1716
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

1 811 Inlägg
18 juli 2010
MrCarfreak skrev:
Farsan har köpt en fuelcell åt mig redan!! Underlättar en del och fullbordar racing stuket på bilen!! Tack jag innerligt för! Nu är det inte långt kvar tills jag är ute på gatorna och rasar bakaxlar hahaha wink

Härligt motorbygge, och riktigt snäll farsgubbe du har. smile

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Carlén skrev:
MrCarfreak skrev:
Farsan har köpt en fuelcell åt mig redan!! Underlättar en del och fullbordar racing stuket på bilen!! Tack jag innerligt för! Nu är det inte långt kvar tills jag är ute på gatorna och rasar bakaxlar hahaha wink

Härligt motorbygge, och riktigt snäll farsgubbe du har. smile

Tack så mycket! Han måste fjäska så han får sig en provtur sen vettu wink Nädå, han tycker nog bygget är lika spännande och roligt som mig!!

Väntar nu på den nye motorn, innan motorn skickas så kommer jag få en provtryckt tryckplatta för lättare inschimsning utav lamell! Letar även M45 lådor, någon som har några i kördugligt skick?

Har även vart hemma hos Tomas (Volvo1968) och lämnat samt hämtat lite delar! Bla. en bättre front, 2st breddade plåtisar (väldigt breda), bälten. Fick även se hans 140 samt amazonen, 140n är så otroligt fin!! Ser 100ggr bättre ut i verkligheten, fick även höra weber ljudet som var helt underbart!! Amazonen har han kommit väldigt långt på, dock är det inte mycket rost på den så han ska nog bli klar med den snart förhoppningsvis, får åka och hjälpa honom att slipa på den smile

//Carfreak

240 Inlägg
19 juli 2010
MrCarfreak skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
kenth66 skrev:
Man är som ett litet barn på julafton när man vet att bilen kommer gå utav helvete. Lär behöva köpa på mig några växellådor samt bakaxlar wink Blir att svetsa diffen till att börja med! Rasar de så rasar de!

DET KOMMER DU NOG ATT BEHÖVA: http://www.youtube.com/watch?v=sKVxv_rh64Y
lite vill ha mer och det ger mersmak...mvh farsan....

Men i den är det en S60R ugn ju wink
Lite fuskigt, Går ju inte o jämföra med en rak 4 smile

Btw så börjar din 142 se grym ut !
Keep it up!

Precis wink

En hederlig gammal gjutjärnsbest ska det va!

Antar att min bil kommer gå liknande denna amazonen: http://www.youtube.com/watch?v=onNACgs-0K8

Fick lite mer info om motorn idag, bla lite loggar från bredbandlambda. Motorn är så jäkla välbyggd va!!

En fråga, vilka saab 215mm tryckplattor passar mot b20 svänghjul ? - hittat, saab 900 turbo 16v tryckplatta, 215mm. Blir en sådan och en 6-puck sinter!

Sån tryckplatta som dom provtryckt åt mig i sävar å det kör jag med på min b20 fast med 4 puckad sinter å den håller i för min effekt iaf så satsa på en sådan smile

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
VOLVO142TIC skrev:
MrCarfreak skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Men i den är det en S60R ugn ju wink
Lite fuskigt, Går ju inte o jämföra med en rak 4 smile

Btw så börjar din 142 se grym ut !
Keep it up!

Precis wink

En hederlig gammal gjutjärnsbest ska det va!

Antar att min bil kommer gå liknande denna amazonen: http://www.youtube.com/watch?v=onNACgs-0K8

Fick lite mer info om motorn idag, bla lite loggar från bredbandlambda. Motorn är så jäkla välbyggd va!!

En fråga, vilka saab 215mm tryckplattor passar mot b20 svänghjul ? - hittat, saab 900 turbo 16v tryckplatta, 215mm. Blir en sådan och en 6-puck sinter!

Sån tryckplatta som dom provtryckt åt mig i sävar å det kör jag med på min b20 fast med 4 puckad sinter å den håller i för min effekt iaf så satsa på en sådan smile

Härligt!! blir han svårkörd eller tungtrampad med 4-puck ? Vad kör du för låda? Tänkte köra med en m45:a till att börja med men vette tusan hur långt en sådan håller.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Tryckplatta beställt, kommer att provtryckas också! Nu letar jag efter en M45 låda med 10 splines..

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Bakaxeln är numera lackad! Blir svart tema på bakre delen av bilen! Skall i med nya fjädrar å dämpare också. Satte även dit de nya fälgarna, tyvärr är ena fälgen krökt så kan nog inte använda dem endå sad Blir till å leta andra, ev. få tag på 4st s80 reservhjulsfälgar, bredda de bakre och kränga på 305 alt. 300. De blir även centrumvända isåfall!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Sådär, nu är hela underredet tectylat.. Inför 2011 så kommer underredet blästras rent, skall bygga en vagga för bilen, väldigt jobbigt att skrapa underredsmassa med bilen ovanför sig :p
Kan verkligen rekommendera biltemas underredsmassa med deras special spruta!!

Såhär fint blev det!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/966452_hetskm.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/966454_ky8ob5.jpg

//Carfreak

4 670 Inlägg
19 juli 2010
MrCarfreak skrev:
Sådär, nu är hela underredet tectylat.. Inför 2011 så kommer underredet blästras rent, skall bygga en vagga för bilen, väldigt jobbigt att skrapa underredsmassa med bilen ovanför sig :p

Såhär fint blev det!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hetskm.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ky8ob5.jpg

Blev riktigt bra!

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
mickius skrev:
MrCarfreak skrev:

Såhär fint blev det!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hetskm.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ky8ob5.jpg

Blev riktigt bra!

Thnx!! Sånt som håller mig igång! Såg att fästet till tvärstaget måste bytas, är sprucket sad

//Carfreak

240 Inlägg
19 juli 2010
Nej tycker det funkar fint med den kopplingen men något trögare är den väl och lite svårare att smyga iväg med. å Jag kör m45 10 splinsad på den motorn å så har jag en kåpa från en 240 med b20 så jag slipper ha lådan på lut.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
19 juli 2010
Man tackar för berömmen, kul att bilen gick hem trots att den var grymt dammig och stod trångt smile

Även nöjd med bytet, kollade bälterna och spännrullarna, och det var precis som du sa, en var nästan för bra wink Men hellre ha lite problem att kunna få dem att rulla än att få dem så de bara nyper ibland! Lite orolig var jag dock på den andra som nöp lite "sent", men räknar man om det rör det ju sig säkert inte ens om mer än nån kilometer i timmen. Blir nog skillnad när de är monterade, får somsagt bara komma överens om en dag att ses så jag kan få bultarna till dem smile

Synd att fälgarna var kass, men för det priset så gick du ju inte i konkurs, och var ju iom att jag inte visste skicket jag "sponsrade" dig med dem big_smile vet inte om nån däckgubbe kan räta till dem, så kanske du kan ge dem till nån med (laglig) a-traktor lol

Ang. Bakaxeln på bilen vi pratade om, utväxlingen tror jag var 3-73(eller är jag helt ute och cyklar, siffrorna gick in och ut igen nämligen tongue ) och troligen en 1030, eller om du har tur 1031, men det är en 86a så vet inte när de nya kom. Men där gäller ju somsagt allt eller inget om du är intresserad smile
Senast redigerat av Volvo1968 (19 juli 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Fuelcell kommer imorgon! Då sätter jag igång med soppar systemet på allvar! Skall få tag på en plåt som jag kan skruva fast i golvet, sedan fixa till soppapumps hållare och börja dra slang smile

Motorn skickas inom de närmaste dagarna. Tryckplattan är provtrycks till 650kg vid 2,5mm, lamellen är 8,1mm så ca. 2,2 mm schims behövs, tar vanliga planbrickor!

Har troligen hittat en låda som bara gått 10´000mil för rimliga pengar!

Snart blir de åka av!!!!

Ni som byggt bränslesystem innan, vad tror ni om att ta styrsignalen till sopparelät från posljusen´s plusmatning ?? Kommer ju ha batteriet i skuffen så känns onödigt att dra fram till +15 på tänd-låset.

//Carfreak

1 562 Inlägg
19 juli 2010
MrCarfreak skrev:
Fuelcell kommer imorgon! Då sätter jag igång med soppar systemet på allvar! Skall få tag på en plåt som jag kan skruva fast i golvet, sedan fixa till soppapumps hållare och börja dra slang smile

Motorn skickas inom de närmaste dagarna. Tryckplattan är provtrycks till 650kg vid 2,5mm, lamellen är 8,1mm så ca. 2,2 mm schims behövs, tar vanliga planbrickor!

Snart blir de åka av!!!!

Ni som byggt bränslesystem innan, vad tror ni om att ta styrsignalen till sopparelät från posljusen´s plusmatning ?? Kommer ju ha batteriet i skuffen så känns onödigt att dra fram till +15 på tänd-låset.

d+ på generatorn annars är väl bättre å ta styrsignal ifrån,

Gasglad
3 244 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
MrCarfreak skrev:

Snart blir de åka av!!!!

d+ på generatorn annars är väl bättre å ta styrsignal ifrån,

Sant! Dock sån jäkla bit å dra kabel. Vill helst inte dra några fler kablar i motorrummet.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
19 juli 2010
MrCarfreak skrev:

Snart blir de åka av!!!!

ta en durkaluminiumplåt & täck hålet efter tanken med, styvt & snyggt smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

110 Inlägg
20 juli 2010
fjädrarna kan du kanske köpa på KG-Trimning annars? en kompis till mig frågade dom på KG och dom sa att dom är ungefär 50% hårdare och en sats med 4 kostar 1400 till en 140:ia har jag för mig:) det är lesjöfors-fjädrar dom har där:)

riktigt fint bygge du har!!!!smilesmile

Gasglad
3 244 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
farbrorbozze: Njae, kommer nog väga en del, fast iofs. vikt i baken är bra endå!  Biltema´s plåtark är tyvärr för litet till måtten. Behöver ca. 1m x 62cm

pizza_gnun: Får bli biltemas, de är 20-30% hårdare än sänksatserna, dock en aning högre så får kapa något varv, men då blir de ännu hårdare wink

Tack så mycket!!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
Nu har jag fått min fuelcell som är spons från min far (Kenth66)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/966688_hmup3t.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/966689_3m1w90.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
Nu sitter stötdämpare och fjädrar på plats i bakvagnen!
Dock undrar jag hur fjädrarna skall sitta i bakvagns upphängningen?? Just nu sitter de helt löst mot en stor rund tallrik bara.. skall det inte vara någon sorts övre bricka också som låser fast fjädern?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
Har inte blivit så mycket gjort på volvon idag. Städar nämligen hela verkstan så den blir fin, ska måla golvet osv.

Bjuder på en bild på bakvagnen iafall!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/966784_a90zuf.jpg

Såhär ser nedre fjäderfästet ut, hur fasen skall jag få fjädern att sitta fast? Vill absolut inte använda slangklämmor!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/966782_dzy1cd.jpg

Tycker det är dåligt med kommentarer wink Lägger jag upp för få bilder? Om ni vill se något så be mig fota det smile

En fråga, de bromsgrejjerna som sitter innan bakaxeln, 2st klumpar - vad gör de? Hur funkar dem? Behövs dem?
Senast redigerat av MrCarfreak (20 juli 2010)

//Carfreak

Sök