Det viktigaste för en bra banbil är driftsäkerhet...
Satsa på en bil med erkänt bra kvalitét från början. Kör ingen turbobil om du vill vara ute och köra mer än ett par varv, gäller speciellt vid trimning. En turbomotor avger extremt mycket värme och det kan vara svårt att få den att kyla ordentligt trots ordentlig oljekyl mm. För visst är det roligare att kunna köra ett helt pass än att tjäna 0,5 sek på rakan?
Sen ska du tänka på om drivningen tvunget ska vara bak. En FWD med diffbroms kan ge extremt bra vägegenskaper även om den driver framtill. I vissa fall kan det dessutom vara en fördel och absolut en fördel om man är nybörjare.
Tänk även på att det finns bilar som är dömda att misslyckas redan från början. En bil med McPhersonupphägning fram och stel bakaxel... Då kanske du ska leta vidare. Det optimala är ju triangellänk/multilänk bak och dubbla A-armar fram. Prisvärda bilar som har detta orginal är tex samtliga Honda Civic 88-01, CRX, Integra mm, Mazda Miata och jag har för mig att Opel speedster också har detta.
I min värld är dessa komponenter viktigast, i denna följd.
1.att allt är fräscht och att allting sitter fast ordentligt (nya oljor, leder mm, you name it)
2.däck
3.bromsar
4.chassi(dvs hjulupphängning)
5.motor
Bara tips från min sida, lycka till med sökandet!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two