Byta kam b230k

Hillbill Redneck life
1 april 2010 · 357 Inlägg

HEJ smile

Är så att jag tänkte sätta i en lite roligare kam i 240in men undrar om jag verkligen kan köra på alla volvos originalkammar då jag har 631topp (allså inga förbränningsrum i toppen)

Tacksam för snabba svar smile

Senast redigerat av reaser (4 april 2010)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
PH_
1 april 2010 · 310 Inlägg

Bra fråga, jag kan med 100% säkerhet varken säga bu eller bä. Det enda jag hört om dessa motorer är att de är känsligare för kamrems hopp. Ska tydligen vara lättare att få ventilsallad på dessa. Kolla in på svenska200klubben.se och deras forum om så får du garanterat svar.

Om det passar så hade nog du kunnat få en rätt trevlig maskin med en 2ports weber (36/36 ska passa direkt på k insuget) och k eller h, kam.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
aF
1 april 2010 · 357 Inlägg

Ja du kan köra med de vanliga kammarna.

janni_ruda BMR
1 april 2010 · 102 Inlägg

aF skrev:
Ja du kan köra med de vanliga kammarna.

helt säker på detta?

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
PH_
1 april 2010 · 310 Inlägg

Lyftet på orginal kammarna varierar mellan 9,5 för M-kam och 12 resp 11.95 för H och K-kam. Skillnaden är alltså max 2,5mm.

Är du osäker eller inte hittar någon källa du anser säker får du väl testa? Ställ motorn i TDC på 1an och tillverka ngt verktyg där du kan simulera 12mm lyft? smile

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
janni_ruda BMR
4 april 2010 · 102 Inlägg

är säker du inte kan byta till tex. v & k osv.

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Hillbill Redneck life
4 april 2010 · 357 Inlägg

oj här var det massa olika svar...  någon som vet skert om jag kan byta kam eller inte? har x kammen i nu och vill i med en k. ingen som vet?

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
janni_ruda BMR
4 april 2010 · 102 Inlägg

vet en som kört av en v-kam iaf.

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
mats757
4 april 2010 · 915 Inlägg

PH_ skrev:
Lyftet på orginal kammarna varierar mellan 9,5 för M-kam och 12 resp 11.95 för H och K-kam. Skillnaden är alltså max 2,5mm.

Är du osäker eller inte hittar någon källa du anser säker får du väl testa? Ställ motorn i TDC på 1an och tillverka ngt verktyg där du kan simulera 12mm lyft? smile

Man har "ALDRIG" fullt ventillyft vid TDC.
Normaölt lyft är ungefär 1-3mm

Mats

cedergren_
5 april 2010 · 85 Inlägg

Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ
Hillbill Redneck life
5 april 2010 · 357 Inlägg

cedergren_ skrev:
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

oki tack för rakt svar:)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
janni_ruda BMR
5 april 2010 · 102 Inlägg

cedergren_ skrev:
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

hur fan kan då v-kamen gå av på mitten?

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Bensinskallen P o r s c h e
5 april 2010 · 1 700 Inlägg

janni_ruda skrev:

cedergren_ skrev:
Alla kammar som passar i 160, 398, 405, 530 och 531 passar även i 631!!
Har själv kört trimkammar i 631, måne 7 & 8, khöler, reju, mm.
Fungerar utan några som helst problem smile

hur fan kan då v-kamen gå av på mitten?

Remmen kuggat kanske. Sen skulle väl motorn ha knackat ganska ordentligt om de vore så att ventilerna slår i, för de börjar ju inte vips utan anledning wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
janni_ruda BMR
5 april 2010 · 102 Inlägg

den gick av på starten och killen i fråga som montera har gjort de 100miljoner gånger...

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Winterdrift
31 maj 2010 · 365 Inlägg

janni_ruda skrev:
den gick av på starten och killen i fråga som montera har gjort de 100miljoner gånger...

För att tro det eller ej, men saker KAN gå sönder ändå! smile

V-kammen fanns förövrigt med i en volvo orginal trimsats till jsut b230k och gav då ett tillskott av 13 hästar, så toppeffekten ökade till 130 kusar smile

(ursäkta halvt onödigt trådlyft)

Senast redigerat av Winterdrift (1 juni 2010)

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang