Saab 96 Uppståndelsen!

a-rosdahl
6 maj 2010 · 207 Inlägg

I 24 år har hon stått där, en röd Saab 96, ensam i ett litet plåtgarage!
Nu är det dags att tvåtakts snurran åter ska ljuda.

Tråden kommer handla om renoveringen av bilen som tidigare varit min fars men som jag nu har fått överskriven på mig.
Igår drog jag ur hon från plåtgaraget för en liten inspektion.

Toppen åkte av idag och kolvarna som satt som berget är nu lösa med hjälp av lite våld roll
Tyvärr hade jag ingen gnista idag så imorgon blir det att försöka skrämma liv i tändningen!

http://img243.imageshack.us/img243/1504/34953993.jpg

Senast redigerat av a-rosdahl (7 maj 2010)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 maj 2010 · 3 404 Inlägg

Kan bli intressant att följa big_smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Funkiee Saab älskare!
6 maj 2010 · 4 597 Inlägg

Gud va härligt! Måste följas! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Krtaz Konstnär
6 maj 2010 · 73 Inlägg

det här gillar vi

volvo kör man närbilen gått sönder
JockeT
6 maj 2010 · 1 010 Inlägg

till originalskick som gäller?

a-rosdahl
6 maj 2010 · 207 Inlägg

JockeT skrev:
till originalskick som gäller?

Absolut smile

HobbyMekaren Asfaltskonstnär
6 maj 2010 · 15 Inlägg

Fan vad kul, hoppas på många uppdateringar

Cadillac Deville "cruella" (1966)
Mack Forum- och sitemoderator
6 maj 2010 · 26 148 Inlägg

Detta kommer definitivt att följas smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
a-rosdahl
7 maj 2010 · 207 Inlägg

Har fortfarande problem med tändningen. Ingen gnista alls på nåt av stiften efter att  ha provat med olika stift. Tips om var jag ska felsöka mottages gärna!

SNL
7 maj 2010 · 615 Inlägg

Det som är mest spännande är hur du ska få en V4 att ljuda som en tvåtakt..

Edit: Ok, rubriken ändrad så antar att det är en tvåtaktare, lycka till!

Senast redigerat av SNL (7 maj 2010)

Let's stance!
_Fredrik
7 maj 2010 · 2 788 Inlägg

Mycket spännande projekt! big_smile Hur är det i skicket annars? Gått långt osv? Kommer att följas, lycka till smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
a-rosdahl
7 maj 2010 · 207 Inlägg

SNL skrev:
Det som är mest spännande är hur du ska få en V4 att ljuda som en tvåtakt..

Blev lite fel i rubriken tongue

a-rosdahl
7 maj 2010 · 207 Inlägg

_Fredrik skrev:
Mycket spännande projekt! big_smile Hur är det i skicket annars? Gått långt osv? Kommer att följas, lycka till smile

Skicket är helt ok faktiskt, visst lite rost här o var men som tur är har den stått torrt under dom 24 år i garaget. Exakt hur långt den har gått har jag faktiskt inte kollat, ska glo senare. Inredningen är väldigt fin, inga revor eller slitage på nån av stolarna eller baksätet. Så fort motorn går igång blir det att fräscha upp den invändigt också, blir nog mest och tvätta och försöka få bort doften den fått av att bara stå smile

Men som sagt om nån har nåt tips på felsökning för att få gnista blir jag mer än glad roll

Senast redigerat av a-rosdahl (7 maj 2010)

båge montör och hobby mekaniker
7 maj 2010 · 2 672 Inlägg

kolla brytare och sånt! kan ha torkat sönder kanske..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
master_lars
7 maj 2010 · 1 159 Inlägg

Tror inte felt är brytarna. Går startmotorn runt och pumpar bensinpumpen?

Brytarna brukar inte vara den felande länken på dessa bilar. Har du startproblem skulle jag först se över tändkablarna, fördelarlocket (kolla efter ärgning när tänkablarna skall sitta, om ärgning byt fördelarlocket), stiften skulle jag nog också byta (skaffa då NGK A8, är lite bättre än A7), sen när du även är igång så byt även rotorn.

Startar bilen fortfarande inte då så byt kondensatorn, brukar gå sönder efter ngra års brukande. Kostar kanske en 60 kr att köpa en ny och brukar göra under för svårstartade tvåtaktare. 

Om du bytt allt detta och bilen fortfarande inte startar så har du troligen fler på tändinställningen. Jag är ingen expert på tändinställningar men det finns en riktigt bra beskrivning på hur man gör på www.saabklubben.com

sydstatare
7 maj 2010 · 900 Inlägg

kul projekt.. kommer garanteras att följas..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Supra_robin
7 maj 2010 · 4 663 Inlägg

detta kommer följas big_smile

a-rosdahl
7 maj 2010 · 207 Inlägg

master_lars skrev:
Tror inte felt är brytarna. Går startmotorn runt och pumpar bensinpumpen?

Brytarna brukar inte vara den felande länken på dessa bilar. Har du startproblem skulle jag först se över tändkablarna, fördelarlocket (kolla efter ärgning när tänkablarna skall sitta, om ärgning byt fördelarlocket), stiften skulle jag nog också byta (skaffa då NGK A8, är lite bättre än A7), sen när du även är igång så byt även rotorn.

Startar bilen fortfarande inte då så byt kondensatorn, brukar gå sönder efter ngra års brukande. Kostar kanske en 60 kr att köpa en ny och brukar göra under för svårstartade tvåtaktare. 

Om du bytt allt detta och bilen fortfarande inte startar så har du troligen fler på tändinställningen. Jag är ingen expert på tändinställningar men det finns en riktigt bra beskrivning på hur man gör på www.saabklubben.com

Startmotorn går runt men bensinpumpen vet jag inte hur jag ska kontrollera om den pumpar?
Ska ringa en som tydligen ska ha en hel del reservdelar och kolla om han har det som behövs.

master_lars
7 maj 2010 · 1 159 Inlägg

Att kontrollera att bensinpumpen fungerar är lätt. vrid om tändningen till parkeringsläget och du skall höra pumpen "klicka" ( då pumpar den förgasaren full) och när den slutat så vrider du om tändningen så att startmotorn börjar gå runt.

Pumpar inte pumpen så är det troligen brytaren i pumpen som gått sönder, vilken är aslätt att byta.

Pellefax
7 maj 2010 · 644 Inlägg

master_lars skrev:
Att kontrollera att bensinpumpen fungerar är lätt. vrid om tändningen till parkeringsläget och du skall höra pumpen "klicka" ( då pumpar den förgasaren full) och när den slutat så vrider du om tändningen så att startmotorn börjar gå runt.

Pumpar inte pumpen så är det troligen brytaren i pumpen som gått sönder, vilken är aslätt att byta.

Är du säker på att det sitter elpump på en gammal tvåtaktare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang