3171
Sök

Dodge Van som skakar ibland.

3 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
Tjo!

Vi är ett gäng som köpte en Dodge Van Royal 89a-
Den är inte i världens bästa skick men vi fick den billigt.
Det var från början stort glapp i ratten och man fick vrida rejält för att den skulle börja svänga åt höger.
Så nu inför sommaren så har vi grejjat lite med den.
Premiärturen gick till pizzerian. Allt verkade ok. Men så på vägen hem så börjar hela Karossen skaka något grymt mycket, bussen var ej körbar.

Självklart trodde vi det var servon som sagt sitt så vi beställde en ny och den är nu monterad.
Allt verkade frid och fröjd tills  vi startar motorn och ratten/hjulen drar åt vänster även fast  bilen står still. Vi vet inte alls vad som är fel där men det kan vi nog lösa på egen hand.
Problemet är att efter vi åkt runt i bussen en timme eller så så började den skaka igen!
Damn tyckte vi och skyndade oss hem, men efter ca en mils körning så slutade det skaka..

Det verkar som det är något på bakaxeln som spökar då det inte känns i ratten alls. Skakningarna känns mer som svägningar/vibreringar.

Nu är det så att vi inte kan meka för fem öre så vi vet inte vad som kan orsaka felet. Sen är det inte orginalbakaxel eller utan en av de 26 tidigare ägarna har satt dit en rejäl sak.

Alla förslag vad som kan vara fel är uppskattade!

Mvh Christoffer.

10 287 Inlägg
7 juni 2006
Hur mycket har ni kollat själv?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Leg. Spådam
816 Inlägg
7 juni 2006
Morbror min hade ett liknande problem med sin Camaro för ett tag sen. Han hade kört in i skogen och krockat, och när han fick tillbaka den från service hade det på något sätt kommit in en hel del vatten i ena framdäcket. Det kan ju förklara varför den drar när den står still som du skriver, eftersom vatten inte har samma densitet som luft. Fast det verkar lite otroligt att det skulle vara det... Men men "alla förslag vad som kan vara fel är uppskattade"...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

3 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
Vi har mer eller mindra konstaterat att felet ligger i bakaxeln då inga klapp kan hittas i framvagnen. att den drar åt vänster tror vi beror på att servon kanske behöver luftas eller att vi gjort ett "mindre" monteringsproblem.

Vatten i däcket tror jag inte är problemet. Att den drar åt vänster uppstod efter servobytet. Glappet borta men fick ett nytt problem. Så går det när det med "bonnmek" hehe..

Vi har ej lyft upp bakdelen och kollat där än.
Det lustiga är att skakningarna kom och sen bara försvann.
Vi ska försöka få iväg den till en verkstad idag om vi hinner.

46 Inlägg
7 juni 2006
Kan vara hjulinställningen som står fel.. då skakar det i bilen i vissa hastigheter. Det lättaste sättet att se om det står fel är att se om du har konstigt slitage på däcken..däcken kan även ha separerat,men kör till en däckverkstad så tror jag ditt problem är löst

3 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
Koffey: Mjo jag har faktiskt funderat i de banorna jag med. Får kolla upp det med de lite mer kunniga i gänget. Jag är den som kan minst, men de andra orkar inte ta tag i att fråga runt smile

88 Inlägg
9 juni 2006
kolla så däcken sitter fast och även kardan inte glappar

231 Inlägg
9 juni 2006
Körde en Cheva Starcraft som gjorde exakt likadant för ett antal år sedan. Visade sej vara bromsbanden som låg emot trumman, pga kärvande bromscylindrar/mekanik...

Sök