Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

Kax
22 april 2010 · 206 Inlägg

Är jag yr eller?

Tror du att dom testade 9-5an 80-120 på 2a växeln?

Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

molte och herrsiba : stämmer att alpina är eget bilmärke och har egna chassi nummer, där av går det att importa de rakt av. det går inte med andra tuners t.ex ac schnitzer eller hartge.

men bmw och alpina har ett riktigt nära sammarbete vilket ändå går sätta de 2 märkena i samband. tror även bmw äger en hel del aktier i alpina och är på så vis med att styr en del vilket även märks på de gamla 80 tals modellerna och nya modellerna som inte får vara starkare än BMWs M modeller. på 80 talet var faktiskt alpina snabbare än M. men hur som helst kanske dumt att sätta dom i samband ändå.. om det var en 80 tals modell.

men jag tror inte den där saab 99 turbon kan ha varit snabbare än e28 m5an (den första) i det intervallet heller?

"Du säger att det är lätt att ligga på gränsen med en BMW. Är de för att den är så låg eller? Gränsen då alltså.."

förstår inte riktigt vad du menar. men tror oxå du vet att det är lättare att kontrollera kraftig överstyrning framför kraftig understyrning.

jo jag vet att den första 3 serien hade lite väghållnings problem, därför ja valde att skriva 80 tal och framåt. iofs hängde väl e21an med ett par år på 80 talet den med. men mycket respektabel effekt för en standard 70 tals bil. 150 hk utan överladd!

jag vet ingenting om saabs nya styrstem. men avancerat kanske inte alltid bäst? skulle ja trimma rejält skulle jag nog köpa eftermarknadssprut avsett för effekt samt seriös mappning. 

rost och rost..kan hände att det fanns en del rostproblem på tidiga e46or samt e39or. mycket gick dock på goodwill. jag hävdar att rostkyddet på bmw är varken bättre eller sämre än någon annans. tvättar man o underhåller dom bara så... dock för va relevant så har jag aldrig sett en bmw med rost mitt på en dörr som man ofta kan se på en gammal 9000 eller 900 wink

molte är nog en av få här man kan diskutera på rolig och intressant nivå här... har iofs känslan av att han är lite äldre än andra och kanske har lite mer stillade hormoner och mer distans till saker och ting. smile medans andra måste kontra med kebabsläde, bajs mellan växlarna och pizzaracer osv...

Senast redigerat av Aquilla (22 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
maco
22 april 2010 · 1 207 Inlägg

Aquilla skrev:
AAAARGH! JAG VARA TROLL - MATA MIG!

Jag tog mig friheten att korta ned ditt inlägg. Varsågod.

Senast redigerat av maco (22 april 2010)

dawwe ...has left the building...
22 april 2010 · 4 474 Inlägg

Achtung, achtung! Eller nåt sånt (ja ja e BMW "tok") smile . En fråga: är det verkligen sant att Saab har ett egen utvecklat styrsystem? Dvs från grunden? Eller har man bara "förädlat" ett befintligt styrsystem?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

dawwe skrev:
Achtung, achtung! Eller nåt sånt (ja ja e BMW "tok") smile . En fråga: är det verkligen sant att Saab har ett egen utvecklat styrsystem? Dvs från grunden? Eller har man bara "förädlat" ett befintligt styrsystem?

japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.

när började saab använda mapsensor? är du säker på det...vet att cosworth hade mappsensor på sin turbo 4a i sierran.

när slutade saab att köra med bosch då?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Rille0
22 april 2010 · 2 021 Inlägg

tomtemat skrev:
asså aquilla helt seriöst, sälj din kebabräser o köp dig en tröja..

orka, sånt där är bara provocerande.


Aquilla skrev:

japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.

när började saab använda mapsensor? är du säker på det...vet att cosworth hade mappsensor på sin turbo 4a i sierran.

när slutade saab att köra med bosch då?

Bosch fanns så vitt jag vet med ända till og 9-3 med sugmotor, motronic endast i 2,0i fram till -99 eller nått.

9000 talladega var första saaben med Di-kasset eller är jag ute o cyklar?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

Aquilla skrev:

japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.

när började saab använda mapsensor? är du säker på det...vet att cosworth hade mappsensor på sin turbo 4a i sierran.

när slutade saab att köra med bosch då?

dom slutade med bosch helt -93 men har kört med egentändning på 9000 sen -86

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

Rille0 skrev:

tomtemat skrev:
asså aquilla helt seriöst, sälj din kebabräser o köp dig en tröja..

orka, sånt där är bara provocerande.


Aquilla skrev:

japp dom har ett helt eget. dom va först med att använda mapsensor istället för luftmasse mätare. o ja tror men ja e inte säker tror även att dom va först med en tändspole per tändstift också men e inte säker.

när började saab använda mapsensor? är du säker på det...vet att cosworth hade mappsensor på sin turbo 4a i sierran.

när slutade saab att köra med bosch då?

Bosch fanns så vitt jag vet med ända till og 9-3 med sugmotor, motronic endast i 2,0i fram till -99 eller nått.

9000 talladega var första saaben med Di-kasset eller är jag ute o cyklar?

ne -94 fick väl alla saab motorer trionic? även sugisarna förutom v6an kanske

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
_DamnIt R1 driver!
22 april 2010 · 5 128 Inlägg

snygg_mange skrev:

Rille0 skrev:

tomtemat skrev:
asså aquilla helt seriöst, sälj din kebabräser o köp dig en tröja..

orka, sånt där är bara provocerande.


Aquilla skrev:

när började saab använda mapsensor? är du säker på det...vet att cosworth hade mappsensor på sin turbo 4a i sierran.

när slutade saab att köra med bosch då?

Bosch fanns så vitt jag vet med ända till og 9-3 med sugmotor, motronic endast i 2,0i fram till -99 eller nått.

9000 talladega var första saaben med Di-kasset eller är jag ute o cyklar?

ne -94 fick väl alla saab motorer trionic? även sugisarna förutom v6an kanske

Ng900 sugis har fortfarande fördelare och sånt skit, icke kassetten!

snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

Rille0 skrev:

tomtemat skrev:
asså aquilla helt seriöst, sälj din kebabräser o köp dig en tröja..

orka, sånt där är bara provocerande.



Bosch fanns så vitt jag vet med ända till og 9-3 med sugmotor, motronic endast i 2,0i fram till -99 eller nått.

9000 talladega var första saaben med Di-kasset eller är jag ute o cyklar?

ne -94 fick väl alla saab motorer trionic? även sugisarna förutom v6an kanske

Ng900 sugis har fortfarande fördelare och sånt skit, icke kassetten!

just de 2.0 i NG900 va ju med sånt men bara -94 orna va?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
_DamnIt R1 driver!
22 april 2010 · 5 128 Inlägg

snygg_mange skrev:

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

ne -94 fick väl alla saab motorer trionic? även sugisarna förutom v6an kanske

Ng900 sugis har fortfarande fördelare och sånt skit, icke kassetten!

just de 2.0 i NG900 va ju med sånt men bara -94 orna va?

Även 2,3an, och har för mig att det är senare modeller med! Min mormor och morfar har en 96a (om jag inte missminner mig helt) och där är gamla systemet! smile

snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

_DamnIt skrev:

Ng900 sugis har fortfarande fördelare och sånt skit, icke kassetten!

just de 2.0 i NG900 va ju med sånt men bara -94 orna va?

Även 2,3an, och har för mig att det är senare modeller med! Min mormor och morfar har en 96a (om jag inte missminner mig helt) och där är gamla systemet! smile

va? även 2.3 an? jaha ja hade för mig att den alltid haft i alla fall DI

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
dawwe ...has left the building...
22 april 2010 · 4 474 Inlägg

En spole/tändstift har nog funnits läänge, säkerligen att det fanns innan 50-talet, dock inte i produktionsbilar...Inte för att vara sån nu, men BMW kom med en spole/cylinder 1990 (dvs med intro av M50), min far köpte en ny Saab 9000 -88 o jag kan inte minnas att den hade det...Fast egentligen kvittar det vem som var först, Saab är bra bilar smile. 9000 Talladega är det den som kom typ -86?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_DamnIt R1 driver!
22 april 2010 · 5 128 Inlägg

snygg_mange skrev:

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

just de 2.0 i NG900 va ju med sånt men bara -94 orna va?

Även 2,3an, och har för mig att det är senare modeller med! Min mormor och morfar har en 96a (om jag inte missminner mig helt) och där är gamla systemet! smile

va? även 2.3 an? jaha ja hade för mig att den alltid haft i alla fall DI

Antingen minns du fel, eller så har dom något skumt hemmabygge! smile

snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

dawwe skrev:
En spole/tändstift har nog funnits läänge, säkerligen att det fanns innan 50-talet, dock inte i produktionsbilar...Inte för att vara sån nu, men BMW kom med en spole/cylinder 1990 (dvs med intro av M50), min far köpte en ny Saab 9000 -88 o jag kan inte minnas att den hade det...Fast egentligen kvittar det vem som var först, Saab är bra bilar smile. 9000 Talladega är det den som kom typ -86?

a kollade lite nu o de verkar som om DI kom -90. aa talladega kom 86 tror ja

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

dawwe skrev:
En spole/tändstift har nog funnits läänge, säkerligen att det fanns innan 50-talet, dock inte i produktionsbilar...Inte för att vara sån nu, men BMW kom med en spole/cylinder 1990 (dvs med intro av M50), min far köpte en ny Saab 9000 -88 o jag kan inte minnas att den hade det...Fast egentligen kvittar det vem som var först, Saab är bra bilar smile. 9000 Talladega är det den som kom typ -86?

tror 318is 16 ventilaren i e30 va den första bmw  serieproducerade med separata tändspolare. den kom 1990. m50 debeturade 1991. för va noga smile

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

_DamnIt skrev:

Även 2,3an, och har för mig att det är senare modeller med! Min mormor och morfar har en 96a (om jag inte missminner mig helt) och där är gamla systemet! smile

va? även 2.3 an? jaha ja hade för mig att den alltid haft i alla fall DI

Antingen minns du fel, eller så har dom något skumt hemmabygge! smile

a för minns att ja blev förvånad en gång när ja skulle ha en DI kasett från en NG900 på skroten o de satt fördelare påtongue men de va nog en 2.0 men känns skum om dom gått tillbaka till fördelare på 2.3an i o med att DI o 2.3 kom samma år o att 2.3an i 9000 alltid haft DI. men men

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
_DamnIt R1 driver!
22 april 2010 · 5 128 Inlägg

snygg_mange skrev:

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

va? även 2.3 an? jaha ja hade för mig att den alltid haft i alla fall DI

Antingen minns du fel, eller så har dom något skumt hemmabygge! smile

a för minns att ja blev förvånad en gång när ja skulle ha en DI kasett från en NG900 på skroten o de satt fördelare påtongue men de va nog en 2.0 men känns skum om dom gått tillbaka till fördelare på 2.3an i o med att DI o 2.3 kom samma år o att 2.3an i 9000 alltid haft DI. men men

Att det finns på 9000 vet jag, men ng900 verkar dom ha skippat det på! Ibland tänker biltillverkare konstigt! smile

snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

_DamnIt skrev:

snygg_mange skrev:

_DamnIt skrev:

Antingen minns du fel, eller så har dom något skumt hemmabygge! smile

a för minns att ja blev förvånad en gång när ja skulle ha en DI kasett från en NG900 på skroten o de satt fördelare påtongue men de va nog en 2.0 men känns skum om dom gått tillbaka till fördelare på 2.3an i o med att DI o 2.3 kom samma år o att 2.3an i 9000 alltid haft DI. men men

Att det finns på 9000 vet jag, men ng900 verkar dom ha skippat det på! Ibland tänker biltillverkare konstigt! smile

a de e ju inte alltid de e lågiskt:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang