Glykol behållaren är tom. men öppna man locket så blir den full?

Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

Har fyllt på vatten i bilen, så det finns..

men det sjunker bort med tiden, sen då man öppnar upp locket lite så kommer det upp som ett stort ( SLUURP) precis som om det skulle vara luft i systemet eller någonting sånt, och då finns de i behållaren. en stund.. har kollat upp turbon och den känns i bra skick.. ocg det är inget läkage under bilen heller... har även bytt glykol lock till ett nytt så locket var de inget fel på heller.. vad gör jag för att komma billigast undan?

Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

Det är alltså på en V40 T4 detta händer..

mange_240
19 maj 2010 · 1 562 Inlägg

vakumsug den.

Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

hur gör man det?

Dubs I got Dubs!
19 maj 2010 · 2 423 Inlägg

Ovanligt skrev:
hur gör man det?

Hos en verkstad

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

och pris på det brukar ligga på vad?

alltså de spelar ingen roll om bilen stått över natten och man öppnar locket så slurpar de som till och stiger ordentligt..

hur går det till då dom vakumsuger den?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
19 maj 2010 · 3 180 Inlägg

http://biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och- … afyllare1/

en sån kanske kan funka? vet annars att en polares bil var likadan när toppackningen gått mellan cylinder och kylvattenkanal.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

okey..

alltså visst finns det typ någonstans under bilen man kan tömma ut all glykol själv?
sen om man tömmer ut allt ur systemet och fyller på igen?

men alltså själva frågan är ju egentligen VARFÖR den typ är tomt i behållaren och sen då man öppnar locket så kommer det upp igen..

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
19 maj 2010 · 3 180 Inlägg

ska du bara släppa kylvattnet så lossa undre kylarslangen bara.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

okey.. ja men jag får ta mig en titt på det och kolla hur det går..

dawwe ...has left the building...
19 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Öh...Är du säker på att kylväskenivån är korrekt? Luft i systemet? Kylsystemet jobbar under tryck (uppemot 1.5-2bar på vissa bilar). Att nivån stiger när du öppnar locket är fullt normalt eftersom du tryckutjämnar! Dock så brukar det inte vara tomt i expansionskärlet...Skruva ut tändstiften o ta en titt på de, om en cylinder drar vatten så brukar man kunna se det på stiften/stiftet då vatten/ånga i cylindern brukar "tvätta rent" fint...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ovanligt
19 maj 2010 · 21 Inlägg

nä jag är tyvärr inte säker.. ha ju som sagt fyllt på kylarnivån ganska mkt faktiskt.. men det vill ändå inte synas i behållaren förrens man öppnar upp locket.. då kommer det upp..
bytte tändstiften för några 100 mil sedan..kan skruva upp och kolla om dom ser olika ut..

volvoentusiasten
19 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Kanske är rätt irrelevant, men min beiga 740 som blivit överhettad och toppen gick på och som drack vatten rätt friskt hade exakt samma symptom.

Ovanligt
30 juni 2010 · 21 Inlägg

Sådärja nu hade man lagt ut ca 12-14.000 kronor på bilen,
Blockpackningen hade en riktigt liten spricka,
Toppen var ytterst lite skev så den blev planad,
Kamremsbyte,vattenpump,olja & filter samt utbyte av glykol..

men lika förbannat så blir behållaren tom då man kör, och då man öppnar locket så "slurpar" till till och kommer upp till en lämplig nivå..

vad gör jag?? blir frustrerad

JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Detta låter mystiskt. Provtrykte du toppen när den va av?? Det e ganska naturligt att nivån stiger om du öppnar när den e var men inte annars.

Kylvätskenivån skall ju kollas på kall motor. Går det fortfarande åt kylvätska å har du problem med varmgång osv

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Ovanligt
30 juni 2010 · 21 Inlägg

Nej det blev inte så den blev Provtryck eftersom dom på verkstaden ansåg att den inte  var till någon nytta då dom redan hade hittat sprickan i blockpackningen och att toppen var skev.. så de blev inte gjort.. jo absolt.. jag vet att den ska kollas på kall motor, men lika förbannat om jag öppnar och kollar kylar nivån i morgonbitti så kommer den att va som ett "sug" och det kommer upp i behållaren igen..

kan det vara kylaren det är fel på?

nej bilen går inte varm någonting.. den håller graderna precis som den ska..

JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Kör då sålänge den inte blir varm behöver du ju faktiskt inte bry dig

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ante850r
30 juni 2010 · 285 Inlägg

är systemet verkligen ordentligt urluftat?testa även att byta locket på expansionskärlet mvh andreas

Ovanligt
30 juni 2010 · 21 Inlägg

har bytt ut locket mot ett nytt.. men de är ändå inte bra.. skruva man upp locket så de är öppet ytterst lite så finns det kvar vatten i behållaren.. men direkt man skruvar åt det som det egentligen ska vara så blir det tomt i behållaren och slangen från kylarn in till motorn känns hård..

norpan1
1 juli 2010 · 1 043 Inlägg

Kör bilen till en verkstad som kan göra ett blockpackningstest om det läcker är antingen toppen eller blocket sprucket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang