Raktrör istället för katalysator, effektskillnad ?

PineappleBoy
7 april 2010 · 19 Inlägg

Jag har hört att om man plockar bort katalysatorn så får man ur några enstaka HK till.
Stämmer de ? eller är de bara en skröna ?

Tom Darth Vader
7 april 2010 · 1 644 Inlägg

Ja, du kan tjäna några extra hk på det. Du kan också förlora massa pengar om du blir tagen utan katalysator på en bil som har katalysator original. (Lagen infördes 88.)

Har din bil katalysator och är äldre än 88 så "får" du rensa den, men den måste vara kvar.

Senast redigerat av Tom (7 april 2010)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
East Musiker och Bilnörd
7 april 2010 · 89 Inlägg

Hej! Kan bara upplysa dig om att katalysatorn på 205an är tom. Det är nämligen jag som har byggt bilen från början...så ingen idé att riva den. Dessutom har du mina bilder på din sida! ajabaja!
//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
Frayze
7 april 2010 · 727 Inlägg

East skrev:
Hej! Kan bara upplysa dig om att katalysatorn på 205an är tom. Det är nämligen jag som har byggt bilen från början...så ingen idé att riva den. Dessutom har du mina bilder på din sida! ajabaja!
//Tobbe

Byggt? vad är det som är "byggt" på den?!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 april 2010 · 3 180 Inlägg

Tom skrev:
Ja, du kan tjäna några extra hk på det. Du kan också förlora massa pengar om du blir tagen utan katalysator på en bil som har katalysator original. (Lagen infördes 88.)

Har din bil katalysator och är äldre än 88 så "får" du rensa den, men den måste vara kvar.

berätta gärna varför.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
cheffer
7 april 2010 · 1 422 Inlägg

NITROUS skrev:

Tom skrev:
Ja, du kan tjäna några extra hk på det. Du kan också förlora massa pengar om du blir tagen utan katalysator på en bil som har katalysator original. (Lagen infördes 88.)

Har din bil katalysator och är äldre än 88 så "får" du rensa den, men den måste vara kvar.

berätta gärna varför.

På nyare bilar är det så, på 88or måste katten sitta där men behöver inte fungera.

Det är miljöbrott och kan ge höga böter om man tar bort katten och ersätter med rakt rör. Om katten sitter kvar men bara inte fungerar är det en helt annan femma.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Load3d
7 april 2010 ·

ja från 88 måste den vell sitta där men inte fungera. 89- måste den fungera

mulleri
7 april 2010 · 508 Inlägg

cheffer skrev:

NITROUS skrev:

Tom skrev:
Ja, du kan tjäna några extra hk på det. Du kan också förlora massa pengar om du blir tagen utan katalysator på en bil som har katalysator original. (Lagen infördes 88.)

Har din bil katalysator och är äldre än 88 så "får" du rensa den, men den måste vara kvar.

berätta gärna varför.

På nyare bilar är det så, på 88or måste katten sitta där men behöver inte fungera.

Det är miljöbrott och kan ge höga böter om man tar bort katten och ersätter med rakt rör. Om katten sitter kvar men bara inte fungerar är det en helt annan femma.

att denna myt lever... det ända är att man får ombesiktning om man har råkat kapat bort den...

mulleri
7 april 2010 · 508 Inlägg

Frayze skrev:

East skrev:
Hej! Kan bara upplysa dig om att katalysatorn på 205an är tom. Det är nämligen jag som har byggt bilen från början...så ingen idé att riva den. Dessutom har du mina bilder på din sida! ajabaja!
//Tobbe

Byggt? vad är det som är "byggt" på den?!

det kanske är den gamle ägaren en gång i tiden...

Frayze
7 april 2010 · 727 Inlägg

mulleri skrev:

Frayze skrev:

East skrev:
Hej! Kan bara upplysa dig om att katalysatorn på 205an är tom. Det är nämligen jag som har byggt bilen från början...så ingen idé att riva den. Dessutom har du mina bilder på din sida! ajabaja!
//Tobbe

Byggt? vad är det som är "byggt" på den?!

det kanske är den gamle ägaren en gång i tiden...

Ja men nu finns väl gamla ägaren/byggaren med i tråden, eller?! så varför ska du hävda ur dig ett onödigt påstående utan ens en närhet av svaret på frågan roll

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
East Musiker och Bilnörd
7 april 2010 · 89 Inlägg

Den är renoverad in i minsta beståndsdel. Byggt kanske var fel ord...

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
Baggz
10 april 2010 · 75 Inlägg

Du såkallade byggaren, den är äl ändå inte renoverad in i minsta detalj? Eller det beror ju på hur man ser på saken för jag tkr inte att den är det då du tex har lackat över rost lite här och där????!!!!  Men men fint byggt1 xD

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
RobinMoberg
10 april 2010 ·

hahaha årets "bygge" mvh

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 april 2010 · 3 180 Inlägg

cheffer skrev:

NITROUS skrev:

Tom skrev:
Ja, du kan tjäna några extra hk på det. Du kan också förlora massa pengar om du blir tagen utan katalysator på en bil som har katalysator original. (Lagen infördes 88.)

Har din bil katalysator och är äldre än 88 så "får" du rensa den, men den måste vara kvar.

berätta gärna varför.

På nyare bilar är det så, på 88or måste katten sitta där men behöver inte fungera.

Det är miljöbrott och kan ge höga böter om man tar bort katten och ersätter med rakt rör. Om katten sitter kvar men bara inte fungerar är det en helt annan femma.

nej, det blir en ombesiktning och inget annat.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang