Platser du måste åka till med ditt fordon innan du dör

Farleykarley
31 mars 2010 · 406 Inlägg

Severin skrev:
Hur mkt skulle de kosta att åka från Sverige till tyskland, därifrån till frankrike, sedan ner till italien, runt om där nere lite granna sedan tillbaka.. Nu undrar jag om bensin pengar på ett ungefär.. 20.000 ? kanske, eller ?

Körde för 2år sedan runt 700mil med min 745:a på en roadtrip. Från Karlstad, genom Danmark, Tyskland, Luxemburg, Frankrike och ner till Spanien. Där stannade vi 2veckor och åkte runt lite, innan vi tog en veckas hemfärd via franska rivieran, Italien, Schweiz, Österrike, Tyskland, och sedan hem igen..

Ner till Costa Brava-kusten och Barcelona där vi var i Spanien är det ca 260mil enkel resa.

Totalt blev det runt 700mil, och ganska prick 10.000:- i soppa och vägavgifter. Då drog bilen prick litern. Körde på rätt hårt (marshade 140-150) på motorvägarna och bilen var tungt lastad. Annars hade det gått billigare..

Till sommarn blir det en ny resa. Denna gång ner till Kroatien, via Österrike och Italien.
Denna gång åker man dieselmerca som drar hälften, så det borde bli hyffsat billigt smile

Finns lite bilder från resorna under min 745:a..

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Grabber Dagdrömmare
31 mars 2010 · 2 836 Inlägg

Nuburgring så klart! Dock kanske inte med min 518... tongue

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
SoL Eigenbrötler
31 mars 2010 · 1 237 Inlägg

Bilprovningen.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Grabber Dagdrömmare
31 mars 2010 · 2 836 Inlägg

SoL skrev:
Bilprovningen.

lol klockren!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
FordRSC Los geht's, Schumacher
2 april 2010 · 1 510 Inlägg

evilmaster skrev:

FordRSC skrev:

blixtn skrev:
+1

Jag tog flyget till Kiev sen buss till Chernobyl, har det på youtube

Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Fan vad mäktigt! Tack för videon. smile

The_Rebel skrev:
och FordRSC förbannat bra video smile

Tackar båda! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
S40_MANNEN Avstängd
30 juli 2010 · 10 Inlägg

Hejsan!! någon här som varit & kört bil i trollstigen/norge?? ja funderar på att köra ner dit i sommar.. Någon som kan berätta lite om de?? MVH//Petter

jag då ra!
xXSammy
30 juli 2010 · 6 577 Inlägg

Jag ska fan köra till Kiruna med 340n!

De/Dem
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
30 juli 2010 · 258 Inlägg

Jag har kört trollstigen,fint men den är dock inte så lång..
Jag utmanade serpentinen lite genom att ta med husvagnen hela vägen upp wink

Hilden
31 juli 2010 · 178 Inlägg

Bra tips on Norge där. Ngn som kört Atlanterhavsveien också? Ser cool ut på bilder ivf.

Korsar man alperna gm Schweiz kan jag rekommendera en avstickare på norrsidan av Viervaldstättersee mellan Zurich o Andermatt. Krokig väg längs sjön med lite fina vyer o byar.

I Staterna har jag kört några coola vägar bl a gm Death Valley, Monument Valley, nordsidan av Grand Canyon o saltslätten i Utah. Alla är väl kända turistställen men absolut inte överskattade så jag rekommenderar dom verkligen och spec om man kör ngt rejält med 4WD o lite frigång kan man hitta småvägar till platser lite offside utan en massa löst folk.

Audi RS5 (2011)
DuelBall Seg bôvel
31 juli 2010 · 322 Inlägg

Har länge drömt om att bila till Kapstaden, vet inte riktigt varför, men det vore en upplevelse!

H3dlund Med lem
1 augusti 2010 · 1 127 Inlägg

Nürburgring måste besökas nästa sommar. smile

Thaien
1 augusti 2010 · 933 Inlägg

S40_MANNEN skrev:
Hejsan!! någon här som varit & kört bil i trollstigen/norge?? ja funderar på att köra ner dit i sommar.. Någon som kan berätta lite om de?? MVH//Petter

va där för några år sen, en riktigt upplevelse, inget om du är höjdrädd tongue

BMW M5 (1999)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
1 augusti 2010 · 735 Inlägg

Norge är ett fantastiskt land att åka bil i! Som någon skrev tidigare i tråden så är dom mer kända turistvägarna av en hög standard. Därmed inte sagt att dom är breda och raka. wink
Som alltid när man kör på okända vägar ska man ta det försiktigt. Att möta en lastbil med släp på en smal väg som klänger längs en tvärbrant fjordsida är en ganska speciell känsla. Eller som jag råkade ut för i långt ute i fjordlandskapen, en gammal dieselmercedes med husvagn (stor) kom ikapp mig på en smal vägsträcka. Han tog sig förbi och försvann bakom nästa krök. Några svängar till kunde jag se honom, sen var han borta. Jag vågade f-n inte försöka hålla samma takt som han! big_smile

En annan vägsträcka som är klart värd ett besök är Pacific Coast Highway, US 101. Jag körde en del av den för drygt 10 år sedan och sen dess har jag velat komma tillbaka och köra hela sträckan.

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
WoozyDozz
1 augusti 2010 · 918 Inlägg

Bergen i Norge
Julmarknaden i Lübeck

Finns säkert fler men har inte tänkt på det.

Senast redigerat av WoozyDozz (1 augusti 2010)

jorgen72
1 augusti 2010 ·

Gardemoen o scandinavian callook classic ( vw träff ) i år är de  20 - 22 augusti

Senast redigerat av jorgen72 (1 augusti 2010)

Stellan_Clausen
2 augusti 2010 · 635 Inlägg

Australien runt drömmer jag om att få köra.... med start i Adelaide sen kusten runt tills man kommer tillbaka till Adelaide, sen med etapp 2 med start från Adelaide rakt genom hela Australien till Alice Springs och slutmålet Darwin i norr.... det lär ju ta några månader och många sköna tusenlappar !! big_smile



http://www2.statravel.se/img/theGhanRoute1000.gif

Biggi
2 augusti 2010 · 352 Inlägg

körde ner till Kroatien förra året till ett ställe som heter Rijeka/Krk. nybyggda motorvägar som inte kan mäta sig med nått annat jag kört på, samt fina krokiga vägar längs bergen med vackert utsikt över hav och berg smile

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"
Ford Fiesta ST "Sveriges finaste FiestaST" (2008)
Opelmadness German cars, quality and beyond
2 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

Hade ju inte gjort ont att ratta en skapligt fet bil uppför Pike's Peak, Colorado. Farsan åkte där i en '68 AMC Javelin när han var där '69... Fuskgubbe!

Det med att köra MG'n efter en krokig, norsk fjordväg hade nog tagit kol på mig.. Körde 10 timmar i sträck igår. Gjøvik tur och retur. Körde utmed Mjøsa från Minnesund upp till Lena och till Toten. Sen väg 4 tillbaks förbi Gardermoen.
Rätt så mör när jag kom hem. Och träningsvärk idag. tongue
Eller så är jag för gammal för högljudda små bilar. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Satam
3 augusti 2010 · 54 Inlägg

Här sitter man och döläser på jobbet och så får man syn på denna tråden, och sen Lysebotn.

När jag slutar jobba den 20:e Aug blir det till att planera resan dit smile

TVR Griffith 500 HC "Tivven" (1996)
Jaguar XJ6 (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang