Varför säljer de inte Dacia Logan i Sverige?

NoWireHangers
18 maj 2010 · 62 Inlägg

Det verkar vara en helt gjuten bil ju. Billig och cool. Men i Sverige säljer de bara de fula kombi/van/pickup-versionerna och halvkombin Sandero som inte är alls lika tuff (varför är sedan så underskattat i Sverige? (i östeuropa har de ju till och med Renault Clio sedan)). Någon som vet varför? Och tror ni återförsäljarna kan ta in en vanlig Logan trots att de inte finns i sortimentet?

Undrar bara av ren nyfikenhet, då det inte är aktuellt med nybilsköp.

http://www.lincah.com/wp-content/uploads/2009/01/2009-dacia-logan-picture-1-588x441.jpg

Lozinmust "Unloaded"
18 maj 2010 · 1 557 Inlägg

This image etc. etc. Och jag orkar inte googla =/

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
NoWireHangers
18 maj 2010 · 62 Inlägg

Mechanimal skrev:
This image etc. etc. Och jag orkar inte googla =/

Konstigt.
Såhär ser den ut: http://www.netcarshow.com/dacia/2009-logan/

-Michael :-)
18 maj 2010 · 367 Inlägg

Jag vågar gissa på att ÅF inte bara vill ta in en enda bil utan det är nog något som får ske genom privatimport isf.


Fanns ju en massa Dacia Logan på google yikes  Denna du menar eller? http://www.automotorblog.com/wp-content … cept-1.jpg


Edit; Det var det cool

Senast redigerat av -Michael (18 maj 2010)

Lozinmust "Unloaded"
18 maj 2010 · 1 557 Inlägg

Fast var den där verkligen så cool.. ? Tyckte den såg fantastiskt tråkig ut =/ Jag röstar för att Sverige klarar sig utan den =P

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Mortalis VW-nörd?
18 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Chansning, men kanske har att göra med att bilar utan esp är oerhört svårsålda i Sverige och den saknar väl detta?

NoWireHangers
18 maj 2010 · 62 Inlägg

Mortalis skrev:
Chansning, men kanske har att göra med att bilar utan esp är oerhört svårsålda i Sverige och den saknar väl detta?

Jo fast det gör alla andra Daciamodeller också och dem säljer de i Sverige.

habomaster
18 maj 2010 · 463 Inlägg

Mechanimal skrev:
Fast var den där verkligen så cool.. ? Tyckte den såg fantastiskt tråkig ut =/ Jag röstar för att Sverige klarar sig utan den =P

Den är riktigt tråkig, men med utgångspris på drygt 5000€ är det svårslaget då det trots allt handlar om en helt ny bil, med garantier och allt vad det innebär.

Prislista från slovakien om någon är intresserad:
http://www.dacia-local.sk/pdf/ceniky/cenik_logan.pdf

NoWireHangers
18 maj 2010 · 62 Inlägg

habomaster skrev:

Mechanimal skrev:
Fast var den där verkligen så cool.. ? Tyckte den såg fantastiskt tråkig ut =/ Jag röstar för att Sverige klarar sig utan den =P

Den är riktigt tråkig, men med utgångspris på drygt 5000€ är det svårslaget då det trots allt handlar om en helt ny bil, med garantier och allt vad det innebär.

Prislista från slovakien om någon är intresserad:
http://www.dacia-local.sk/pdf/ceniky/cenik_logan.pdf

M den där riktigt billig-billiga versionen har väl knappt ens servostyrning.

Ny i Tyskland med ABS, dubbla krockkuddar (eventuellt sidokrockkuddar), luftkonditionering och elfönsterhissar för runt €9-10 tusen verkar det som. Ungefär samma prisklass som Lada Kalina, som troligen är en väsentligt mycket sämre bil.

Senast redigerat av NoWireHangers (18 maj 2010)

peegee Forummoderator
18 maj 2010 · 2 924 Inlägg

En generalagent plockar inte en en ny bilmodell bara för att den är cool och billig... det kan vara av skäl som t.ex;
* Efterfrågan saknas i tillräcklig omfattning
* Bilen inte är certifierad för att få säljas i Sverige, t.ex i krocksäkerhet, avgaskrav etc... brukar vara ett stort hinder för denna typ av bilar...
* Finns redan ett för stort utbud i denna klass...
* Kvalitétsproblem...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
habomaster
18 maj 2010 · 463 Inlägg

peegee skrev:
En generalagent plockar inte en en ny bilmodell bara för att den är cool och billig... det kan vara av skäl som t.ex;
* Efterfrågan saknas i tillräcklig omfattning
* Bilen inte är certifierad för att få säljas i Sverige, t.ex i krocksäkerhet, avgaskrav etc... brukar vara ett stort hinder för denna typ av bilar...
* Finns redan ett för stort utbud i denna klass...
* Kvalitétsproblem...

Precis.. I detta fallet lär det vara att svenskar förväntar sig en viss standardnivå på utrustning som inte finns i denna bilen..

certifiering är inte så relevant längre då bilen är EU-godkänd.
Stort utbud av nya bilar som man kan åka 4-5 personer i bekvämt (relativt) som kostar under 100k? Inte direkt
Kvalitet är ju samma som Renault, dvs ganska bra småbilar, även om upplevd kvalitet inte kan jämföra sig med premiumbilar i halvmiljonklassen.

maco
18 maj 2010 · 1 207 Inlägg

Tråkigare än gråsten. De blir ju dessutom rätt så dyra iom att andrahandsvärdet är obefintligt.

Hallon1911
18 maj 2010 · 122 Inlägg

På Anderstorp har dom ju ett större antal Logans att hyra för bankörning!

Germax
18 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Äckliga bilar, och vadå cool? Ser ut som en Mazda 121 fast kantigare.
sån där skit hör hemma i Estland och polen tongue

J-P-R DO IT LOW STYLE
18 maj 2010 · 1 342 Inlägg

maco skrev:
Tråkigare än gråsten. De blir ju dessutom rätt så dyra iom att andrahandsvärdet är obefintligt.

Nja, om vi leker med tanken att man köper en Dacia Sandero för 74 900 kr och säljer den 36 månader senare för 20- 30 000 vilket kan tänkas vara en rimlig summa, då har man förlorat 44- 55 900 vilket man utan problem tappar på annan motsvarande småbil.

DasAuto
18 maj 2010 · 2 751 Inlägg

Mortalis skrev:
Chansning, men kanske har att göra med att bilar utan esp är oerhört svårsålda i Sverige och den saknar väl detta?

Golf Wolfsburg såldes utan ESP. Det gick som smör. Men dacia logan har inte ens ABS som standard så vitt jag vet. Känner en som har en sådan.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
expect1991
18 maj 2010 · 1 814 Inlägg

Förhoppningsvis för liten efterfrågan. Vem köper en sån bil egentligen; tråkig, farlig(knappast 5 stjärnor i den), klen och ful på samma gång. Ska man snåla ska man hellre köpa en Kia.

Hool
18 maj 2010 · 1 067 Inlägg

Tror nog fan att ett SL kort är snäppet mer "bling" om jag ska vara helt ärlig.. 

Köp en begagnad småbil istället?

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
IceEyes Varningar: För många..
18 maj 2010 · 2 552 Inlägg

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Dacia. Krocksäkerhet har jag aldrig brytt mig om, och överflödig utrustning klarar jag mig också bra utan. Att den känns primitiv är bara charmigt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang