4228
Sök

Dumpventil installation och laddtrycksfrågor till V70 2.5T -99

26 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Hej, Nu har jag sökt som en tok över hela internet och har läst tusentals trådar om just dumpventiler.

Jag har frågat runt och läst och läst men får ingen riktigt klarhet i hur det ska kopplas, Nu har jag monterat dumpen men det funkar inte riktigt än, så jag skulle vilja ha lite real Bilder på hur det är kopplat på just V70 2.5T -99 (193HK), helst alltihop med vaccum slang och hela köret helst en förklaring hur man kopplar bort orginaldumpen ocksåvidare, jag har läst att man kan göra en snålmodell ist för att plocka bort dumpen och sätta ett "dumplock" typ täppa för nå rör och bla bla bla,  så om någon snäll själ skulle vilja lägga upp bilder + förklaringar så skulle det vara JÄTTE bra. (helst många bilder)
Eller typ göra en "For Dummies" beskrivning över hur det är i verkligheten.

(Obs jag är fullt medveten om allt som kan ta "Skada" av Atmosfärisk ventil så "folk" behöver inte göra massa inlägg om att jag ska ha kvar originalet och fel värden och LMM m.m)

Jo nu till fråga 2.
Jag pratade med en bekant som berätta att man kunde fästa någon grej på någon slag på turbon så kunde man ställa laddtrycket själv? Stämmer det? Om det stämmer kan någon göra en grundlig förklaring på hur det funkar och visa hur det ser ut/Ska kopplas?

Skriv helst inte massa förkortningar på olika saker, skriv hela namnet på det ni nämner så alla kan förstå; plus jag tongue wink
(kan ladda upp bilder sen på hur jag har kopplat det efter jag fått lite anvisningar så kan ni rätta mig om det är fel/rätt)

Tack på förhand!
Senast redigerat av Omen_ (26 mars 2010)

1 122 Inlägg
26 mars 2010
du pratar nog om en "dawes device" för att kunna ställa laddtrycket själv. Dock är det inte rekommenderat pågrund utav soppa tillförsel och tändning = spikar ihjäl motorn. Chippning vore ett betydligt bättre val. Var tvungen redigera några öl för mycket tongue
Senast redigerat av ValP2k (26 mars 2010)

gasa nu foer faen!

8 297 Inlägg
26 mars 2010
För att plgga originalventilen så har man 2 val: antingen monterar man bort original avlastningsventil och ersätter den med ett lock, eller så klipper man av en stump på säg 20cm på slangen som går till den och så klipper man av slangen som är kopplad till kompressorhuset och sätter i ett t-kors i den slangen och sätter slangen från original dumpventil på det t-korset.

Extra ventiler och saker som man kan ställa laddtrycket med ska undvikas om man inte är sugen på att riskera ett ras. Men det är ju upp till var och en.

26 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
@ValP2k: Ja jag läste lite om det, Men om man bara ställer upp den lite grann? Den laddar ju 0.3 nu tänkte typ 0.8 - 1.0 Bar typ? eller spikar den iaf?. Chippa tänkte jag också göra, det var en som nämnde att man kunde ladda ner programvaran från internet, Vart? Länk? big_smile

@Marlboroman: "Extra ventiler och saker som man kan ställa laddtrycket med ska undvikas om man inte är sugen på att riskera ett ras. Men det är ju upp till var och en." kan du utveckla det här lite mera? en förklaring typ på hur det funkar?.
Kan du göra en lite mer grundlg förklaring på hur man gör steg 2 på att blockera org. dumpen? Har du nå bilder på hur det kan se ut?

Tack för era inlägg!

8 297 Inlägg
27 mars 2010
Pys elelr reduceringsventiler, oavsett vad naman väljer att kalla dem gör att man får upp laddtrycket fortare, vilket ökar belastningen på dem klena originalstakarna så då kan knäckas. Och att bara ställa upp trycket utan att ge mer bränsle ger ohälsosamma avgastemperaturer och större risk för spikningar. Och högre laddtryck kräver mer bränsle och rätt tändning för att ge mer effekt.

Och vad gäller snålvarianten på att plugga original avlastningsventil så kan jag inte förklara det nå enklare. Och nån bild har jaginte tyvärr.

1 122 Inlägg
27 mars 2010
Du fick som svar av Marlboroman där. Skulle endå chippat billigare i slutändan!

gasa nu foer faen!

26 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
aha, Ah men då chippar jag den tongue Har hört att man kan göra det själv? vart får jag tag i programvaran? big_smile

Tack! big_smile  (Är det ingen som har nå bilder på hur era dumpar är installerad på just V70 2.5T?? lr är det ingen som har ump på dom? sad  ;|

982 Inlägg
29 mars 2010
nja tror inte du ska chippa själv ..de gör man väl via obd på 99orna...powerchip brukar ha bra priser på chippning

Sök