Vanliga däck med R-däck egenskaper?

P-H-G Utbildad proffsamatör
26 april 2010 · 782 Inlägg

Tänkte kolla om man kan snåla lite på däcken som man ska sladda med...

Finns det standarddäck som har samma typ av gummiblandning, d.v.s. mjuka och klibbiga, som R-däck?

Eller ska man behöva öppna plånboken lite till och lägga nära 2k per däck för Toyo R888? hmm

Tips erhålles gärna! smile

/P-H

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
27 april 2010 · 581 Inlägg

Skulle inte rekommendera R888 på gatan då de samlar upp spikar och skruvar ganska effektivt med garanterad punktering som följd. Förutom det så är dem sjukt bra även på gatan. Är nog så med de flesta R-däck... att de samlar upp skit.

-Några du kan kolla upp iaf.

Bridgestone s03
Potenza RE-11
Neova AD08
Falken Azenis
Direzza Z1
Eagle F1
Pirelli P-zero nero
Ventus S1 evo

Är fan inte lätt det här med däck tongue

Senast redigerat av supersupra87 (27 april 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
jonTe
27 april 2010 · 5 710 Inlägg

supersupra87 skrev:
Förutom det så är dem sjukt bra även på gatan.

Det tycket inte jag....utan värme är de värdelösa, framförallt vid blött underlag.
Där är ett bra gatdäck mer ärligt/bättre.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Eisenhut
27 april 2010 · 1 827 Inlägg

Varför köper du inte Slipstreams i 15" och sen kör R888 205/50 15? Jag läste att du var rädd för att stommen skulle bli för mjuk men det är ingen risk öht med R-däck.

Supersupra: Jag har haft mycket problem med att köra R888 på gata, men det där är tamejtusan inte ett av dom, är det där vetenskapligt bevisat eller bara en klipsk teori du fått till? smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
27 april 2010 · 1 827 Inlägg

Ja det är väl klart att dom samlar på sig skit, men PUNKTERING?

Det är nog lika stor risk som för vilket däck som helst...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
P-H-G Utbildad proffsamatör
27 april 2010 · 782 Inlägg

Eisenhut skrev:
Varför köper du inte Slipstreams i 15" och sen kör R888 205/50 15? Jag läste att du var rädd för att stommen skulle bli för mjuk men det är ingen risk öht med R-däck.

Jo, sant... men det är dyrt juh smile

4 15" Slipstream 5000kr + 4 Toyo R888 205/50 15 4800kr = Mucho dinero...

Vill komma undan så billigt som möjligt... men börjar nog inse att bankörning och billigt är som eld och vatten... hmm

Senast redigerat av PointMan (27 april 2010)

firrebirre Raketforskare
27 april 2010 · 28 Inlägg

har kört R888 på gata och bana nu ett par år och måste säga att det fungerar över förväntan. Visst är det lite slirkigt när det är blött men jag är väl kanske inte världens kaxigaste i regn ändå :-)  har inte haft problem med punktering, efter banåka är det iofs inte helt sällan lite gummikorvar i däcket eller på fälgen men dessa är bara att pilla loss. På gata kör jag lite högre tryck redan kallt, banåka siktar jag på 2.2-2.3 nånstans varmtryck och jag brukar mosa i en 2.6 nånstans kallt för gatåka. Däcktryck blir helt plötsligt en grej man börjar fundera på. Biltemas däckstrycksmojäng funkar fint smile

En sak är säkert, har man testat riktiga däck på torr bana finns det ingen återvändo! Sen börjar uppgraderingsträsket.... :-P

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
27 april 2010 · 581 Inlägg

Eisenhut skrev:
Supersupra: Jag har haft mycket problem med att köra R888 på gata, men det där är tamejtusan inte ett av dom, är det där vetenskapligt bevisat eller bara en klipsk teori du fått till? smile

Som bullet sa, en kompis kör med dem just nu, 2st punkteringar inom en månad. Detta är med nya däck (4mm). Själv så har man kört med gatdäck i 3år, har bara fått 1 punktering.

Detta gäller iof i Malmö, finns bra med skit på gatan, speciellt om man närmar sig Hamnen.

Senast redigerat av supersupra87 (27 april 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Eisenhut
27 april 2010 · 1 827 Inlägg

Jojo, jag bara menar att för några år sedan så var vi hur många som helst som körde R888 på gatan i Malmö och jag har aldrig någonsin hört talats om detta...

Men säger du det så kanske dom har ändrat stommen eller liknande... Hursom så är det inte meningen att det ska vara så. Kanske dags att gå över till riktiga R-däck såsom Yokohama eller bridgestone? smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
27 april 2010 · 581 Inlägg

Hmm, konstigt. Kan ju vara så de har ändrat lite på R888....eller så har han riktigt otur bara.

Iaf så ska han göra sig av med dem (205/50-15), letar efter ett par andra som är i samma klass eller liknande. Han är inne på RE-11 och Neova AD08 har jag för mig, men är lite svåra att få tag i bara. smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
-Rolle- Touge Monster
28 april 2010 · 3 Inlägg

Pointman: Vilken dimension på däcken söker du i klibbigt format? smile

P-H-G Utbildad proffsamatör
30 april 2010 · 782 Inlägg

-Rolle- skrev:
Pointman: Vilken dimension på däcken söker du i klibbigt format? smile

215x45 17" eller liknande.

-Rolle- Touge Monster
30 april 2010 · 3 Inlägg

PointMan skrev:

-Rolle- skrev:
Pointman: Vilken dimension på däcken söker du i klibbigt format? smile

215x45 17" eller liknande.

Aha, kan nog inte hjälpa dig isf. tongue
Ska snart sälja mina Toyo R888 däck, därav min fråga.
205/50 och 15" kommer nog inte gå bra eller se rätt ut på en EP3:a, hehe!

P-H-G Utbildad proffsamatör
17 maj 2010 · 782 Inlägg

Vilka vanliga gatdäck funkar bäst på bana?

KHRacing
17 maj 2010 ·

tror inte det finns några däck som e bättre ang din fråga... allt beror på bilens set-up ju

P-H-G Utbildad proffsamatör
18 maj 2010 · 782 Inlägg

KHRacing skrev:
tror inte det finns några däck som e bättre ang din fråga... allt beror på bilens set-up ju

Tror du Federal 595RS-R funkar på bana?

KHRacing
18 maj 2010 ·

PointMan skrev:

KHRacing skrev:
tror inte det finns några däck som e bättre ang din fråga... allt beror på bilens set-up ju

Tror du Federal 595RS-R funkar på bana?

klart värt att testa om du ser till länken jag gav tidigare i tråden.
mvh k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang