Hur mycket luft? 18tums däck

Aerocombi Xenoholic
15 april 2010 · 2 559 Inlägg

Masterworks skrev:

snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

8-9 bar = livsfara!!!

Har pressat upp ett däck till 6 bar när vi inte fick "ut" det o då var det så att ja backade undan så långt jag nådde hmm kändes som att det skulle smälla när som helst.
Men som svar på topic, så säger jag ca 2,8 - 2,9 i dina däck smile

Senast redigerat av Aerocombi (15 april 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
sandzoo
16 april 2010 · 2 071 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

håller med.. däckverkstan tryckte mina däck på ca 7-8 bar o sen satte på 3kg..
jag frågade varför.. han sa att de måste testas minst de dubbla för att kolla om de håller.. annars byts de. ut..de måsta hålla upp i detta höga tryck för säkerhetens skull..
däckverkstan sa de iaf.. smile

Senast redigerat av sandzoo (16 april 2010)

Sandzoo i da house
AeroMalm BMW fantast
16 april 2010 · 1 172 Inlägg

har 3,1 bar i mina 275/30 -19" och 2,9 i mina 245/35- 19. bättre med LITE för mycket än LITE för lite...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Clintan66
16 april 2010 · 2 011 Inlägg

Som Joelimmo skrev är ok.
Varför du skall ha lite mer luft i breda däck och lägre profil är för de skall slita jämnt.
Rekomenderar 2,9-3,0 i dina däck. Ju bredare du har desto mer luft. Du kan även på AeroMalm som har 275.
Varför du skall trycka i mer och få dem jämnslitna är för att har du för lite luft som tex i AeroMalms fall så blir det en jäkla värme i mitten och de äts upp i mitten om han har för lite luft. (Däcket blir sladdrigt i mitten så att säga med för lite luft).
215 och mer är det dags att börja trycka i mer luft.
I de smalare varianterna och högre profil ska det vara mindre (Såkallat ballong däcken). Uppstår ingen sådan värme i dem. Därför som de slits i mitten med för mycket luft.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Larzzon nr1 Truck förare
16 april 2010 · 273 Inlägg

jag kör med 3 bar i mina 245/40-17 hade 2,5 först men den va inte go att köra me så ja tryckte i lite till å det blev mycket bättre..

så kör på 3,0

Seat Ateca Cupra "Red Velvet" (2020)
Masterworks
16 april 2010 ·

sandzoo skrev:

snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

håller med.. däckverkstan tryckte mina däck på ca 7-8 bar o sen satte på 3kg..
jag frågade varför.. han sa att de måste testas minst de dubbla för att kolla om de håller.. annars byts de. ut..de måsta hålla upp i detta höga tryck för säkerhetens skull..
däckverkstan sa de iaf.. smile

Åk aldrig tillbaka till den verkstaden, att vissa pumpar för mycket är för att få däcket att krypa ut.
Skulle man pumpa så som din verkstad säger så skulle vi ha brist på montörer då dödstalen
skulle vara många.  lol

ts85
16 april 2010 · 729 Inlägg

andreasevo7 skrev:
det dom säger på däckfirmor är
18 2,8 bar
17 2,7 bar
16 2,6 bar
15 2,5 bar

ni kanske ser mönstret

det beror ju förtås på vilken profil du har på däcken och vad bilen väger...

jag kör på 3 bar bak och 3,1 fram (215/35-18) och har haft jämt slitage på däcken... skulle kanske vara lämpligt åt dej också med tanke på att du har lite högre profil men tyngre bil...

sandzoo
16 april 2010 · 2 071 Inlägg

Masterworks skrev:

sandzoo skrev:

snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

håller med.. däckverkstan tryckte mina däck på ca 7-8 bar o sen satte på 3kg..
jag frågade varför.. han sa att de måste testas minst de dubbla för att kolla om de håller.. annars byts de. ut..de måsta hålla upp i detta höga tryck för säkerhetens skull..
däckverkstan sa de iaf.. smile

Åk aldrig tillbaka till den verkstaden, att vissa pumpar för mycket är för att få däcket att krypa ut.
Skulle man pumpa så som din verkstad säger så skulle vi ha brist på montörer då dödstalen
skulle vara många.  lol

det är inte 1 verkstad som gör så.. utan alla "jag" har varit på iaf.. har jobbat innom däckverkstad.. och nu innom tunga fordon (däckverkstad) pumpar ex 10bar och sen till ordinarie 7-7,5bar..

Sandzoo i da house
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2010 · 10 427 Inlägg

Finns det inget angivet däcktryck från Volvo för 18" på nyare Volvos?

Det +20% borde vara väldigt säkert.

Masterworks
16 april 2010 ·

sandzoo skrev:

Masterworks skrev:

sandzoo skrev:

håller med.. däckverkstan tryckte mina däck på ca 7-8 bar o sen satte på 3kg..
jag frågade varför.. han sa att de måste testas minst de dubbla för att kolla om de håller.. annars byts de. ut..de måsta hålla upp i detta höga tryck för säkerhetens skull..
däckverkstan sa de iaf.. smile

Åk aldrig tillbaka till den verkstaden, att vissa pumpar för mycket är för att få däcket att krypa ut.
Skulle man pumpa så som din verkstad säger så skulle vi ha brist på montörer då dödstalen
skulle vara många.  lol

det är inte 1 verkstad som gör så.. utan alla "jag" har varit på iaf.. har jobbat innom däckverkstad.. och nu innom tunga fordon (däckverkstad) pumpar ex 10bar och sen till ordinarie 7-7,5bar..

På ett last stämmer det du säger men inte på pv och 7bar i en lastbil är för lite. Om "alla" som du har pratat med gör så på pv däck så kan dom förstöra däcket! Detta är ett forum och när du säger saker som är livsfarliga så måste man säga till, ta reda på fakta om däcken först!!!

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2010 · 10 427 Inlägg

Har en tabell för däcktryck till Volvo 850. T5-R kombi skall ha 2,5 Bar fram och 2,8 Bar fram med
fullastad bil.

Vredestein skriver så här om däck med lägre profil:
For low-section tyres you should choose the value indicated for full load and high speed. Also take into account that the load capacity of low-section tyres may be lower than that of standard tyres. Then the tyre pressure must be increased.

2,5 Bar & 2,8 Bar

Sen kan man lägga på 20% (om jag ej minns fel, mest komforten som tappas, men i övrigt verkar däck prestera bättre) enligt STRO ( http://www.stro.se/svindex.htm ) vilket ger 3 Bar fram och 3,4 Bar bak.
För Volvo 850 kombi med smala 17":are.

Runt 3 Bar är nog ej så dumt.

ts85
16 april 2010 · 729 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Jag kollar då i dörren på bilen som hjulen ska sitta på. Där står det precis.

i dörren står ju luftrycket för originaldimensionerna så det hjälper ju inte i det här fallet...

Froborg
16 april 2010 · 323 Inlägg

Man kan mätas sig till vilket lufttryck man ska ha i däcken. Profilen ska tryckas ihop 25%, men de är rätt svårt att mäta de på ett lågprofilsdäck.

Eller om man har lite o göra så finns de ett sätt till o få fram rätt tryck. De är mängden luft som bär inte trycket, så de ska vara lika stor volym luft som de är i original däcken tongue

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
andreasevo7
16 april 2010 · 353 Inlägg

ts85 skrev:

andreasevo7 skrev:
det dom säger på däckfirmor är
18 2,8 bar
17 2,7 bar
16 2,6 bar
15 2,5 bar

ni kanske ser mönstret

det beror ju förtås på vilken profil du har på däcken och vad bilen väger...

jag kör på 3 bar bak och 3,1 fram (215/35-18) och har haft jämt slitage på däcken... skulle kanske vara lämpligt åt dej också med tanke på att du har lite högre profil men tyngre bil...

åka olika fram och bak på en 4wd bil som har riktiga diffar! du verkar inte kunna så mkt i sådana fall! men vill du betala en mellan diff så visst....

ts85
17 april 2010 · 729 Inlägg

andreasevo7 skrev:

ts85 skrev:

andreasevo7 skrev:
det dom säger på däckfirmor är
18 2,8 bar
17 2,7 bar
16 2,6 bar
15 2,5 bar

ni kanske ser mönstret

det beror ju förtås på vilken profil du har på däcken och vad bilen väger...

jag kör på 3 bar bak och 3,1 fram (215/35-18) och har haft jämt slitage på däcken... skulle kanske vara lämpligt åt dej också med tanke på att du har lite högre profil men tyngre bil...

åka olika fram och bak på en 4wd bil som har riktiga diffar! du verkar inte kunna så mkt i sådana fall! men vill du betala en mellan diff så visst....

och när har jag snackat om 4wd????????

och profilen på däcket spelar fortfarande roll (det var det som var min point med inlägget!)...

patrik033
20 april 2010 · 12 Inlägg

Masterworks skrev:

snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

8-9 bar = livsfara!!!

8-9 bar är vad man har i et lastbilsdäck smile

snurbo_diesel Egen företagare
21 april 2010 · 864 Inlägg

patrik033 skrev:

Masterworks skrev:

snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

8-9 bar = livsfara!!!

8-9 bar är vad man har i et lastbilsdäck smile

Det vet jag också att det är det man har i  ett lastbilsdäck, men det går att blåsa i 8-9 bar i ett bildäck när det monteras INTE för att köras med det trycket.
Vi kör med 4 bar i skogsmaskinen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Masterworks
21 april 2010 ·

snurbo_diesel skrev:

patrik033 skrev:

Masterworks skrev:
8-9 bar = livsfara!!!

8-9 bar är vad man har i et lastbilsdäck smile

Det vet jag också att det är det man har i  ett lastbilsdäck, men det går att blåsa i 8-9 bar i ett bildäck när det monteras INTE för att köras med det trycket.
Vi kör med 4 bar i skogsmaskinen.

Ge upp nu innan nån gör det du säger och blir dödad!
Fattar du inte att det är livsfarligt att fylla ett personbilsdäck med 8 - 9 bar?

Senast redigerat av Masterworks (21 april 2010)

snurbo_diesel Egen företagare
21 april 2010 · 864 Inlägg

Masterworks skrev:

snurbo_diesel skrev:

patrik033 skrev:

8-9 bar är vad man har i et lastbilsdäck smile

Det vet jag också att det är det man har i  ett lastbilsdäck, men det går att blåsa i 8-9 bar i ett bildäck när det monteras INTE för att köras med det trycket.
Vi kör med 4 bar i skogsmaskinen.

Ge upp nu innan nån gör det du säger och blir dödad!
Fattar du inte att det är livsfarligt att fylla ett personbilsdäck med 8 - 9 bar?

Men snälla nån, jag har ju varit med och gjort det, har du inte sett dom där grejerna dom har idag som är fyllda med luft som de sätter i däck kanten och öppnar en kran så blåser det på lyft som satan, kommer inte ihåg vad dom heter nu. http://www.carpart.se/verkstadutrustnin … terare.htm översta artikeln där, dom är det ett djävulskt tryck i, nu åker ju endel på sida om däcket, men mycket åker in i däcket.
Åk till närmaste däck verkstad och fråga om du vill....

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
snurbo_diesel Egen företagare
21 april 2010 · 864 Inlägg

Detta är ju självklart inte nått som ska göras av vanliga privatpersoner utan av kunnig personal på däck verkstad.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang