Ett tips. Ska du jaga ny bil, skippa 740in! Sierran är bättre balanserad för vinterbus i så fall, + att du har bättre värme i fårrrden! Skulle du hitta en Sierra till sen så har du ju reservdelar

Sen går de mycket bra att hitta bilar för småpengar! Dock kan man inte ha kravet skattad + besiktad! Mina egna erfarenheter som följer:
Opel Kadett RWD -76. 1000kr. Avställd, körde hem lappade ett mindre rosthål i sparklådan och åkte till besiktningen. en bra att veta på taskiga styrväxeldamasker, kostnad ca 200 för nya. Kördes sen ca 10 månader med konstant pisk innan motorn sa stopp pga oljebrist!

Har kvar denna bil ännu!
Opel Kadett RWD -79 1500kr, omlackad bara ca 5 år tidigare. Besiktade direkt med en bra att veta på lite skeva skivor, bytte till dom från 76an och körde ett nån månad innan en vipparm gav upp, tog en från 76an och körde vidare! Pusslade om den och höll den ren, byttes bort med ett bytes värde på 7000

Opel Kadett FWD -80, hade gått bara 12000mil och var i princip helt rostfri! Bytte bort en omgång 17"are i ok skick som jag begjorde 1500 för, fick bilen och 800 i handen. Fälgarna hade jag bytt till mig mot en omgång plåtfälgar och en mls topppackning som jag fått med en bil. Så totalkostnad för mig. 800 för att ta emot bilen!

Bytte olja, justerade förgasaren och besiktade med blankt papper och beröm! Körde denna ca 1 år innan en vevstake gick av (motorn skar inte) vid en omkörning då jag för femhundrasjuttielfte gången övervarvade stackaren till ca 7000 på 3an! Såldes för 3000 som en fin kaross

Den första hittade jag på blocket, den andra via en kompis kompis och den tredje via en annons på ett lokalt motorforum. Så de går!

Jag har än idag inte betalat mer än 5000 för en bruksbil! Det var en Audi 100 2.8Q från 92 som jag fick byta låda på, körde den i 2 år och gick faktiskt + ca 1000kr då den såldes för 14500 nu i höst! Då är 8 nya däck, en låda + lite service kostnader inräknat.
Åter till ämnet. Du har inte undersökt möjligheten till nån annan kylare än en sierra kylare? Typ en 240 kylare? Ett par kylarslangar, nån rörstump och några skruvklämmor så brukar man kunna få nästan vilken kylare som helst att passa