Någon som jobbar/(har jobbat) som Ordningsvakt eller Väktare?

serdna
12 maj 2010 · 102 Inlägg

Funderar på att försöka gå Ordningsvakt- eller väktar-utbildning i höst. Har jobbat lite i krogmiljö när jag var yngre och är rätt så lugn och trevlig som person. Samt att jag är ganska stor 193cm +110kg.
-Någon som jobbar med något av det?
-Vill ha det som extraknäck vilken tror nig är bäst?
-Är det svårt att komma in på utbildningen?
-Gillar ni jobbet?

Cupra_
12 maj 2010 ·

Utbildningen är absolut inte svår att komma in på om du bara ska gå utbildning. Den får du då bekosta själv (Typ 10-15k). Ska du jobba i krogmiljö så lär du få betala hela kalaset själv. Om du däremot söker till ett av de större bevakningsbolagen och får jobbet så brukar de bekosta hela utbildningen. Det är inte accepterat av de större bolagen att "knäcka extra" i krogdörren om du jobbar som ordningsvakt och är anställd av dem.

Jobbet kräver inte så mkt storlek då många idioter ändå börjar vifta med kniv när man går på dem. Det har sina ljusa stunder men det är mkt skit man får ta också. Har varit i branschen i 4år.

Det som krävs av dig är att du är svensk medborgare och ostraffad.

Strongman
12 maj 2010 · 203 Inlägg

Höll ut i 13mån som Väktare hos Securitas, maken till sämre jobb får man leta efter.
Kan beskriva mina erfarenheter utförligt imorgon, nu vanskas det öl.

Mvh

hedley Saaboholic
12 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Hur räknar dom ostraffad förresten? Får det inte finnas minsta lilla i registret eller har dom överseènde med olika brott etc?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
serdna
12 maj 2010 · 102 Inlägg

Borde vara lungt då jag aldrig blivit starffad för någonting, har jobbat lite som entrevärd så jag känner till miljön ganska bra men man tjännar mycket mer som OV. Men kostar lite det jag hittade för östergötland var 8000kr sedan lär man väll behöva en skyddsväst för ca 5000,bälte 400, (har redan hanskar, kängor och handfängsel).

Men är det en bra extraknäck till studier tror ni?

Cupra_
12 maj 2010 ·

Till studier är det ett bra extraknäck, så länge man inte drar på sig massa anmälningar om övervåld o sån skit.

"Headly" Med ostraffad menas ej dömd för grövre brott, t.ex. misshandel, rån m.m. Har du t.ex. ett par fortkörningsböter så brukar de ha överséende med det. Det är dock länsstyrelsen i det län du kommer arbeta som godkänner respektiva nekar dig.

Murvald Knegare
12 maj 2010 · 718 Inlägg

Tack för tråden. Går i samma banor faktiskt.. smile

William 2009-02-20
serdna
12 maj 2010 · 102 Inlägg

Vad tror ni är mest värt då Väktare eller ordningsvakt?

-lättast att få jobb
-bäst betalt
-risk
-roligast

Hoffmeister2
13 maj 2010 · 467 Inlägg

Hej.

Jag jobbade som väktare på securitas i 1 1/2 år. Och sämre jobb får man fanimej leta efter. Oftast körde man ronder på natten. Gick runt på företag o kollade att allt va lugnt. Var spännande i början, tills man insåg att aldrig hände det något. Dessutom jobbar man helt själv nästan jämt. Jag jobbade 12 timmars pass på nätterna och sov bort dagarna. Sen när man väl blev ledig så va man så trött så man pallade inte göra nåt.
Det hjälpte väl inte att Securitas skiter totalt i sin personal. Iaf i Eskilstuna där jag jobbade. Lönen var väl normal. ingång på 105 eller nåt. Ob låg på 16 spänn eller nåt sånt. Vilket e alldeles för lite med tanke på hur jobbet fuckar upp ens liv..

Tror nog att det e roligare o köra som ordningsvakt på krogen privat. Där tjänar man bättre. Men ska du göra det krävs mycket kontakter så du kan hitta jobb. Annars blir d svårt att komma in tror jag.

Mvh

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Cupra_
13 maj 2010 ·

Jag vet inte riktigt hur du kan ha en ingångslön på 10,5 då ingångslönen på securitas ligger på 17800 :S Jag har jobbat 4år och har nu en lön på ca 27.000/mån före skatt..

Muttley
13 maj 2010 ·

serdna skrev:
Borde vara lungt då jag aldrig blivit starffad för någonting, har jobbat lite som entrevärd så jag känner till miljön ganska bra men man tjännar mycket mer som OV. Men kostar lite det jag hittade för östergötland var 8000kr sedan lär man väll behöva en skyddsväst för ca 5000,bälte 400, (har redan hanskar, kängor och handfängsel).

Men är det en bra extraknäck till studier tror ni?

Förlåt men handfängsel som krogvakt? Får ens en sådan frihetsberöva folk? Aldrig nånsin sett en krogvakt använda handfängsel, eller ha de på sig.

Cupra_
13 maj 2010 ·

Som ordningsvakt får du ha handfängsel.. Du får ju gripa en person som gör något med fängelse i straffskalan (misshandel t.ex.) och om personen i fråga är "vild" så får handfängsel användas. Men man måste föra protokoll på vilket klockslag man satte på, respektive tog av bojorna.

Nu får även väktare bära handfängsel då det ingår i grundutbildningen from -09.

Senast redigerat av Quadrablast (13 maj 2010)

Muttley
13 maj 2010 ·

Quadrablast skrev:
Som ordningsvakt får du ha handfängsel.. Du får ju gripa en person som gör något med fängelse i straffskalan (misshandel t.ex.) och om personen i fråga är "vild" så får handfängsel användas. Men man måste föra protokoll på vilket klockslag man satte på, respektive tog av bojorna.

Nu får även väktare bära handfängsel då det ingår i grundutbildningen from -09.

okej, de var nytt för mig att ordningsvakter fick göra det.

Men att väktare inte fick göra de tidigare tycker jag var skandal, de har ju ändå rätt så utsatt jobb.

Nehe
13 maj 2010 · 687 Inlägg

Quadrablast skrev:
Som ordningsvakt får du ha handfängsel.. Du får ju gripa en person som gör något med fängelse i straffskalan (misshandel t.ex.) och om personen i fråga är "vild" så får handfängsel användas. Men man måste föra protokoll på vilket klockslag man satte på, respektive tog av bojorna.

Nu får även väktare bära handfängsel då det ingår i grundutbildningen from -09.

Edit: Postade utan text.

Alla får envarsgripa inte behöver du vara utbildad ordningsvakt eller väktare för det, det som dock skiljer en OV från en privatperson är tjänstemannaskyddet samt att du får använda dig av LOB samt PL13, det som skiljer en väktare från en privatperson är endast tjänstemannaskyddet.

Alla som envarsgriper en person (med alla rättsliga krav uppfyllda såklart) får således frihetsberöva personen fram tills polisen kommer till plats.

Senast redigerat av Nehe (13 maj 2010)

Woojen
13 maj 2010 · 1 101 Inlägg

Hur lång tid tar en sådan kurs att avsluta?

Lätt att få jobb direkt efter kursen? MVH

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Leo86
13 maj 2010 · 1 468 Inlägg

Detta låter som ett jobb som passar mig. Jag gillar ensamhet o bara åka runt o kolla läget o smyga omkring lite försktigt o står gärna vakt lite här o var om d behövs. men är det verkligen värt alla pengar för utbildningen o utrustningen?

serdna
13 maj 2010 · 102 Inlägg

Leo86 skrev:
Detta låter som ett jobb som passar mig. Jag gillar ensamhet o bara åka runt o kolla läget o smyga omkring lite försktigt o står gärna vakt lite här o var om d behövs. men är det verkligen värt alla pengar för utbildningen o utrustningen?

Jo det blir ju lite pengar blir nog runt 15 000kr för utrustning och utbildning, om man får 130kr/h och jobbar 8 h per natt och betalar 33%skatt så tar det ju 22 nätter, om man jobbar 4 gånger i månaden  tar det ju 5 månader.

Cupra_
13 maj 2010 ·

Eller så söker man till ett av de stora bolagen, t.ex. securitas eller bevakningstjänst. Då brukar de oftast stå för allt samt att man har lön när man är på utbildning. DÅ har du ett jobb så fort utbildningen är avklarad.

Det "Nehe" skriver är fullkomligt korrekt. Däremot får du inte sätta handfängsel på någon som privatperson vad jag vet. Skulle i sånna fall vara om nödlagen är tillämplig. Dock saknar du ändå utbildning för det så har man inte gjort allt 100% korrekt lär man garanterat åka på det på nåt vis.
Ofta undviker man att gripa folk då du måste ta ledigt från jobbet för att vittna och vara med på ev. rättegång senare. Väldigt ofta avvisar man bara folk som är lite stökiga.

Senast redigerat av Quadrablast (13 maj 2010)

Nehe
13 maj 2010 · 687 Inlägg

Har man tillgång till handfängsel så är det bara att fängsla på, sen kan det ju bli tal om olaga innehav eller något liknande om man gör det som privatperon vet jag inte. (vet faktist inte vad den korrekta benämningen skulle vara). Väger du mycket kan du ju annars sätta dig på GM tills polisen kommer. smile

serdna
13 maj 2010 · 102 Inlägg

Quadrablast skrev:
Eller så söker man till ett av de stora bolagen, t.ex. securitas eller bevakningstjänst. Då brukar de oftast stå för allt samt att man har lön när man är på utbildning. DÅ har du ett jobb så fort utbildningen är avklarad.

Skulle ju vara en idé men för mig som bara vill jobba ett par kvällar i månaden kommer de inte vilja betala en hel utbildning för.

Men jag trivdes bra som entrevärd och gillar jobbet efter som det är lite spännande när man aldrig vet riktigt vad som kommer att hända. Man får ju se en heldel sjuka saker, särskilt då man jobbat värd på utomhus konserter mm och jag tror man får se mer som OV, Kännde dok att man är lite utlämnad som värd då man inte har lika mycket lagar att luta sig mot. Har 2 år kvar på min utbildning och kan nog tänka mig jobba extra när jag är klar med utbildningen också så jag tror jag provar söka in till hösten och se om jag kommer in. De utbildar bara 20 OV två gånger per år (östergötland) så det är ju inte säkert att man kommer in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang