoderator
11 april 2010 · 12 813 Inlägg

Har du bränsleläckage så kan det mycket väl bero på det, ty får inte rätt tryck. Kanske är det returen som läker, men det är svårt för oss att veta.

Bränsleledning hittar du på typ biltema och är inte svårt att byta, bara du har lite koll smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
sevensimon
11 april 2010 · 16 Inlägg

hittade ett koppar rör på biltema som kanske passar? måste väl ha rätt dimension o så?
sitter ett rör av okänt matrial där nu..typ rost:)

crytek
12 april 2010 · 16 Inlägg

Har samma problem med min Golf Mk1 Cab. Får hålla utskik här och se om du lyckas lösa det. Lycka till! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang