Igår fick jag bevisat för flickvännen att Volvo 740 INTE är en vinterbil..
Skulle ut från en OKQ8-mack i Köping, och drog brett ut på vägen. Kontrollerad sladd och helt utan trafik. Nästa korsning ska jag vänster för att sedan komma till "stora" vägen.
I den korsningen tog jag det lugnt, saktade ner ordentligt och växlade till 3:an för att gå på så läga varv som möjligt för att inte sladda. Den korsningen ville jag inte gå brett i, för liten och med lite bilar som åker förbi.
Iaf så ger jag lite gas mitt i svängen för att inte stanna mitt i, 3:an inne tänker jag och gasar inte allt för mycket, men ändå inte lite. Spinn såklart.
Jag släpper gasen helt och hoppas på att bilen hittar fäste innan trotoaren kommer. Icke. På bredden slår mitt högra bakdäck i trotoarkanten som inte är liten. Smäller till och jag tror att däcket gått. Va ingen fara som tur va, men där stog jag och blockerade hela vägen på bredden.
När jag sedan försöker ta mig loss så spinner det bara. Går inte ens att starta på 2:an, står på absolut blank is.
Står där i kanske 10 minuter och ser massor av folk köra förbi utan att stanna. De ser att jag har på varningsblinkers och att motorn är på, jag sitter ju bara fast. Varför inte hjälpa till att få bort skiten?
T.o.m en polis åker förbi utan att stanna! Blev lite besviken på dom

Iaf så stannar en lite äldre man med en ny V70t5, kliver ur och frågar hur det är. Förklarar läget för honom och han bara skrattar. "Ja, det är inte direkt en vinterbil det där, har en själv och den är helt hopplös".
Han hjälper till att putta och så kommer jag äntligen loss. Numer är flickvännen inte allt för glad när jag gillar att sladda lite, och jag måste säga att det va lite pinsamt

740 är rolig på vintern, men bra är den INTE!