molte och herrsiba : stämmer att alpina är eget bilmärke och har egna chassi nummer, där av går det att importa de rakt av. det går inte med andra tuners t.ex ac schnitzer eller hartge.
men bmw och alpina har ett riktigt nära sammarbete vilket ändå går sätta de 2 märkena i samband. tror även bmw äger en hel del aktier i alpina och är på så vis med att styr en del vilket även märks på de gamla 80 tals modellerna och nya modellerna som inte får vara starkare än BMWs M modeller. på 80 talet var faktiskt alpina snabbare än M. men hur som helst kanske dumt att sätta dom i samband ändå.. om det var en 80 tals modell.
men jag tror inte den där saab 99 turbon kan ha varit snabbare än e28 m5an (den första) i det intervallet heller?
"Du säger att det är lätt att ligga på gränsen med en BMW. Är de för att den är så låg eller? Gränsen då alltså.."
förstår inte riktigt vad du menar. men tror oxå du vet att det är lättare att kontrollera kraftig överstyrning framför kraftig understyrning.
jo jag vet att den första 3 serien hade lite väghållnings problem, därför ja valde att skriva 80 tal och framåt. iofs hängde väl e21an med ett par år på 80 talet den med. men mycket respektabel effekt för en standard 70 tals bil. 150 hk utan överladd!
jag vet ingenting om saabs nya styrstem. men avancerat kanske inte alltid bäst? skulle ja trimma rejält skulle jag nog köpa eftermarknadssprut avsett för effekt samt seriös mappning.
rost och rost..kan hände att det fanns en del rostproblem på tidiga e46or samt e39or. mycket gick dock på goodwill. jag hävdar att rostkyddet på bmw är varken bättre eller sämre än någon annans. tvättar man o underhåller dom bara så... dock för va relevant så har jag aldrig sett en bmw med rost mitt på en dörr som man ofta kan se på en gammal 9000 eller 900

molte är nog en av få här man kan diskutera på rolig och intressant nivå här... har iofs känslan av att han är lite äldre än andra och kanske har lite mer stillade hormoner och mer distans till saker och ting.

medans andra måste kontra med kebabsläde, bajs mellan växlarna och pizzaracer osv...