Volvo 850 T5 automat "växlar konstigt"

JessiicaM
4 april 2010 · 32 Inlägg

Har inte testat en likadan bil innan så vet ej om det är normalt, är därför tacksam för svar.

När man använder sportknappen eller "kickdownen" så drar den ju längre på varje växel,
men precis innan den växlar tappar den mkt varv samt känns växlingen väldigt "ryckig".
Är det normalt för automatarna?
Tycker det känns väldigt skumt då pojkvännen säger att hans saab 900 2.0 turbo är piggare ;O
Motorn är helrenoverad innan jag köpte bilen, samt bytt turbo och växellåda på verkstad.
Vi har även bytt alla filter och oljor smile

megastreetracer
5 april 2010 · 283 Inlägg

Min bil är mycket piggare! smile

...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2010 · 13 756 Inlägg

850 aut växlar relativt hårt när nästa växel åker i när man kör på sportknappen

orginal vette tusan om inte bilen är piggare utan sportknappen

när jag körde autotech steg3 på min aut så var det bäst att köra 1a:n 2:an utan sport sen ha sportläge

tycker du ska beställa ett chip så kan den där saab titta på dina bakljus hela dagarna ;-)
orginal är aut ganska sävliga och inte alls så roliga fast dom är trevliga och man åker riktigt bra i dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JessiicaM
5 april 2010 · 32 Inlägg

Han som hade bilen innan mig hade den chippad av firma till ungefär 300hk, slutade med en renovering på ungefär
50k av motor, låda och ny turbo.
Då hade jag oxå sålt bilen haha
Men är inte inte helt omöjligt att det blir något i den i framtiden smile

gamlingen
5 april 2010 · 5 198 Inlägg

megastreetracer skrev:
Min bil är mycket piggare! smile

självklart.. det är ju en saab

Koop
5 april 2010 · 1 867 Inlägg

Det är inte ovanligt att lådorna börjar bråka på dom där.
Byt olja i den, kör 50 mil, och byt igen. Se om det blir bättre.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Mr_Kb
5 april 2010 · 62 Inlägg

Min T4 får det där "rycket" också vid växling i sportläget... Ska pröva å byta olja jag med och se vad resultatet blir efter det.

drivein
6 april 2010 · 223 Inlägg

när byttes automatlådeolja senast?

kolla på stickan vilken färg oljan har. har den en tendens till att vara brun/mörkröd med flisor i är det defenitivt dags att byta. hjälpte för mig när jag hade automat. sen tröttnade jag på skiten och byggde om till manuell. wink

Senast redigerat av drivein (6 april 2010)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
JessiicaM
6 april 2010 · 32 Inlägg

kollat oljan och den ser fin ut, och förra ägaren hade kört max 1000 mil sen oljan byttes i samband med att dom bytte lådan..
dock kördes den knappt dom sista månaderna innan jag köpte den, funderar på om det kan ha något med det att göra??
Eller så är det kanske så att volvo inte bygger vidare bra aut-lådor.. xD

tal0n Mekaniker/Däckmontör
6 april 2010 · 1 140 Inlägg

JessiicaM skrev:
kollat oljan och den ser fin ut, och förra ägaren hade kört max 1000 mil sen oljan byttes i samband med att dom bytte lådan..
dock kördes den knappt dom sista månaderna innan jag köpte den, funderar på om det kan ha något med det att göra??
Eller så är det kanske så att volvo inte bygger vidare bra aut-lådor.. xD

volvos automat lådot byggs väl i china dom? inte av volvo iaf..

rockabilly_ponta Customiserare
6 april 2010 · 1 212 Inlägg

prova o spola lådan på en verkstad... på volvo tar dem ca 1000-2000kr för en spolning .... brukar alltid bli bra resultat av de big_smile

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
6 april 2010 · 1 140 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:
prova o spola lådan på en verkstad... på volvo tar dem ca 1000-2000kr för en spolning .... brukar alltid bli bra resultat av de big_smile

det gör man själv, köp 20l olja, en plastsang och clipsen som håller oljeslangen i kylarn, halvtimme så är det gjort för 600:- själv.

rockabilly_ponta Customiserare
6 april 2010 · 1 212 Inlägg

tal0n skrev:

rockabilly_ponta skrev:
prova o spola lådan på en verkstad... på volvo tar dem ca 1000-2000kr för en spolning .... brukar alltid bli bra resultat av de big_smile

det gör man själv, köp 20l olja, en plastsang och clipsen som håller oljeslangen i kylarn, halvtimme så är det gjort för 600:- själv.

visst kan man göra bonna lösningen med... men de på verkstad har ju rengöringsmedel o dyligt i deras maskiner som spolar lådorna... o sen ska man inte koppla oljekylaren när man spolar lodorna för då kan eventyellt den skiten som finns i lådan täppa igen kylaren...

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2010 · 13 756 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:

tal0n skrev:

rockabilly_ponta skrev:
prova o spola lådan på en verkstad... på volvo tar dem ca 1000-2000kr för en spolning .... brukar alltid bli bra resultat av de big_smile

det gör man själv, köp 20l olja, en plastsang och clipsen som håller oljeslangen i kylarn, halvtimme så är det gjort för 600:- själv.

visst kan man göra bonna lösningen med... men de på verkstad har ju rengöringsmedel o dyligt i deras maskiner som spolar lådorna... o sen ska man inte koppla oljekylaren när man spolar lodorna för då kan eventyellt den skiten som finns i lådan täppa igen kylaren...

för att volvo gör likdant när dom kör rent lådan

inget konstigt

problemet är att man skulle behöva rengöra filtret oxå men då måste lådan ner =/

olja på swedol kostar 600-700kr för 20liter

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rockabilly_ponta Customiserare
7 april 2010 · 1 212 Inlägg

Growe skrev:

rockabilly_ponta skrev:

tal0n skrev:

det gör man själv, köp 20l olja, en plastsang och clipsen som håller oljeslangen i kylarn, halvtimme så är det gjort för 600:- själv.

visst kan man göra bonna lösningen med... men de på verkstad har ju rengöringsmedel o dyligt i deras maskiner som spolar lådorna... o sen ska man inte koppla oljekylaren när man spolar lodorna för då kan eventyellt den skiten som finns i lådan täppa igen kylaren...

för att volvo gör likdant när dom kör rent lådan

inget konstigt

problemet är att man skulle behöva rengöra filtret oxå men då måste lådan ner =/

olja på swedol kostar 600-700kr för 20liter

volvo gör inte så här.. för dem har en speciell maskin till de... precis samma metod vi gjorde i skolan ...

filtret måste man med rengöra som du säger men har inte skruvat på volvo automat så de kan säkert stämma med att man måste av med lådan ....

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
Christian S
7 april 2010 · 4 816 Inlägg

rockabilly_ponta skrev:

Growe skrev:

rockabilly_ponta skrev:
visst kan man göra bonna lösningen med... men de på verkstad har ju rengöringsmedel o dyligt i deras maskiner som spolar lådorna... o sen ska man inte koppla oljekylaren när man spolar lodorna för då kan eventyellt den skiten som finns i lådan täppa igen kylaren...

för att volvo gör likdant när dom kör rent lådan

inget konstigt

problemet är att man skulle behöva rengöra filtret oxå men då måste lådan ner =/

olja på swedol kostar 600-700kr för 20liter

volvo gör inte så här.. för dem har en speciell maskin till de... precis samma metod vi gjorde i skolan ...

filtret måste man med rengöra som du säger men har inte skruvat på volvo automat så de kan säkert stämma med att man måste av med lådan ....

jo det gör dom, va själv med och gjorde det flera ggr när jag praktiserade på bilia när jag gick i skolan.

Tagit ifrån VADIS

Olja, byte
Obs! Endast ATF–olja som uppfyller kraven både för Dexron II E och Ford Mercon får användas. Se till att oljan inte kommer i kontakt med huden.

Förutsättningar
Byte av olja ska endast ske i något av följande fall:
-Då diagnosfunktionen har registrerat för hög oljetemperatur (felkod 2–3–5).
-Då oljan luktar bränd och är missfärgad utan att felkod registrerats. Till exempel vid hård och koncentrerad användning.
-För bilar i kontinuerlig taxitrafik och bilar som används för släpvagns– eller husvagnsdragning under större delen av körsträckan, ska byte ske vid en serviceintervall på 75 000 km.
Varning! Oljan kan vara mycket het om bilen nyligen körts. Undvik hudkontakt.


Avtappning
Ta bort skyddskåpan under motorn.
Ta bort oljepluggen och tappa ur oljan från växellådan.


Montering av oljeplugg
Sätt dit oljepluggen med en ny packning.
Moment: 40 Nm.
Sätt dit skyddskåpan.
Ta bort:
-Batteriet
-Batterihyllan



Lossa returslangen på kontrollsystemets kåpa.
Sätt dit en plastplugg på anslutningen i kåpan.
Sätt dit en genomskinlig plastslang på returslangens anslutning.
Placera ett uppsamlingskärl för olja under slangen.
Sätt provisoriskt dit batterihyllan och batteriet.


Påfyllning
Dra åt handbromsen och ställ växelväljaren i läge P. Fyll på ca 2 liter olja
Starta motorn och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Fyll på ca 2 liter olja.
Starta motorn igen och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Ta bort batteriet och batterihyllan. Ta bort slangen från anslutningen.
Sätt dit returslangen i växellådskåpan, batterihyllan och batteriet.


Fyll på ca 2 liter olja
Dra åt handbromsen
Starta motorn och låt den gå på tomgång, för växel– väljaren mellan de olika växellägena och stanna 4–5 sekunder i varje läge.


Ställ växelväljaren i läge P med motorn igång.
Vänta 2 minuter, kontrollera därefter oljenivån
Efterfyll vid behov. Växellådan rymmer 7,6 ±0,25 liter (MAX, MIN).
Stäng av motorn

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
megastreetracer
7 april 2010 · 283 Inlägg

Problemet me lådan är ju inte bara att den växlar ryckigt.. när man drar han fullt så drar han väldigt länge på växlarna men varvet är ändå de samma, vilket tyder på att den inte växlar när den ska, den känns därigenom väldigt slö. sen när den väl växlar så tappar han några tusen varv samtidigt som de rycker till ordentligt.. sen är de likadant vid nästa växel.. har bara kört en sånhär bil så vet inte om de bara e denna som är mysko..

...
rockabilly_ponta Customiserare
7 april 2010 · 1 212 Inlägg

Christian S skrev:

rockabilly_ponta skrev:

Growe skrev:

för att volvo gör likdant när dom kör rent lådan

inget konstigt

problemet är att man skulle behöva rengöra filtret oxå men då måste lådan ner =/

olja på swedol kostar 600-700kr för 20liter

volvo gör inte så här.. för dem har en speciell maskin till de... precis samma metod vi gjorde i skolan ...

filtret måste man med rengöra som du säger men har inte skruvat på volvo automat så de kan säkert stämma med att man måste av med lådan ....

jo det gör dom, va själv med och gjorde det flera ggr när jag praktiserade på bilia när jag gick i skolan.

Tagit ifrån VADIS

Olja, byte
Obs! Endast ATF–olja som uppfyller kraven både för Dexron II E och Ford Mercon får användas. Se till att oljan inte kommer i kontakt med huden.

Förutsättningar
Byte av olja ska endast ske i något av följande fall:
-Då diagnosfunktionen har registrerat för hög oljetemperatur (felkod 2–3–5).
-Då oljan luktar bränd och är missfärgad utan att felkod registrerats. Till exempel vid hård och koncentrerad användning.
-För bilar i kontinuerlig taxitrafik och bilar som används för släpvagns– eller husvagnsdragning under större delen av körsträckan, ska byte ske vid en serviceintervall på 75 000 km.
Varning! Oljan kan vara mycket het om bilen nyligen körts. Undvik hudkontakt.


Avtappning
Ta bort skyddskåpan under motorn.
Ta bort oljepluggen och tappa ur oljan från växellådan.


Montering av oljeplugg
Sätt dit oljepluggen med en ny packning.
Moment: 40 Nm.
Sätt dit skyddskåpan.
Ta bort:
-Batteriet
-Batterihyllan



Lossa returslangen på kontrollsystemets kåpa.
Sätt dit en plastplugg på anslutningen i kåpan.
Sätt dit en genomskinlig plastslang på returslangens anslutning.
Placera ett uppsamlingskärl för olja under slangen.
Sätt provisoriskt dit batterihyllan och batteriet.


Påfyllning
Dra åt handbromsen och ställ växelväljaren i läge P. Fyll på ca 2 liter olja
Starta motorn och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Fyll på ca 2 liter olja.
Starta motorn igen och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Ta bort batteriet och batterihyllan. Ta bort slangen från anslutningen.
Sätt dit returslangen i växellådskåpan, batterihyllan och batteriet.


Fyll på ca 2 liter olja
Dra åt handbromsen
Starta motorn och låt den gå på tomgång, för växel– väljaren mellan de olika växellägena och stanna 4–5 sekunder i varje läge.


Ställ växelväljaren i läge P med motorn igång.
Vänta 2 minuter, kontrollera därefter oljenivån
Efterfyll vid behov. Växellådan rymmer 7,6 ±0,25 liter (MAX, MIN).
Stäng av motorn

på volvo här så kopplar dem de två slangar till en maskin med både olja och rengörings medel.... startar maskinen,,, väntar 20min sen tömmer man lådan och på med slangarna igen... på med ny olja...

blir som en växelåds tvätt...

raggen går
Volvo V40 "den blå" (2001)
JessiicaM
8 april 2010 · 32 Inlägg

Jaa, behöver lådan spolas så gör jag antingen det hemma eller tar med den till skolan,
onödigt att lämna på verkstad om de inte är något värre smile

Men saken är den att oljan ser väldigt fin ut,
och jag känner tidigare ägaren så jag vet när den byttes sist och det är max 1000 mil sen..
Så kan en spolning - oljebyte ändå hjälpa mot det ryckiga växlandet??
Tycker ju även den segdrar alldeles för länge på växlarna, mer än vad som är nödvändigt..

JessiicaM
11 april 2010 · 32 Inlägg

Ingen som kan svara på om spolning av lådan kan hjälpa??
Någon som har en t5:a automat kanske som vet hur dom ska kännas i växlingen? ;/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang