7462
Sök

Mazda 323F, skyhög bränsleförbrukning!

4 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Mazda 323F, 1.8L, 1997 årsmodell.
När jag köpte bilen i höstas var det inga som helst problem. Bilen drog som den skulle ca 0.65 landsväg, 0.8 blandad och ca 0.9 stadskörning.
Sedan kom vintern och då började jag märka en sakta förändring, efter några veckor drog bilen 0.75 L, 1.0 BL, 1.25 S.
I vintras när jag märkte detta bytte jag, olja, oljefilter, luftfilter(stängt) och tändstift.
Bilen drar fortfarande över litern blandad körning!!

Kan nämna att precis som de flesta mazda 323f så skramlar det i katalysatorn (tror jag) när jag motorbromsar i 3an och 2ans växel, men det gjorde det när jag köpte den med.
Varvtalet var ojämnt vid frikoppling, men det justerades med lite sprut av Air mass sensor cleaner.

Fortfarande ingen förändring.. :(

Kan även nämna att motortemperaturen ligger konstant på ca 45% när den blir varm, dvs strax under hälften. Batteriet e lite halvdant tror jag, ibörjan startade den på 3 snurr, nu ca 6-8 snurr. Om det spelar nån roll?
Kan det vara motortemperaturmätaren som ställer till det?
Senast redigerat av alfa_ice1 (11 maj 2010)

4 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
För två dagar sedan gjorde jag en full service på bilen, bytte olja, oljefilter och tändstift.

Trots detta verkar bilen fortsätta bli mer och mer trögstartad och drar fortfarande över litern soppa blandad körning...

Vad kan detta bero på? någon?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 maj 2010
trasiga slangar, tändkablar, fördelare, dåligt komp, sliten/trasig lambda sond/lmm

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

614 Inlägg
18 maj 2010
Har du kollat så att det inte är lambda sonden som har gett upp?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

4 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Jag var på en verkstad och kollade lamdan, låg på 1.0. Det betyder väl att lamdasonden fungerar som den ska?

Kan i tillägg nämna att broms-skivorna fram behöver bytas, då det skakar när man bromsar, men det påverkar väl inte?

Det skramlar bakom katten, men eftersom avgasvärdet var normalt så ska det inte heller orsaka högre förbrukning..

Jag misstänker starkt termostaten.. men ska ett avvik från 50% ner till 40% i motortemp gøra att bilen drar 1.1L/milen blandad istället för 0.85L/Mil som är det normala?

12 Inlägg
22 november 2010
har samma problem med min, har du hittat felet än?

12 Inlägg
17 december 2010
om ditt problem inte ar lost, tycker jag du ska byta Termostat, gjorde det pa min och nu funkar det fint!

Sök