5704
Sök

Motortemp för låg efter kylarbyte.

782 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Hade stora problem förra säsongen med för hög motortemp,, så jag har köpt och monterat en mycket större kylare .. Orginal termostat enda skillnaden är att orginalkylaren har locket i kylaren och en behållare som ska ta hand om kylvätskan när kylar locket inte kan hålla emot trycket.. Nu har jag gjort som på en volvo med extern expansions tank..
Problemet är att motortempen ligger stadigt på 79-80 grader oavsett om man pressar en halvmil på full gas.. står den en längre tid på tomgång utan fläkt går den upp i temp ca 95-100 grader ..
Vad gör man åt "problemet"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

-utan 940
1 728 Inlägg
30 april 2010
Prova att täcka över typ 1/3 av kylaren med en kartongbit eller nåt och se om det blir skillnad.
Har du köpt rätt termostat eller är det samma som förut? Så du inte köpt en som öppnar redan vid 80 grader.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 april 2010
bara stoppa i en vintertermostat annars kanske du kommer upp i normal temp?

4 001 Inlägg
1 maj 2010
bushmyra skrev:
Hade stora problem förra säsongen med för hög motortemp,, så jag har köpt och monterat en mycket större kylare .. Orginal termostat enda skillnaden är att orginalkylaren har locket i kylaren och en behållare som ska ta hand om kylvätskan när kylar locket inte kan hålla emot trycket.. Nu har jag gjort som på en volvo med extern expansions tank..
Problemet är att motortempen ligger stadigt på 79-80 grader oavsett om man pressar en halvmil på full gas.. står den en längre tid på tomgång utan fläkt går den upp i temp ca 95-100 grader ..

dom flesta termostater är runt 80 grader så jag tror inte det är nåt fel direkt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

782 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
bushmyra skrev:

tycker det låter normalt, vad är det för mening att stå lång tid på tomgång utan fläkt, bara att låta den vara igång, vad ligger tempen på med fläkt?

Tja Finns ingen mening att stå på tomgång utan fläkt ,,bara det att jag inte monterat fläkten ännu och jag har observerat detta då bilen fick stå på tomgång efter uppstart smile .. Så 80 grader är normalt? trodde 90 var normal drifttemp?

301 Inlägg
2 maj 2010
dom flesta japs har ca 80 grader som normal driftstemp...

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

337 Inlägg
2 maj 2010
lägre temp= mer effekt, högre bränsleförbrukn.
högre temp= mindre effekt, bättre bränsleförbrukn..

4 001 Inlägg
2 maj 2010
Mitsuhini skrev:
lägre temp= mer effekt, högre bränsleförbrukn.
högre temp= mindre effekt, bättre bränsleförbrukn..

?
utveckla gärna ditt påstående

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 887 Inlägg
2 maj 2010
Det är normalt. Den ska hålla 80 grader.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

782 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Det är normalt. Den ska hålla 80 grader.

Ja men då är det ju perfekt lollol.. Tack för hjälpen då!! man lär sig så länge man lever

446 Inlägg
2 maj 2010
för att få reda på vad som är en bra driftstemperatur på motorn kan du installera en oljetemp-mätare. kylvätskans temperatur är inte på långa vägar lika viktig som oljetemp wink

451 Inlägg
3 maj 2010
Är bilen import har jag för mig att vissa bilar från utlandet har annorlunda termostater som öppnar tidigare.. de har med väder&vind o göra från respektive land!

Sök