6237
Sök

Oljud vid rattande av stilla stående bil. celica -92

423 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Tja!

Började helt plötsligt när jag var ute och körde idag, stod still när jag skulle vända då jag hörde att styrservon skriker som fan när man svänger och att det tar stopp som att servon inte hjälper, fungerar fint när man rullar lite och servon inte behöver jobba lika mycket. Är det servopumpen som håller på att ge upp eller kan det vara oljan som klumpat ihop eller liknande? Oljan är gammal. Eller finns det andra möjliga fel? remmen kanske?

//Pontus
Senast redigerat av Pontus1991 (22 maj 2010)

642 Inlägg
22 maj 2010
Kolla om det finns olja i behållaren så att det inte är för lite, kolla även hur den ser ut. Kolla över ifall du kan se något läckage som skulle kunna tänkas vara styrservoolja. Remmen kan du spana på ifall den har några sprickbildningar eller ifall den är slapp och skulle behöva spännas.

423 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Har kollat oljenivån, den är bra. kunde dock inte se hur den såg ut då hålet ner till oljan är litet och det var väldigt mörkt ute, glömde tillägga att jag också fick ett ganska svagt vinande ljud som följer varvtalen, högre vin vid högre varv

311 Inlägg
22 maj 2010
Då är det nog remmen som börjar ge sig, den brukar skrika rätt mycket innan den pajjar. Min generatorrem är helt kass och den skriker nått hemskt.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

642 Inlägg
22 maj 2010
Pontus1991 skrev:
Har kollat oljenivån, den är bra. kunde dock inte se hur den såg ut då hålet ner till oljan är litet och det var väldigt mörkt ute, glömde tillägga att jag också fick ett ganska svagt vinande ljud som följer varvtalen, högre vin vid högre varv

Som ovan skrev, ta en liten närmare titt på remmen, min förra calibra förde liv som f*n när man skulle fickparkera och då fyllde jag bara på olja först och sen byttes remmen, efter så var den knäpptyst.

423 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
var ut och kollade nyss och såg att all olja försvunnit sen igår kväll, antingen när jag körde hem eller när den stått inatt, nån slang som pajjat då troligtvis?

423 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
köpte nyss ny olja och fyllde på, blev lite lättare att styra men inte mycket och den skriker fortfarande som fan, stoppade ner handen och kände på remmen som går att trycka in minst 1-1½cm varjefall, den ska väl inte vara så slak eller?

311 Inlägg
22 maj 2010
Hur set den ut i övrigt då? Är det massa sprickor i den eller ser den bara allmänt sliten ut? Du kan ju testa spänna den lite.

423 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
BillyBooy skrev:
Hur set den ut i övrigt då? Är det massa sprickor i den eller ser den bara allmänt sliten ut? Du kan ju testa spänna den lite.

gick ut och kollade, ser inga sprickor i den varjefall. kan inte så mycket om detta men kollade på remmen medans en annan svängde, och remmen saktar ju ner en hel del när han vred på ratten, betyder det att den slirar eller ska den sakta ner när man svänger?
ursäkta om det blev en dålig beskrivning tongue

311 Inlägg
22 maj 2010
Om det börjar skrika i samma veva som remmen saktar ner så slirar den nog. Jag hade bytt remmen iaf smile

423 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
fått det fixat nu, var nån bult som lossnat som gjorde att remmen blev slapp så rätt fort fixat smile
Senast redigerat av Pontus1991 (24 maj 2010)

Sök