2692
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Nu är det dags att städa och åka hem smile

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
Gasglad
3 244 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
snart viker karossen ihop sig över lyften wink

hehehe wink Orkar lyfta den bak nu iafall smile Målet är under 1000kg tjänstevikt. Tippar på 800-900kg!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Lite speedparts dök upp wink Insuget ska lackas och grenröret coatas och lindas i svart bandage!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1021558_vhyw1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1021559_uyi2os.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (22 november 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Nu har jag även fått en offert på 4-kantsprofil. 1020:- för 12m i måtten: 60x40x3mm enligt reglemente. även skickat ett mail till Baronen kring byggregler mm.

//Carfreak

500 Inlägg
22 november 2010
Coolt bygge, vad ska du regga den med för motor? smile

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Nocturnal skrev:

Iom. att den går in som ombyggt fordon/amatör byggt så står det motor utbytt. Men blir b20 turbo med bmw alt. jerico drivlina! Siktar på 500hk vilket blir lagom på max 1000kg bil wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Har en helt orginal b20 med låda för den som är intresserad. 3000:- inkl. låda!

//Carfreak

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 november 2010
MrCarfreak skrev:
Iom. att den går in som ombyggt fordon/amatör byggt så står det motor utbytt. Men blir b20 turbo med bmw alt. jerico drivlina! Siktar på 500hk vilket blir lagom på max 1000kg bil wink

Beror på vad man räknar som lagom.

Har själv cirka 600hk på 1800 kilo och skiter fortfarande spader när man trampar ner. Lite annan motorkaraktär på min dock, men fortfarande.

Ser bra ut, hoppas allting går utan att herr Murphy står och knackar på din dörr. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
MrCarfreak skrev:

Beror på vad man räknar som lagom.

Har själv cirka 600hk på 1800 kilo och skiter fortfarande spader när man trampar ner. Lite annan motorkaraktär på min dock, men fortfarande.

Ser bra ut, hoppas allting går utan att herr Murphy står och knackar på din dörr. smile

hehe, låter kul wink Förhoppningsvis får jag ned kraften i backen så lär bli hjullyft så det heter duga.

Effekten i denna motorn är ganska jämn, drar fint från 3000rpm till 8000.. Men stoppet kommer läggas på 7500 för att vara safe..

murphy ?

//Carfreak

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 november 2010
MrCarfreak skrev:
hehe, låter kul wink Förhoppningsvis får jag ned kraften i backen så lär bli hjullyft så det heter duga.

Effekten i denna motorn är ganska jämn, drar fint från 3000rpm till 8000.. Men stoppet kommer läggas på 7500 för att vara safe..

murphy ?

Min är ju närmare helt lämpad för bottenvrid, har fullt effekt från 1900RPM till 5500RPM i princip. Ska dock byggas nytt snart, med nytt block och smidda kolvar och stakar. Om man nu får ett erbjudande man inte kan neka heller, så blir det att inhandla en ny härk och troligtvis plocka ihop en twin turbo LSx motor och lite väghållning. Får se vars jag går med detta, finns mycket här i världen man vill ha helt plötsligt. smile

Jaså, så du har inte hört talas om Murphy's Lag?
Om något kan gå fel, så går det fel. Herr Murphy har hälsat på mig bra många gånger, och det har alltid slutat med svordomar, och vid ett fall så blev det ett antal krökta stötstänger dessutom. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

500 Inlägg
22 november 2010
MrCarfreak skrev:
Nocturnal skrev:

Ok tänkte mest på att du ju max får ha 15kw/100kg i ombyggt/amatörbyggt fordon. Och motorn ska ju vara helt original, får inte byggas om på något sätt.

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
MrCarfreak skrev:

murphy ?

Min är ju närmare helt lämpad för bottenvrid, har fullt effekt från 1900RPM till 5500RPM i princip. Ska dock byggas nytt snart, med nytt block och smidda kolvar och stakar. Om man nu får ett erbjudande man inte kan neka heller, så blir det att inhandla en ny härk och troligtvis plocka ihop en twin turbo LSx motor och lite väghållning. Får se vars jag går med detta, finns mycket här i världen man vill ha helt plötsligt. smile

Jaså, så du har inte hört talas om Murphy's Lag?
Om något kan gå fel, så går det fel. Herr Murphy har hälsat på mig bra många gånger, och det har alltid slutat med svordomar, och vid ett fall så blev det ett antal krökta stötstänger dessutom. wink

Aha okej.. fint register endå! Kör du org. bladfjädring ? mumma, låter som en fint maskin!

aha nu kopplade jag, jo murphy är och hälsar på lite då och då wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Nocturnal skrev:
MrCarfreak skrev:
Nocturnal skrev:

Ok tänkte mest på att du ju max får ha 15kw/100kg i ombyggt/amatörbyggt fordon. Och motorn ska ju vara helt original, får inte byggas om på något sätt.

aha okej.. borde finnas en liten gråzon iom. att allt byggs efter sfi reglemente också wink annars får jag peta ned en b30 då och regga med utbytt motor och sedan byta tillbaka till b20 turbon wink

kom på en sak. iom bilens ålder är det la lite andra lagar?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Kopierat från SFRO´s hemsida: En b20 med turbo och insprut kan nog räknas som motorbyte, sedan sänka effekten så man håller sig inom gränsen! Står även för fordon med "ram" - vad finns det för andra alternativ till ram wink

1. Ändrat/uppbyggt fordon.

* Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
    * Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
    * Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.
    * Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
    * Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
    * Taksänkning.
    * Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
    * Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram.

//Carfreak

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 november 2010
MrCarfreak skrev:
Aha okej.. fint register endå! Kör du org. bladfjädring ? mumma, låter som en fint maskin!

Original med radius arms och live axle, alltså inte bladfjädrar på den. Buick var lite före de flesta på den tiden som det begav sig på. Och ja, definitivt en trevlig maskin. smile

Med andra ord så ser min bakvagn ut såhär;
http://www.themustangnews.com/photos_08/tech_08/cov-08live1.jpg

Förhoppningsvis så blir det ju inget allvarligt iaf. smile
Senast redigerat av Rinnegan (22 november 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
MrCarfreak skrev:

Original med radius arms och live axle, alltså inte bladfjädrar på den. Buick var lite före de flesta på den tiden som det begav sig på. Och ja, definitivt en trevlig maskin. smile

Med andra ord så ser min bakvagn ut såhär;
http://www.themustangnews.com/photos_08 … 8live1.jpg

Förhoppningsvis så blir det ju inget allvarligt iaf. smile

jaha, ojj. Riktigt modernt endå! Men då ska de ju inte vara några problem med väghållningen wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
SFRO bygghandboken beställd! Nu blir det en jäkla massa läsning sen är nog mina frågor besvarade!

//Carfreak

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 november 2010
MrCarfreak skrev:
jaha, ojj. Riktigt modernt endå! Men då ska de ju inte vara några problem med väghållningen wink

Nejdå, det är det ju inte faktiskt, men det går alltid att få det bättre. smile

Gasglad
3 244 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
MrCarfreak skrev:

Nejdå, det är det ju inte faktiskt, men det går alltid att få det bättre. smile

Jo brukar va så, mycket vill ha mer. Men det är ju de som är kul med detta intresse, finns alltid värre/dyrare prylar att motera wink

//Carfreak

Sök