Varför kör folk om när det kommer mötande bil..?

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
29 mars 2010 · 461 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:

mr_right skrev:

speedfreak racing skrev:
För att folk kör som kukarsel... är de 90 ska man hålla 90 anser jag, annars får ja tuppjuck och gör en mindre planerad omkörning..

har du ens läst första inlägget? eller  bara första raden på den innan du skrev nåt?

Men din rubrik är lite vilseledande också "varför kör oflk om när det kommer mötande bil?"

och killen svara "För att folk kör som kukarsel... är de 90 ska man hålla 90 anser jag, annars får ja tuppjuck och gör en mindre planerad omkörning"

Så det är ju svar på din fråga. Byt rubrik om du inte vill ha sånna svar.

rubiken e ju faktisk rätt.

hon körde ju om den andra bilen, när det kom mötande bil ( jag )



smile eller hur tycker du att jag ska skriva det, så andra inte missförstår det

Senast redigerat av mr_right (29 mars 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Mr_Woods Musiker
29 mars 2010 · 472 Inlägg

Visst kan man väl i undantagsfall köra om trotts mötande trafik OM situationen tillåter detta, men man kör då fan inte om i en kurva där man inte har möjlighet att (med god marginal) överblicka HELA sträckan man har för avsikt att ligga i vänster körfällt!
OK om man vill gambla med sitt eget liv, men det är INTE OK att göra det med andras!!!

My two cents...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
30 mars 2010 · 1 948 Inlägg

speedfreak racing skrev:
För att folk kör som kukarsel... är de 90 ska man hålla 90 anser jag, annars får ja tuppjuck och gör en mindre planerad omkörning..

Och jag får "tuppjuck" på folk som skriver i trådar och försöker verka smarta, utan att ens läst vad tråden handlar om och vad som hände...

Tackar dock för ett gott skratt då jag älskar när folk äger sig själva lol

Det tackar vi för wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Slash Saabifierad
30 mars 2010 · 2 026 Inlägg

MrKerm skrev:
Lite mer OT då:
Man skall underlätta för omkörande fordon wink Man skall inte köra långsammare än va trafik flyter i wink (hålla trafik rytm)

Vet inte hur hårda Länsman är på det i Sverige men dom borde bli hårdare.. I Tyskland är det böter direkt och vi har samma regler...

Detta är ditt andra eller tredje inlägg i denna tråd och den går i samma anda som det/dom gamla, vad är det som är så himla svårt att LÄSA FÖRSTA INLÄGGET! Har du svårt med läsförståelsen?

Förövrigt snackar du en massa skit, det finns inget som säger att man måste hålla trafikrytmen. Är det 70 och alla ligger i 90 är man inte tvingad till 90.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
danielj
30 mars 2010 · 28 Inlägg

Jag håller med trådskaparen och vill bara generellt säga att omkörningar fort kan bli otäcka, oavsett om man har fri eller skymd sikt, heldragen linje eller ej. Det är många faktorer som spelar in och ju fler variabler, desto osäkrare omkörning. Ett exempel från verkligheten:

I somras kör jag på RV24 från Örkelljunga mot Laholm och påbörjar omkörning av ett lastbilsekipage. Spikrak sträcka, drygt 800m fri sikt, inget möte och jag gasar på. Tämligen goda förhållanden för en omkörning, inte sant? När jag är halvvägs om kör en skäggig dansk ut från en skymd grusväg i min fil utan att kolla sig för. Han hade stopplikt men körde bara rätt ut (han hade väl bråttom till Netto för att köpa biskvier smile). Det gick från att ha perfekta förhållanden för en säker omkörning till nära stående katastrof på en halv sekund. Jag fick tvärnita och avbryta omkörningen och slänga mig in bakom lastbilen. Vad hade hänt om jag dessutom hade haft mötande bilar anstormandes?

Både före och efter denna incident har jag tänkt på det många gånger när jag kör på breda icke 2+1-vägar. Folk kör om till höger och vänster och även om vägen i sig lätt klarar av 4 bilar i bredd, vad händer när variabel X plötsligt dyker upp? Då bygger VV 2+1-väg och folket lunkar på i metall-rännor likt grisar på väg till slakt utan att egentligen kunna köra bil ett dugg bättre än tidigare.

Grotesk
30 mars 2010 · 260 Inlägg

danielj skrev:
Jag håller med trådskaparen och vill bara generellt säga att omkörningar fort kan bli otäcka, oavsett om man har fri eller skymd sikt, heldragen linje eller ej. Det är många faktorer som spelar in och ju fler variabler, desto osäkrare omkörning. Ett exempel från verkligheten:

I somras kör jag på RV24 från Örkelljunga mot Laholm och påbörjar omkörning av ett lastbilsekipage. Spikrak sträcka, drygt 800m fri sikt, inget möte och jag gasar på. Tämligen goda förhållanden för en omkörning, inte sant? När jag är halvvägs om kör en skäggig dansk ut från en skymd grusväg i min fil utan att kolla sig för. Han hade stopplikt men körde bara rätt ut (han hade väl bråttom till Netto för att köpa biskvier smile). Det gick från att ha perfekta förhållanden för en säker omkörning till nära stående katastrof på en halv sekund. Jag fick tvärnita och avbryta omkörningen och slänga mig in bakom lastbilen. Vad hade hänt om jag dessutom hade haft mötande bilar anstormandes?

Både före och efter denna incident har jag tänkt på det många gånger när jag kör på breda icke 2+1-vägar. Folk kör om till höger och vänster och även om vägen i sig lätt klarar av 4 bilar i bredd, vad händer när variabel X plötsligt dyker upp? Då bygger VV 2+1-väg och folket lunkar på i metall-rännor likt grisar på väg till slakt utan att egentligen kunna köra bil ett dugg bättre än tidigare.

Mycket vettigt inlägg gentemot alla andra som inte kan läsa. Alldeles för många här som verkar skita fullständigt i andra och ibland tom. dem själva och ta alldeles för stora risker.

Saab 900 S (1990)
_Spawned_ Maskinförare
30 mars 2010 · 1 163 Inlägg

Det är ju nästan så man önskar att vissa på det här forumet parkerar sin bil med sig själv i nån tall efter en mörk väg. Hur i helvete kan man sitta och säga att jag bara har rätt, alla ska göra som jag vill.
En omkörning som beskrevs av trådskaparen borde ge indraget körkort för all evighet.
Jag skiter i om folk kör som puckon, så länge dom inte riskera mitt eller andras liv. Kör som ett svin nånstans där det inte finns risk för att nån annan kan drabbas.

Jag är inte något helgon, och försöker inte hävda det heller.. Men det är ju helt klart att vissa måste ha fått sitt körkort i flingpaketet eller något.

Själv jobbar jag på sommaren, med att sitta i en grävmaskin och montera sidoräcken efter olika vägar. Och det skulle fan införas att när man tar körkort skulle man få stå på E4:an en dag med en spade i handen. Och räkna hur många bilar som saktar ner. Det är snarare att man höjer på ögonbrynen om nån tar på bromsen alls.
Vars är respekten? Det är samma med allt i trafiken, visa respekt och du ska få respekt.

Ett tips bara, läs igenom teoriboken några varv ikväll så ska vi se att några kanske lär sig något nytt. Och passar bättre på vägarna.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Arcangelus <3 Japs
30 mars 2010 · 680 Inlägg

Blir f*n mörkrädd när jag läser i denna tråden, vaf*n är det för idioter som finns i vårt samhälle...

Och hade någon "sprutat grus" (eller hur man nu uttryckte det) på min bil för att jag legat 5-10km/h under MAX hastigheten så hade jag knäckt armen på den personen.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
_Spawned_ Maskinförare
30 mars 2010 · 1 163 Inlägg

Skulle kunna fylla en hel tråd om vad jag tycker om sånt.
Och eftersom jag är maskinförare tar jag det här exemplet.

Du kommer och kör efter en väg, du ser att det är arbetsområde.
Du BÖR sänka hastigheten för att :
1. Det arbetar förmodligen folk där.
2. Vägen kan vara skadad, kan ge skador på din bil.
3. Det arbetar förmodligen folk där.

Tänk bara det här scenariot, du kommer i din bil till ett arbetsområde.
Du skiter i att sakta ner utan håller kanske dina 90 km/h och håller bara ut lite.
Tänk om maskinisten är ouppmärksam och kanske svänger ut med skopan framför din bil ?
Vad tror du tar mest skada, en bil på 2ton eller en maskin på 15ton ?
Tänk om en grovis kanske råkar tappa verktyg som far ut på vägen ?

För på ett vägjobb som mitt, där man flyttar sig konstant. Har vi bara "sergeanter" markeringar för bilister på vilken sida om markeringen ni ska köra. Dom finns där också av en anledning, och kan ni inte tyda vilken sida ni ska köra på så parkera bilen hemma och ta bussen.

Måste även påminna om : Kör ni in i ett arbetsområde så är det på EGEN risk.
Alltså i klarspråk : Om jag backar över din bil med grävarn så får du stå för det. INTE jag.

Hur vill du att folk kommer till ditt jobb ?

Senast redigerat av _Spawned_ (30 mars 2010)

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
jorgen72
30 mars 2010 ·

_Spawned_ skrev:
Det är ju nästan så man önskar att vissa på det här forumet parkerar sin bil med sig själv i nån tall efter en mörk väg. Hur i helvete kan man sitta och säga att jag bara har rätt, alla ska göra som jag vill.
En omkörning som beskrevs av trådskaparen borde ge indraget körkort för all evighet.
Jag skiter i om folk kör som puckon, så länge dom inte riskera mitt eller andras liv. Kör som ett svin nånstans där det inte finns risk för att nån annan kan drabbas.

Jag är inte något helgon, och försöker inte hävda det heller.. Men det är ju helt klart att vissa måste ha fått sitt körkort i flingpaketet eller något.

Själv jobbar jag på sommaren, med att sitta i en grävmaskin och montera sidoräcken efter olika vägar. Och det skulle fan införas att när man tar körkort skulle man få stå på E4:an en dag med en spade i handen. Och räkna hur många bilar som saktar ner. Det är snarare att man höjer på ögonbrynen om nån tar på bromsen alls.
Vars är respekten? Det är samma med allt i trafiken, visa respekt och du ska få respekt.

Ett tips bara, läs igenom teoriboken några varv ikväll så ska vi se att några kanske lär sig något nytt. Och passar bättre på vägarna.

jag håller med dej helt o hållet jag ligger ut o kör lastbil o man ser många som inte borde ha körkort o det ser man ju här också på vad många skriver i den här tråden så är det ju många här också som inte borde ha körkort

_Spawned_ Maskinförare
30 mars 2010 · 1 163 Inlägg

Polisen skulle få bruka sitt tjänstevapen lite oftare....

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Hilbertson
30 mars 2010 · 207 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Skulle kunna fylla en hel tråd om vad jag tycker om sånt.
Och eftersom jag är maskinförare tar jag det här exemplet.

Du kommer och kör efter en väg, du ser att det är arbetsområde.
Du BÖR sänka hastigheten för att :
1. Det arbetar förmodligen folk där.
2. Vägen kan vara skadad, kan ge skador på din bil.
3. Det arbetar förmodligen folk där.

Tänk bara det här scenariot, du kommer i din bil till ett arbetsområde.
Du skiter i att sakta ner utan håller kanske dina 90 km/h och håller bara ut lite.
Tänk om maskinisten är ouppmärksam och kanske svänger ut med skopan framför din bil ?
Vad tror du tar mest skada, en bil på 2ton eller en maskin på 15ton ?
Tänk om en grovis kanske råkar tappa verktyg som far ut på vägen ?

För på ett vägjobb som mitt, där man flyttar sig konstant. Har vi bara "sergeanter" markeringar för bilister på vilken sida om markeringen ni ska köra. Dom finns där också av en anledning, och kan ni inte tyda vilken sida ni ska köra på så parkera bilen hemma och ta bussen.

Måste även påminna om : Kör ni in i ett arbetsområde så är det på EGEN risk.
Alltså i klarspråk : Om jag backar över din bil med grävarn så får du stå för det. INTE jag.

Hur vill du att folk kommer till ditt jobb ?

Allt de du Beskriver ser jag varje dag när jag arbetar ( Kör Timmerbil )
Så fort det är ett Arbete Bromsar ajg alltid ner och passerar med försiktighet och uppmärksamhet så ni kan jobba ostört..

Jag har varit med den Lokala Bilbärgaren några gånger ute på vägarna , Det var en Svår lastbils olycka i Kungsbacka i Augusti förra året.
Vi Fick spärra av motorvägen i 6 timmar , Sen släppte vi på ett körfält, när vi släppte på körfältet så Säger Bärgar ledaren till mej att :

-Konerna som sitter uppsatta för Trafikanterna Det är Dödens linje ! Går du utanför dom utan att någon hjälpt dej Stoppa trafiken innan så är det 50 % chans att du blir ihjäl körd , Folk visar ingen Respekt ! Tänk på de !

Han om någon vet ju hur trafikanter beter sej i Trafiken. Bara en tanke ställare,  Tycker synd om er som jobbar längs motorvägen som Folk fullständigt skiter i.

Till Topic !
Jag instämmer helt med din Åsikt ! förstår inte hur man Vågar riskera sin Familj för man vill komma fram 2 minuter snabbare ? Det är Obegripligt för mej.... Trodde man var rädd om sin familj man byggt upp ?

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
_Spawned_ Maskinförare
30 mars 2010 · 1 163 Inlägg

Nu är ju även långtradarchaffisar inte heller dom bästa på att sakta in.

Skit samma vi kan ta den diskussionen nån annan gång.
Åter till topic.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
MrKerm Avstängd
31 mars 2010 · 1 557 Inlägg

Slash skrev:

MrKerm skrev:
Lite mer OT då:
Man skall underlätta för omkörande fordon wink Man skall inte köra långsammare än va trafik flyter i wink (hålla trafik rytm)

Vet inte hur hårda Länsman är på det i Sverige men dom borde bli hårdare.. I Tyskland är det böter direkt och vi har samma regler...

Detta är ditt andra eller tredje inlägg i denna tråd och den går i samma anda som det/dom gamla, vad är det som är så himla svårt att LÄSA FÖRSTA INLÄGGET! Har du svårt med läsförståelsen?

Förövrigt snackar du en massa skit, det finns inget som säger att man måste hålla trafikrytmen. Är det 70 och alla ligger i 90 är man inte tvingad till 90.

Problem? Jo man skall följa trafikrytm! Sedan skall man EJ köra fortare än vad som är tillåtet men det har jag inte sagt heller va jag vet så frågan är vem som kan läsa? Håll dig till topic själv så blir det lysande smile  Något mer problem med mig så kan du väl ta det i min gästbok eller PM om du inte vill hänga ut dig själv!

Senast redigerat av MrKerm (31 mars 2010)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
_Spawned_ Maskinförare
31 mars 2010 · 1 163 Inlägg

Så om alla ligger i 100km/h på 30 väg. Då gör du också det bara för att följa trafikrytmen ?
Det där håller ju ingenstans. Däremot kan man tycka att lagarna för bilkörning är lite udda ibland.
Och många gånger kan man få tolka lite.
Allt är ju relativt, men ligger nån i 60 på 70 väg så anser jag inte att dom hindrar trafiken. Men många här verkar ha stirrat sig blinda på att det är nå jävla krav att köra exakt efter skyltarna. Det är MAX gränsen, sen är det helt upp till var och en att köra som dom vill. Och ligger nån i 60 på 70 väg, vafan är det att gnälla om, kör om då ?! Men det visar ju bara på ens intelligens och hur lämpad man är för att köra bil om man retar upp sig på sånt. Och skapar stora trafikfaror genom att göra vansinnesomkörningar.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
MrKerm Avstängd
31 mars 2010 · 1 557 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Så om alla ligger i 100km/h på 30 väg. Då gör du också det bara för att följa trafikrytmen ?
Det där håller ju ingenstans. Däremot kan man tycka att lagarna för bilkörning är lite udda ibland.
Och många gånger kan man få tolka lite.
Allt är ju relativt, men ligger nån i 60 på 70 väg så anser jag inte att dom hindrar trafiken. Men många här verkar ha stirrat sig blinda på att det är nå jävla krav att köra exakt efter skyltarna. Det är MAX gränsen, sen är det helt upp till var och en att köra som dom vill. Och ligger nån i 60 på 70 väg, vafan är det att gnälla om, kör om då ?! Men det visar ju bara på ens intelligens och hur lämpad man är för att köra bil om man retar upp sig på sånt. Och skapar stora trafikfaror genom att göra vansinnesomkörningar.

Om du syftar på mig så LÄS för fan innan du skriver något!!!
Sedan om alla ligger i 100 på en 30 väg är det nog fel skyltat tongue

Till tråd skaparen: I den situvation (ja jag e kass på stavning) du va, e nog en av dom mäst läskiga man kan hamna i spec om det inte finns någon väggren eller något så man kan flytta på sig själv (hänt mig också flera ggr o man e fan inte tuff) Jag tar inte denna personen i försvar på något sett men det kan finnas anledningar till "hennes" försvar... Även om kanske ingen är god nog att riskera liv för!

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
_Spawned_ Maskinförare
1 april 2010 · 1 163 Inlägg

MrKerm skrev:

_Spawned_ skrev:
Så om alla ligger i 100km/h på 30 väg. Då gör du också det bara för att följa trafikrytmen ?
Det där håller ju ingenstans. Däremot kan man tycka att lagarna för bilkörning är lite udda ibland.
Och många gånger kan man få tolka lite.
Allt är ju relativt, men ligger nån i 60 på 70 väg så anser jag inte att dom hindrar trafiken. Men många här verkar ha stirrat sig blinda på att det är nå jävla krav att köra exakt efter skyltarna. Det är MAX gränsen, sen är det helt upp till var och en att köra som dom vill. Och ligger nån i 60 på 70 väg, vafan är det att gnälla om, kör om då ?! Men det visar ju bara på ens intelligens och hur lämpad man är för att köra bil om man retar upp sig på sånt. Och skapar stora trafikfaror genom att göra vansinnesomkörningar.

Om du syftar på mig så LÄS för fan innan du skriver något!!!
Sedan om alla ligger i 100 på en 30 väg är det nog fel skyltat tongue

Till tråd skaparen: I den situvation (ja jag e kass på stavning) du va, e nog en av dom mäst läskiga man kan hamna i spec om det inte finns någon väggren eller något så man kan flytta på sig själv (hänt mig också flera ggr o man e fan inte tuff) Jag tar inte denna personen i försvar på något sett men det kan finnas anledningar till "hennes" försvar... Även om kanske ingen är god nog att riskera liv för!

Menade inte just dig personligen, jag menade rent allmänt.
Och det som är sjukast är folks reaktioner som att det är ts fel ?! hjälp, man blir fan mörkrädd... :S

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Urskogstroll
8 april 2010 · 9 Inlägg

_DamnIt skrev:
Jag har inget att tillägga själva ämnet, men att vissa enligt er kör i 60 på 70 vägar kan va för att deras hastighetsmätare kanske inte är helt rätt. Så enligt föraren kör dom i 70. Hade själv en bil där det visade sig att den visade 10km/h för mycket. Det kanske man skulle försöka tänka på med?

Mera OT.. Jag håller med _DamnIt! Sedan KAN det vara att man har en gammal bil med kass väghållning, samt kurvig 70-väg. Jag har en skrotig gammal corolla utan väghållning, så jag vet som ett faktum att man inte KAN hålla mitt på hastighetsbegränsningen på vissa vägar utan att riskera någonting.

->Det man hör glömmer man.
->Det man ser minns man.
->Det man gör förstår man.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang