6334
Sök

Bilen dör vid kallstart, måste "starta om" ca 3 gånger innan den håller sig vid liv

4 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
• Bilmodell
Mercedes C180 W202

• Årsmodell
1997

• Miltal
16000

• Hur yttrar sig felet?
Problemet är vid kallstart, man får pumpa försiktigt med gasen för att den ska hålla igång men den går bara i någon sekund innan man får börja om, efter ca 3 omstarter lyckas jag hålla den igång om jag varvar ganska högt och sedan går den som en klocka. Det är just kallstarter som är problemet.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet uppstår när det är någorlunda kallt/fuktigt ute. Vid ca. 10 grader och neråt så krånglar den. Om jag rycker ur luftmassemätaren så startar den på en gång. Men denna har jag bytt så det är inte den som är boven.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Luftmassemätaren är bytt

Driver
2 111 Inlägg
5 maj 2010
Nu har jag inget direkt tips till dig då jag tänkte på lmm, o den har du redan bytt.

Måste dock ge dig cred för det bästa inlägget jag sett här på gorg vad gäller info om bil, samt hur felet uppenbarar sig. Tänk om alla kunde skriva såhär direkt istället för: "öh, bilen dör ibland, det är en saab".

Mvh Janken

Edit: Hoppas någon kan hjälpa dig!
Senast redigerat av Janken (5 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Slav
1 454 Inlägg
5 maj 2010
Skulle ju kunna vara något med kablaget till lmm? alt prova lyfta av pluspolen på batteriet 5 minuter och sedan testa igen.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
5 maj 2010
Låter nästan som det har någe att göra med kallstarts ventilen elr liknande ..   kan inget om mercedes men låter som det skulle kunna ha med någe sådant att göra .

Lycka till allafall    // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Sök