Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

TenZer skrev:

Aquilla skrev:

växellådor avsedda för 200 häst, turbo x:en har ju bara 280 häst org. roll

efter hjälp av haldex ja...

Nu tänker jag inte skriva det jag tycker för då kommer jag med största sannolikhet bli avstängd för personangrepp och f**n och hans moster men vilken värld lever du i?

Mig veterligen kommer bmws lådor från Getrag och ZF? bmw måste alltså vara en dålig bil för dom varken utvecklar eller tillverkar inte lådorna själv. Säg den biltilverkaren som utvecklar sina lådor HELT själv.

Att T7orna original inte pallar med några 500hk visste vi redan så det behövs ingen redogörelse för det. Det intressanta är att man måste förstärka bmwn, plocka ned den i molekyler osv för att ens kunna mata på med turbo. Grejjen med en Saab är att du i princip inte ens behöver riva av toppen, bes har inte mycket att säga till om om man sköter allt snyggt för det ska ju sitta en turbo där original. Att Saaben sedan i mitt tycke är en mycket bättre bil än vilken bmw som helst behöver vi kanske inte gå in på.

Men ska vi nu ändå jämföra apelsiner med bananer så kan man ju säga att din bmw har inte en chans mot en top fuel...

En lite undran bara, hur får du igenom tysksläden med stressfläkt på bes? Måste man suga av besiktningsmannen eller räcker det med en fet sedelbunt? roll

WORD!

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

snygg_mange: ta inte inte i så mycket nu så du spricker. då kan det bli som fullgas med en saab, understyrning rakt ner i diket!

alla vet ju att en bmw är dyrare än en saab så självklart sitter det dyrare och finare delar i en bmw också, ett exempel på fina getrag och zf lådor. vad saab använder för lådor original vet jag inte. och jag tycker haldex fyrhjulsdrift är riktigt skit också för den delen. ska det va så ska det vara riktigt permanent. t.ex quattro.  ford utvecklar sina egna växellådor, gjorde iaf. men det är samma med allting egentligen, bmw gör inte tändelar själva, inte ens lyktor, tror det mesta elektroniken kommer från tyska kvalitesmärken som bosch. idag är det nog så att biltilverkarna sätter ihop och ritar/tänker hur saker och ting ska vara, fungera och sitta ihop. ju dyrare bil, ju dyrare komponenter sitter där också. men att ens diskutera saab och bmw i samma tråd var en riktigt nitlott. att diskutera framhjulsdriven svenssonbil med noll kör dynamik mot tysk bakhjulsdriven premiumbil med sport ambitioner.

aldrig sagt att man behöver trimma en bmw med turbo, du åker lätt in och ut med en m5a i besiktning utan turbo och har 10 grr bättre och snabbare bil än en saab.  vill du ha turbo får du väl köra bana, alternativ va ful och skruva bort sakerna inför varje besiktning.

1000 hk på en gammal m5a är inga problem smile det är kul att det finns möjligheter iaf!

men vi kan sluta jämföra detta här och nu. det är 2 olika bilmärken med helt olika ambitioner, konsumenter och marknad. saab går sakta men säkert mot sin död, minus 20 år i rad. byter modell ungefär lika ofta som vi får en ny kung och bmw som är världesledande att ta fram motorer och modeller både inom ekonomi samt prestanda facket

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

Låter dig tro att bmw är överlägset, beviset står däremot ute på parkeringen...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

Aquilla skrev:
snygg_mange: ta inte inte i så mycket nu så du spricker. då kan det bli som fullgas med en saab, understyrning rakt ner i diket!

alla vet ju att en bmw är dyrare än en saab så självklart sitter det dyrare och finare delar i en bmw också, ett exempel på fina getrag och zf lådor. vad saab använder för lådor original vet jag inte. och jag tycker haldex fyrhjulsdrift är riktigt skit också för den delen. ska det va så ska det vara riktigt permanent. t.ex quattro.  ford utvecklar sina egna växellådor, gjorde iaf. men det är samma med allting egentligen, bmw gör inte tändelar själva, inte ens lyktor, tror det mesta elektroniken kommer från tyska kvalitesmärken som bosch. idag är det nog så att biltilverkarna sätter ihop och ritar/tänker hur saker och ting ska vara, fungera och sitta ihop. ju dyrare bil, ju dyrare komponenter sitter där också. men att ens diskutera saab och bmw i samma tråd var en riktigt nitlott. att diskutera framhjulsdriven svenssonbil med noll kör dynamik mot tysk bakhjulsdriven premiumbil med sport ambitioner.

aldrig sagt att man behöver trimma en bmw med turbo, du åker lätt in och ut med en m5a i besiktning utan turbo och har 10 grr bättre och snabbare bil än en saab.  vill du ha turbo får du väl köra bana, alternativ va ful och skruva bort sakerna inför varje besiktning.

1000 hk på en gammal m5a är inga problem smile det är kul att det finns möjligheter iaf!

men vi kan sluta jämföra detta här och nu. det är 2 olika bilmärken med helt olika ambitioner, konsumenter och marknad. saab går sakta men säkert mot sin död, minus 20 år i rad. byter modell ungefär lika ofta som vi får en ny kung och bmw som är världesledande att ta fram motorer och modeller både inom ekonomi samt prestanda facket

Googla och kolla vilken bil som va världens snabbaste 70-130 på 80 talet. dyrare o finare saker? bara för de e dyrt så e de fint eller vadå? kan ju tillägga att SAAB har världens modernaste styrsystem. finns ju en anledning till att dom struntade i bosch o gjorde eget och varför vart ända eftermarknads motorstyrnings system e baserat på saabs. ok men vi kan säga så här säg till när du kan ta en 2 liters bmw motor och utan att hänga på en turbo och utan att öppna motorn och få 500 hk och kunna besiktiga den. de går med en saab. sport ambitioner? finns de nått skåp med sämre väghållning än en gammal sur bmw? möjligen merca. sen e inte bmw världsledande inom motorer. finns ju en anledning till att alal plockar bort vanos:en på dom.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
-steff-
22 april 2010 · 100 Inlägg

T5 systemet sitter det på saab 9000orna?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
lelleal
22 april 2010 · 1 150 Inlägg

Aquilla skrev:
snygg_mange: ta inte inte i så mycket nu så du spricker. då kan det bli som fullgas med en saab, understyrning rakt ner i diket!

alla vet ju att en bmw är dyrare än en saab så självklart sitter det dyrare och finare delar i en bmw också, ett exempel på fina getrag och zf lådor. vad saab använder för lådor original vet jag inte. och jag tycker haldex fyrhjulsdrift är riktigt skit också för den delen. ska det va så ska det vara riktigt permanent. t.ex quattro.  ford utvecklar sina egna växellådor, gjorde iaf. men det är samma med allting egentligen, bmw gör inte tändelar själva, inte ens lyktor, tror det mesta elektroniken kommer från tyska kvalitesmärken som bosch. idag är det nog så att biltilverkarna sätter ihop och ritar/tänker hur saker och ting ska vara, fungera och sitta ihop. ju dyrare bil, ju dyrare komponenter sitter där också. men att ens diskutera saab och bmw i samma tråd var en riktigt nitlott. att diskutera framhjulsdriven svenssonbil med noll kör dynamik mot tysk bakhjulsdriven premiumbil med sport ambitioner.

aldrig sagt att man behöver trimma en bmw med turbo, du åker lätt in och ut med en m5a i besiktning utan turbo och har 10 grr bättre och snabbare bil än en saab.  vill du ha turbo får du väl köra bana, alternativ va ful och skruva bort sakerna inför varje besiktning.

1000 hk på en gammal m5a är inga problem smile det är kul att det finns möjligheter iaf!

men vi kan sluta jämföra detta här och nu. det är 2 olika bilmärken med helt olika ambitioner, konsumenter och marknad. saab går sakta men säkert mot sin död, minus 20 år i rad. byter modell ungefär lika ofta som vi får en ny kung och bmw som är världesledande att ta fram motorer och modeller både inom ekonomi samt prestanda facket

1000 hk i en gammal m5a är inga problem bara för vs motor har hämtat ut de ur sinn. de är inget gjort me den mer än slängt på en tubo ? rolig lirare du hehe

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

-steff- skrev:
T5 systemet sitter det på saab 9000orna?

Ja från och med 93 finns Trionic 5 men 93orna är en tidig version som heter 5.2 istället för 5.5 som sitter på 94-98

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
-steff-
22 april 2010 · 100 Inlägg

OKej okej = )

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

TenZer skrev:

-steff- skrev:
T5 systemet sitter det på saab 9000orna?

Ja från och med 93 finns Trionic 5 men 93orna är en tidig version som heter 5.2 istället för 5.5 som sitter på 94-98

men de sitter väl trionic i dom äldre 9000 me eller? typ 93 och neråt?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

snygg_mange skrev:

TenZer skrev:

-steff- skrev:
T5 systemet sitter det på saab 9000orna?

Ja från och med 93 finns Trionic 5 men 93orna är en tidig version som heter 5.2 istället för 5.5 som sitter på 94-98

men de sitter väl trionic i dom äldre 9000 me eller? typ 93 och neråt?

Nej, bilar innan 93 med DI har Bosch LH Jetronic & APC wink

Min '92 som INTE har Trionic
https://www1.garaget.org/archive/42/41430/106592/106592-1043878.jpg

Senast redigerat av TenZer (22 april 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

TenZer skrev:

snygg_mange skrev:

TenZer skrev:

Ja från och med 93 finns Trionic 5 men 93orna är en tidig version som heter 5.2 istället för 5.5 som sitter på 94-98

men de sitter väl trionic i dom äldre 9000 me eller? typ 93 och neråt?

Nej, bilar innan 93 med DI har Bosch LH Jetronic & APC wink

Min '92 som INTE har Trionic
http://www1.garaget.org/archive/42/4143 … 043878.jpg

jaha e de luftmassemätare på den då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

1000 hk i en gammal m5a är inga problem bara för vs motor har hämtat ut de ur sinn. de är inget gjort me den mer än slängt på en tubo ? rolig lirare du hehe

klart det är helsmitt och diverse värstinggrejor då om man ska upp emot 1000 hk.

finns ett antal m3 runt 1000 hk med. bland annats han som hade den orangea e30 turbon ja länka till tidigare. som körde 10.80 på strippen med m20 motor osmidd bottendel (har själv kört och sett den) hans nya bygga är en m3 turbo med 960 hk sen bottnade turbon.

AGs m5a: http://www.youtube.com/watch?v=VOGaMfqm_s8

fast i det klippet har han inte 1300 hk. dock rätt snart efter han hade plockat 1300 hk så sprack blocket. fast det säger sig ju självt.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

snygg_mange skrev:

TenZer skrev:

snygg_mange skrev:

men de sitter väl trionic i dom äldre 9000 me eller? typ 93 och neråt?

Nej, bilar innan 93 med DI har Bosch LH Jetronic & APC wink

Min '92 som INTE har Trionic
http://www1.garaget.org/archive/42/4143 … 043878.jpg

jaha e de luftmassemätare på den då?

Yes wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

Aquilla skrev:

1000 hk i en gammal m5a är inga problem bara för vs motor har hämtat ut de ur sinn. de är inget gjort me den mer än slängt på en tubo ? rolig lirare du hehe

klart det är helsmitt och diverse värstinggrejor då om man ska upp emot 1000 hk.

finns ett antal m3 runt 1000 hk med. bland annats han som hade den orangea e30 turbon ja länka till tidigare. som körde 10.80 på strippen med m20 motor osmidd bottendel (har själv kört och sett den) hans nya bygga är en m3 turbo med 960 hk sen bottnade turbon.

AGs m5a: http://www.youtube.com/watch?v=VOGaMfqm_s8

fast i det klippet har han inte 1300 hk. dock rätt snart efter han hade plockat 1300 hk så sprack blocket. fast det säger sig ju självt.

I en sådan motor får man vara glad om ens blocket är stock så jag förstår inte vad det har för relevans i denna tråden...

Och att jämföra maskiner med x antal fler cylindrar och har x antal liter större slagvolym med en familjebilsmotor från det lilla landet Sverige och enbart stirra sig blind på hästarna är någonting som hör hemma i sandlådan

Senast redigerat av TenZer (22 april 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

Aquilla skrev:

1000 hk i en gammal m5a är inga problem bara för vs motor har hämtat ut de ur sinn. de är inget gjort me den mer än slängt på en tubo ? rolig lirare du hehe

klart det är helsmitt och diverse värstinggrejor då om man ska upp emot 1000 hk.

finns ett antal m3 runt 1000 hk med. bland annats han som hade den orangea e30 turbon ja länka till tidigare. som körde 10.80 på strippen med m20 motor osmidd bottendel (har själv kört och sett den) hans nya bygga är en m3 turbo med 960 hk sen bottnade turbon.

AGs m5a: http://www.youtube.com/watch?v=VOGaMfqm_s8

fast i det klippet har han inte 1300 hk. dock rätt snart efter han hade plockat 1300 hk så sprack blocket. fast det säger sig ju självt.

men va fan... får man byta alla delar kan man ju för fan ha 1000hk i en cykel

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
-steff-
22 april 2010 · 100 Inlägg

Vad är skillnaden på turbo td04hl -16T och turbo td04hl -19T??

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

-steff- skrev:
Vad är skillnaden på turbo td04hl -16T och turbo td04hl -19T??

Jag TROR att det enbart skiljer sig i storlek på kompressorhuset där såklart 19 borde vara den större

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

Googla och kolla vilken bil som va världens snabbaste 70-130 på 80 talet. dyrare o finare saker? bara för de e dyrt så e de fint eller vadå? kan ju tillägga att SAAB har världens modernaste styrsystem. finns ju en anledning till att dom struntade i bosch o gjorde eget och varför vart ända eftermarknads motorstyrnings system e baserat på saabs. ok men vi kan säga så här säg till när du kan ta en 2 liters bmw motor och utan att hänga på en turbo och utan att öppna motorn och få 500 hk och kunna besiktiga den. de går med en saab. sport ambitioner? finns de nått skåp med sämre väghållning än en gammal sur bmw? möjligen merca. sen e inte bmw världsledande inom motorer. finns ju en anledning till att alal plockar bort vanos:en på dom.

hört nåt om det att det var nån saab som var det ja 900 eller 99 då... måste varit serieproducerade bilar i en viss upplaga isåfall? för vad jag vet så hade bmw 2002 turbo redan på 70 talet och csl modeller som va betydligt snabbare, men alpina turbos på 80 talet som va monster på sin tid jämfört med saaben. och kul när du nämner snabbaste bilen på 80 talet, för världens snabbaste sedan var nämligen e34a Bmw Alpina B10 BiTurbo oavsett hastighets intervaller ! bmw har faktiskt också sysslat med turbo även om det är lite dolt. nu lutar det ju åt att nya M modeller kommer få turbo också.. tycker bara det är tråkigt. det förstör M kulturen lite. men med dagens ekonomi och miljöpressade situation så är turbo den enklaste vägen att gå för att få effekt.

en bmw i fräscht skick från 80 talet o tills nu har utomorderntlig väghållning och chassi jämfört med andra bilar i respektive årsmodell.  anledning till att många väljer en bmw framför en saab är just köregenskaperna, körglädje, hur bilen svarar på reaktioner och enkel att pressa till gränserna.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Rille0
22 april 2010 · 2 021 Inlägg

Skapligt dryg bmw snubbe, varför inte skriva i en tråd där folk bryr sig?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
-steff-
22 april 2010 · 100 Inlägg

mer effekt av en 19T då eller?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang