Varför kör folk om när det kommer mötande bil..?

Boostrider Försöker iaf
29 mars 2010 · 1 998 Inlägg

Bor inte mer än 100 meter från E45 utanför säffle. Just på söndagar är de en jävla massa skidturister och väldigt många är danskar. Och ja, de kör som idioter så vid stugbytardagar är de livsfarligt här yikes

Jämt där jag bor är de en 4 vägskorsning som är ganska olycksdrabbad. Just nu är hastigheten 90km/h men vi har försökt och få 70 alternativt säkra vänstersvängar men utan resultat.

Varenda gång man ska svänga höger från stan sett så är de ALLTID någon som ska trycka sig förbi innan man svängt in på den mindre vägen. De skiter i möte med annan bil och de heldragna linjerna.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Snajdarn Lights out.
29 mars 2010 · 124 Inlägg

Att ligga i 60km/h på en 70 väg är ett ganska effektivt sätt att reta upp folk, slickar du dessutom mittlinjen leder det ju lätt till att folk gör tvivelaktiga omkörningar.

_JoCCeV TVT Member
29 mars 2010 · 377 Inlägg

Underhållande diskution!

Kan bara tala ur mina egna tankar och erfarenheter, men... Anpassa körstilen efter situationen?

Ligger man på 70-sträcka med heldraget och ser att någon närmar sig bakifrån i hög fart, då gör iallafall JAG det så enkelt som möjligt för den personen att köra om mig (oavsett vilken hastighet jag själv håller).
Fan, jag kan till och med signalera med blinkersen om jag ser att det är fritt och jag skymmer sikten för den bakomvarande!

För om jag någongång kommer i det läget, så skulle jag vara väldigt tacksam om personen framför mig gjorde samma sak, och inte bara höll på SIN rätt.


Vad hände med behandla andra som man själv vill bli behandlad?

Men att blästra motpartens bil med stenskott skulle dock aldrig falla mig in, någonsin! Men nog har jag och kommer fortsätta med att ge idioter i trafiken några ljudsignaler, svordomar & ett klart och tydligt långfinger!

Tack för mig, over and out!

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
29 mars 2010 · 461 Inlägg

Snajdarn skrev:
Att ligga i 60km/h på en 70 väg är ett ganska effektivt sätt att reta upp folk, slickar du dessutom mittlinjen leder det ju lätt till att folk gör tvivelaktiga omkörningar.

läs första inlägget noga igen

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
29 mars 2010 · 461 Inlägg

_JoCCeV skrev:
Underhållande diskution!

Kan bara tala ur mina egna tankar och erfarenheter, men... Anpassa körstilen efter situationen?

Ligger man på 70-sträcka med heldraget och ser att någon närmar sig bakifrån i hög fart, då gör iallafall JAG det så enkelt som möjligt för den personen att köra om mig (oavsett vilken hastighet jag själv håller).
Fan, jag kan till och med signalera med blinkersen om jag ser att det är fritt och jag skymmer sikten för den bakomvarande!

För om jag någongång kommer i det läget, så skulle jag vara väldigt tacksam om personen framför mig gjorde samma sak, och inte bara höll på SIN rätt.


Vad hände med behandla andra som man själv vill bli behandlad?

Men att blästra motpartens bil med stenskott skulle dock aldrig falla mig in, någonsin! Men nog har jag och kommer fortsätta med att ge idioter i trafiken några ljudsignaler, svordomar & ett klart och tydligt långfinger!


vänligen läs första inlägget noga igen.

jag blev inte omkörd.

mötande bil blev det.
Tack för mig, over and out!

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
_JoCCeV TVT Member
29 mars 2010 · 377 Inlägg

Läste det smile Var inte menat till dig personligen! La bara ett ord om den gällande diskutionen "Varför kör folk om när det kommer mötande bil..?" smile

tobbe12
29 mars 2010 · 152 Inlägg

Residence skrev:

mr_right skrev:

vid ena tillfälle. hastighet begränsningen var 70 km.   jag kör  60  ( då jag har inte bråttom )

Hade du kört 60 när hastighetsbegränsningen är 70 så hade jag BRÄNT om dig samt kört ut på vägrenen för att stämplat  varvid grus virvlar upp bakom mig!
här är jag helt ärlig!
hur har du då mage att klaga på folk som vill köra om dig???? 60 på 70 väg.. HAH..
ta om teorin en gång till gubben. det ÄR olagligt att hindra trafik. kör man 60 på 70 så ska man fan inte klaga.

VARFÖR KÖRA 60 på 70 väg när det är heldraget?
gillar du att hindra trafik eller?

olagligt? om farbror blå ser det blir det böter för att man kör 10 km/h för sakta?

gamlingen
29 mars 2010 · 5 198 Inlägg

tobbe12 skrev:

Residence skrev:

mr_right skrev:

vid ena tillfälle. hastighet begränsningen var 70 km.   jag kör  60  ( då jag har inte bråttom )

Hade du kört 60 när hastighetsbegränsningen är 70 så hade jag BRÄNT om dig samt kört ut på vägrenen för att stämplat  varvid grus virvlar upp bakom mig!
här är jag helt ärlig!
hur har du då mage att klaga på folk som vill köra om dig???? 60 på 70 väg.. HAH..
ta om teorin en gång till gubben. det ÄR olagligt att hindra trafik. kör man 60 på 70 så ska man fan inte klaga.

VARFÖR KÖRA 60 på 70 väg när det är heldraget?
gillar du att hindra trafik eller?

olagligt? om farbror blå ser det blir det böter för att man kör 10 km/h för sakta?

Det åker man inte dit på,,,

EDIT: då skulle de flesta som åker mellan Iggesund och Hudik åka på böter.. knappt nån som håller lagliga 80 längre.. 70 typ och ännu saktare vid kamerorna

Senast redigerat av gamlingen (29 mars 2010)

Rock-Star
29 mars 2010 · 2 982 Inlägg

mr_right skrev:
idag, efter att ha kommit hem och tackat gud ett par gånger då jag är hemma i hel skick och inte  som en köttfräs, så vill jag ställa er denna fråga.


jag jobbar i Säffle under helger, så jag kör hem på  Söndagar ( kl 14-16) nån gång, varje helg.
och jag har lagt märke till att mer och mer vårdslösheten på vägarna.


Jag fick väja undan ( nästan köra ner i diket 1 gång,  och 2 gånger tvär bromsa ) för att inte frontkrocka med mötande bilar som körde om varandra vid kurvor och där det fanns "heldragna linjer"..

visst jag kan förstå att man kan köra om, om det inte är heldragna linjer, och det är inte farligt för andra med trafikanter,  men att köra om. när det är förbud mot det, och ännu värre göra det när det är kurvor?

vid ena tillfälle. hastighet begränsningen var 70 km.   jag kör  60  ( då jag har inte bråttom, )  så jag har en höger sväng framför mig, med heldragna linjer på vägen ( för både sidor),  så först dyker det upp en Volvo v70 i ganska högfart, efter en sekund så ser jag framför mig en bmw i väldigt högfart som kör om Volvon, i mitt körfält, och så tutar han åt mig. enda jag hann göra var att tvär bromsa och göra en hård höger väjning i gruset och allt sånt. 

av vad jag såg i BMWn. satt en kvinnligt förare, och två barn i baksätet... vad tänker folk på egentligen?
hon leker ju med sitt liv, mitt liv, och hennes barns liv? för vad? för att komma fram 10 minuter tidigare? till vilket pris?
( hon körde lätt 100+)

nu är det inte bara kvinnor jag syftar på. det var ju bara en kvinna, och två manliga förare.


vad tänker folk egentligen på?

( vill bara påpeka. jag hade inga bilar bakom mig, annars kör jag som hastighetbegränningen)  ( och det var MÖTANDE bilen som körde om )

Hänvisar alla hit då många verkar läsa lika bra som jag gjorde smile

Eddy Galen, inte dum.
29 mars 2010 · 1 324 Inlägg

Vill bara påminna att han låg i 60 och ingen var bakom honom. Sedan sa han att han skulle gasa upp till 70 om någon närmade sig bakom.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 mars 2010 · 1 948 Inlägg

idioter... blir sur på sånna jävlar...

Senast redigerat av AcesHigh666 (29 mars 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
_DamnIt R1 driver!
29 mars 2010 · 5 128 Inlägg

Jag har inget att tillägga själva ämnet, men att vissa enligt er kör i 60 på 70 vägar kan va för att deras hastighetsmätare kanske inte är helt rätt. Så enligt föraren kör dom i 70. Hade själv en bil där det visade sig att den visade 10km/h för mycket. Det kanske man skulle försöka tänka på med?

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
29 mars 2010 · 461 Inlägg

tänkte på alla  som sa att jag kör för sakta

kom på denna 



det e anti-speeding reklam

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Slash Saabifierad
29 mars 2010 · 2 026 Inlägg

Detta är ett fenomen som man ofta stöter på när det handlar om breda raka landsvägar. Kan säga att det är snäppet värre när man kör motorcykel då dom mötande verkligen tvingar ut dig på vägrenen.
Detta är riktiga idioter som tror att dom har ensamrätt till vägen, fanns faktiskt en tråd om detta men med motsatsen till din frågeställning där han tyckte det var hans rättighet att folk skulle flytta på sig i och med att han körde om.

Idioter finns i alla former, även mammor/pappor med barnen i bilen kan vara riktiga idioter wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
MrKerm Avstängd
29 mars 2010 · 1 557 Inlägg

Lite mer OT då:
Man skall underlätta för omkörande fordon wink Man skall inte köra långsammare än va trafik flyter i wink (hålla trafik rytm)

Vet inte hur hårda Länsman är på det i Sverige men dom borde bli hårdare.. I Tyskland är det böter direkt och vi har samma regler...

Senast redigerat av MrKerm (29 mars 2010)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
snoddas
29 mars 2010 · 1 142 Inlägg

ja får tuppjuck om någon ligger 80 på 90väg. vet att ja inte tjänar nått på 10km/h men de är upp till mig om ja vill hålla de eller inte

jorgen72
29 mars 2010 ·

snoddas skrev:
ja får tuppjuck om någon ligger 80 på 90väg. vet att ja inte tjänar nått på 10km/h men de är upp till mig om ja vill hålla de eller inte

O det är upp till den som ligger i 80 om den vill hålla det men nu var det ju inte hastigheten det gällde utan omkörningen när det är möte trådskaparen kunde ju kommit i en traktor o hållt 30 det har ju ingen betydelse att han höll 60 på 70 väg

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
29 mars 2010 · 1 098 Inlägg

För att folk kör som kukarsel... är de 90 ska man hålla 90 anser jag, annars får ja tuppjuck och gör en mindre planerad omkörning..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
29 mars 2010 · 461 Inlägg

speedfreak racing skrev:
För att folk kör som kukarsel... är de 90 ska man hålla 90 anser jag, annars får ja tuppjuck och gör en mindre planerad omkörning..

har du ens läst första inlägget? eller  bara första raden på den innan du skrev nåt?

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
mulleina
29 mars 2010 · 715 Inlägg

speedfreak racing skrev:
För att folk kör som kukarsel... är de 90 ska man hålla 90 anser jag, annars får ja tuppjuck och gör en mindre planerad omkörning..

det är ju ändå offtopic eftersom den som blev omkörd låg enligt trådskaparen i mer än hastighetsbegränsningen. Jag brukar inte störa mig på offtopic och ontopic men det börjar bli lite mycket om samma argument

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang