Köpte en 9000 CSE 2,3 Turbo -96a idag. Bilen går inte ojämnt på något sätt, förutom vid kraftigt gaspådrag. Då är det som att bilentvärdör i någon sekund (tappar laddtrycket kanske).
Check Engine Visar Tempgivare och Lambdasond. Kan detta vara felet? Den drar inte mkt soppa eller gå ojämnt o ryckigt annars.
ja precis.. tar tvärstopp tills man släpper gasen igen, då rullar de på som vanligt.. är just lite över 3000varv de händer. Är är ny på tubro fronten. ltt? lätttrycksturbo? jo, den är orginal om så är fallet
Okej. kan ju vara dåliga stift eller tändkassetten som börjar bli dålig. Jag hade sånt problem på min gamla 9000 att den dog vid kraftiga gaspådrag dock var min chippad, men då var det fel stift i den, lättast är om du har någon kompis som har en saab med röd tändkasset som du bara kan låna och prova snabbt och se om problemet försvinner.
tror inte stiften är bytta på länge faktiskt. Men se om jag har tid o kolla dom imorgon, och har väl ev. en kompis som är lite 9000 freak sådär som kanske har en tändkasset isf...
hade samma problem med min, det var min "tryckvakt" som gick in, ladda på bra på femman run 3000 RPM så så slog den ifrån rejält! på något vänster har det slutat dock hade jag steg 3 saab 9000 1996-
står mellan tryckvakt o tändning nu hoppas man får tid över o se över problemet nån dag med. hur kollar jag om det är tryckvakten då? som sagt. när helt ny inom turbo
Jag skulle också säga tryckvakt. Detta är jättevanligt på 9000. Har haft samma problem. Detta bör du kolla över så fort du bara kan, ananrs gör du låsringarna i växellådan. Kika wastegatstag, slangar (samtliga) och magnetventilen.
Om du funderat på att mappa om så höjer de laddvakten så att den inte bryter lika tidigt och oftast inte alls. Det var jag inne på när jag inte fick ordning på min.
Solklart fall av tryckvakt. Om man blåser vaccum slangen till ex. Wastegaten så laddar den så mycket turbon klarar med då sitter tryckvakten där och stoppar. Kan också vara så att Wg pinnen hoppat av spjället så det aldrig öppnar. Har testat de på min gamla haha Tryckvakten ligger vid 0.6 på Ltt. och (tror det var) 1.1 ( ev 1.2 ) på en Ftt.
har kollat över det lite ikväll.. bytte några slangar. Men fortfarande samma problem. Men däremot tjärvade WG pinnen lite och de kändes som att laddtrycket tvekade på vägen hem. Laddar lite, sen händer det inte mer. och så hugger det ju fortfarande till om man trycker ner plattan helt.
däremot försvann felkoderna till tempgivaren o lambdan om man ryckte lite i kablarna. hehe, alltid nåt iaf