Avreglering av bilprovningen - bra eller anus?

Turbocab
26 maj 2010 · 83 Inlägg

Man avreglerade Elmarknaden för att göra det bättre för kunderna och ge dom större val. Och det blev ju kanon, nu kan vi välja många fler elbolag som alla är mkt dyrare än innan, och som dessutom skyller ifrån sig när det blåser och strömmen går.

Med bilprovningen avreglerad så förväntas ökad service till kunderna och mkt fler arbetstillfällen. Mao, fler skall göra samma jobb som innan och ha bättre öppetider. Hur går det ihop? Jo, som redan sagts - genom högre pris. Jag kan köpa att myndigheterna ålägger oss besiktiga skrotet, det skapar en mkt säker vagnpark. Men att ålägga oss detta, och sen lägga över ansvaret på privata, vinstdrivande, bolag är fel. Ska man lagstifta om detta, så borde man kanske ta lite ansvar för det själv också?

Mao: Anus, tycker jag.... Med 5 bilar i parken så kommer jag få lägga ut mellan 3 och 4 tusen kronor per år som det ser ut. Bäva månde inför nästa år....

Jaserru Blästermäster
26 maj 2010 · 112 Inlägg

J*vla idiotier som förstör en sak som enlikt mig fungerar bra.  Kommer helt klart att bli dyrare när privata aktörer vill käna pengar på oss.   Så jag säger ANUS !!!

// Tomas

-Michael :-)
26 maj 2010 · 367 Inlägg

Jag har då aldrig sett några problem med hur det funkar idag så det är ju bara dumheter egentligen.


Vill minnas att kostnaden för en besiktning skulle stiga till 500 kronor i värsta fall men man kan ju aldrig lita på media eller etablissemanget..

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2010 · 1 948 Inlägg

Detta kommer att bli skit, där det finns pengar att tjäna där myglas det. Det räcker att titta på hur det ser ut på verkstäderna idag för att se hur det kommer o gå med besiktningen.

Bilverkstäder som har besiktning kommer ju givetvis att släppa igenom alla bilar som dem jobbat på trotts att dem inte är 100% lagliga, medans andra kommer att "hitta på" 2or och vara onödigt noggranna bara för att man ska få köra igenom en extra gång så de får ta dubbelt betalt.

I samband med att man får 2a kommer man få ett erbjudande om reparation och ombesiktning som verkar lockande, och sen gör dem ingenting utan säger att den går igenom och dagen efter är man flera tusen fattigare till ingen nytta.

Sen kommer vi givetvis få mer skrot på vägarna då några ställen kommer på den ljusa idén att locka kunder genom att släppa igenom fler bilar...

Jag ser hellre att de avskaffar besiktningsplikten helt än att privata aktörer med vinstintresse ska få styra priserna!

Anus säger jag!

En annan idé kan vara att stifta en lag om ett maxpris, t.ex att man inte får ta mer än 500spänn för en besikting.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
twin_cam Smålänning
26 maj 2010 · 7 877 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag ser hellre att de avskaffar besiktningsplikten helt än att privata aktörer med vinstintresse ska få styra priserna!

Ja de vore inte dumt!

Då försvinner alla dårar som inte kan hålla orndning på sina bilar själva från vägarna på ett naturligt sätt och alla vi som vet att kontrollera våra egna bilars spindelleder, bromsar, rost och avgasvärden då och då blir ensamma på vägarna!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Janken Driver
26 maj 2010 · 2 111 Inlägg

Kattskit.

Säga vad man vill om bilprovningen men "litar" mer på dem än t ex "Lasses Mek o Besiktning"... !!
Att det garanterat kommer bli som flera säger, dyrare, gör ju inte saken bättre precis.

Lider även med en bekant som jobbar på sbp sad , är lite oroligt där verkar det o har varit ett bra tag...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Batta
26 maj 2010 · 1 353 Inlägg

Anus säger jag med!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
mange_240
26 maj 2010 · 1 562 Inlägg

det har ju funkat fint hitills så förstår inte vad anledningen är, det enda jag kan tänka mig skulle bli bättre är väl att få en tid snabbare i så fall men annars är det anus

enpatte
27 maj 2010 · 498 Inlägg

Av vad jag har läst så har bilprovningen gått rejält back de senaste åren, så en prishöjning skulle ha kommit nu i vilket fall.

Nu kommer man iaf att få möjligheten att välja aktör, är man inte nöjd så är det bara att byta.
Vad vi också säkert kommer att få se är möjligheten att kunna besiktiga kväll/helg mot ett högre pris för de som har bråttom.

Ett exempel på en dålig avreglering är idag elmarknaden där man bara släppte försäljningen fri men ej produktionen.
Staten motarbetar idag hårt all nyproduktion av billig el(kärnkraft/vattenkraft).
Vi hade tom ordentlig elbrist nu i vintras.
I en fri marknad hade aktörerna på  slagits hejvilt om att få bygga ut produktionen  när förtjänsten är så god.


Ett exempel på en bra avreglering är telefonimarknaden.
Hård konkurrens har lett till att samtalspriserna sjunkit rejält.
Runt -96 någon gång betalade jag 6kr/min(vardag) för mobilsamtal, ett pris som jag aldrig skulle ens fundera på idag 14 år senare.

Germax
27 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Fördelen med konkurrens är ju att man kan välja de man tycker gör jobbet bäst smile Med allt det nu innebär.

Germax
27 maj 2010 · 12 086 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
En annan idé kan vara att stifta en lag om ett maxpris, t.ex att man inte får ta mer än 500spänn för en besikting.

Där har du en poäng.

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 maj 2010 · 10 427 Inlägg

Janken skrev:
Säga vad man vill om bilprovningen men "litar" mer på dem än t ex "Lasses Mek o Besiktning"... !!
Att det garanterat kommer bli som flera säger, dyrare, gör ju inte saken bättre precis.

Nu var det iofs " vettiga " företag som får starta upp verksamhet. Företag som pysslar
med bilverkstäder osv får inte starta bilprovning, inte ens tex en fru till en man som driver
en bilverkstad. Läste om detta i Motormännens senaste tidningsnummer eller hörde på radion
(kanske en kombination tongue).

Volvofreak89 Volvo Nörd
27 maj 2010 · 85 Inlägg

men kommer inte sbp finnas kvar ? Varför skulle dom höja sina priser ?

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D
Volvo V90 "R-design" (2018)
Janken Driver
27 maj 2010 · 2 111 Inlägg

steifan skrev:

Janken skrev:
Säga vad man vill om bilprovningen men "litar" mer på dem än t ex "Lasses Mek o Besiktning"... !!
Att det garanterat kommer bli som flera säger, dyrare, gör ju inte saken bättre precis.

Nu var det iofs " vettiga " företag som får starta upp verksamhet. Företag som pysslar
med bilverkstäder osv får inte starta bilprovning, inte ens tex en fru till en man som driver
en bilverkstad. Läste om detta i Motormännens senaste tidningsnummer eller hörde på radion
(kanske en kombination tongue).

Var kanske ett lite för extremt exempel wink...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
IceEyes Varningar: För många..
27 maj 2010 · 2 552 Inlägg

Fördelen är att det blir enklare att boka en passande tid , men den förmodade prisökningen känns svårmotiverad. Jag sätter även ett frågetecken för kvalitén. Nej, det blir tummen ner för min del.

Men om vi däremot hade diskuterat Systembolaget... wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 maj 2010 · 10 427 Inlägg

IceEyes skrev:
Men om vi däremot hade diskuterat Systembolaget... wink

Usch, "Carlsbergbutiken" med 2 ölsorter vill vi inte ha tongue
Men det är en annan diskussion.. tongue

Gudzilla Dåre
27 maj 2010 · 182 Inlägg

Tidbokning tror jag blir bra

Priset visst kan tänka mig en liten höjning dock tror jag som många andra på chock priser snart men helt beroende på vad som händer det så säger jag inget just nu.

Kvalitet det e nog en sak vi också får se vad som händer menar vissa av felen som sbp lägger 2or på kan tyckas som tråkiga och löjliga rent ut sagt medans andra e viktiga och mycket nödvändiga.

Något annat jag funderat på e ju vad "Nya bilbesikningen" kommer säga om ombygda fordon kommer det bli lättare eller svårare med sånt och hur lätt kan man få tag i besiktnings killarna för att få fatt i infon om hur saker ska byggas också vidare.

Så min personliga åsikt just nu e ju att jag inte vill säga något innan vi ser vad framtiden utvisar, många olika aktörer kan påverka marknade både bra och dåligt som vi sett sedan innan "El bolagen = Suger balle , Telefon bolagen = Har ju faktiskt blivigt mycket bättre"

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut
Chevrolet Caprice HGW "Pilsner häcken" (1984)
volvoentusiasten
27 maj 2010 · 4 005 Inlägg

anus

MilleN
27 maj 2010 · 9 108 Inlägg

740_mannen skrev:
men kommer inte sbp finnas kvar ? Varför skulle dom höja sina priser ?

Jodå, men de kommer ju få färre kunder och därför tvingas höja priserna.

Jag tycker det är riktigt anus, tycker det funkar väldigt bra som det är,en prishöjning är framförallt det sista som behövs.

Men men, jag försöker att inte vara en bakåtsträvare, vi kanske blir hur nöjda som helst i slutändan?

Bi0HaZZarD Speed FMK
27 maj 2010 · 849 Inlägg

Gudzilla skrev:
Kvalitet det e nog en sak vi också får se vad som händer menar vissa av felen som sbp lägger 2or på kan tyckas som tråkiga och löjliga rent ut sagt medans andra e viktiga och mycket nödvändiga.

Du tror inte alla företagen kommer gå under samma regelverk? Självklart kommer samtliga bes.företag att lyda under Vägverkets regler och bedömningarna är ju därför detsamma. Det enda man kan konkurrera med är pris och service.

Mvh Ludvig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang