Hastighetsbegränsning på volvo 740

Turbomotor volvolover
29 maj 2010 · 667 Inlägg

Janken skrev:
Fartspärr?. Du har ju tom angett "fartspärren" i infon om bilen; B230F...

wink

hahahaha nu vettifan om ja hänger med  men du menar F:et då lr? tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Janken Driver
29 maj 2010 · 2 111 Inlägg

Om du menar mitt inlägg så syftade jag på den fyrcylindriga mackapären som sitter under huven hähä

Edit; såg nu att du citerat.

Senast redigerat av Janken (29 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Evil_90 +Uppfinnare+
29 maj 2010 · 643 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Riktigt suddig bild, men vafaan..
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fi7rmo.jpg
Dom går fortare än 170km/h.. B230F,A-kam,16v spridare, M47'a... 181km/h* enligt GPS.. smile


*(Tror det stog 200någonting på mätaren)

HAHA, en diff på ung 20 km/h är rätt saftigt tongue vad har du för fälgar?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Turbomotor volvolover
29 maj 2010 · 667 Inlägg

Janken skrev:
Om du menar mitt inlägg så syftade jag på den fyrcylindriga mackapären som sitter under huven hähä

Edit; såg nu att du citerat.

hahaha jaha big_smile nu fattar jag wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
twin_cam Smålänning
29 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Turbomotor skrev:

twin_cam skrev:
Jag räknar toppfart där den "märkbara" accelerationen avtar, och då gör min 740 183 enl. GPS.. Precis som den ska enl. Volvo.

Går nog både 190 och 200 om man har en tillräckligt lång raka smile

ja men den va märkbar ända upp till 170 där de bara slutade öka. intve så man trycktes ner i sätet men man såg att de ökade på mätaren. smile

Det är det jag menar, när man inte känner accet i ryggen längre är det vid toppfart smile
Min mätare visade 190 i 183 km/h.

Hur noga servar du din bil?

Gör mycket på prestandan och förbrukningen.

Kör jag mycket fullgasrepor drar min 0,9, men aldrig över 1 l/mil smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turbomotor volvolover
29 maj 2010 · 667 Inlägg

twin_cam skrev:

Turbomotor skrev:

twin_cam skrev:
Jag räknar toppfart där den "märkbara" accelerationen avtar, och då gör min 740 183 enl. GPS.. Precis som den ska enl. Volvo.

Går nog både 190 och 200 om man har en tillräckligt lång raka smile

ja men den va märkbar ända upp till 170 där de bara slutade öka. intve så man trycktes ner i sätet men man såg att de ökade på mätaren. smile

Det är det jag menar, när man inte känner accet i ryggen längre är det vid toppfart smile
Min mätare visade 190 i 183 km/h.

Hur noga servar du din bil?

Gör mycket på prestandan och förbrukningen.

Kör jag mycket fullgasrepor drar min 0,9, men aldrig över 1 l/mil smile

jag servar den inte så mkt om man säger så tongue har bara haft den sen i januari, men de skulle nog inte sitta fel med ett oljebyte och tändstiften smile oj, de är ju ganska bra faktis big_smile ja brukar undvika att trycka pedalen hela vägen ner till golvet för de händer inget extra där nere iaf så de är ju lika bra att dra tillbaka den 1-2 cm lr mer smile hur mycket drar den vid landsvägskörning då ?smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Aga_Diff Bärs!
29 maj 2010 · 3 456 Inlägg

Evil_90 skrev:

Aga_Diff skrev:
Riktigt suddig bild, men vafaan..
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fi7rmo.jpg
Dom går fortare än 170km/h.. B230F,A-kam,16v spridare, M47'a... 181km/h* enligt GPS.. smile


*(Tror det stog 200någonting på mätaren)

HAHA, en diff på ung 20 km/h är rätt saftigt tongue vad har du för fälgar?

15" med 205/45 däck.. tongue

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Aga_Diff Bärs!
29 maj 2010 · 3 456 Inlägg

Janken skrev:
Fartspärr?. Du har ju tom angett "fartspärren" i infon om bilen; B230F...

wink

Hehe.. Humor... smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Knugcab
29 maj 2010 · 5 111 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag räknar toppfart där den "märkbara" accelerationen avtar

Aj fan, då går min merca bara 60 alltså... sad

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Aga_Diff Bärs!
29 maj 2010 · 3 456 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

twin_cam skrev:
Jag räknar toppfart där den "märkbara" accelerationen avtar

Aj fan, då går min merca bara 60 alltså... sad

Hehe, också humor! smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
twin_cam Smålänning
29 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Turbomotor skrev:
jag servar den inte så mkt om man säger så tongue har bara haft den sen i januari, men de skulle nog inte sitta fel med ett oljebyte och tändstiften smile oj, de är ju ganska bra faktis big_smile ja brukar undvika att trycka pedalen hela vägen ner till golvet för de händer inget extra där nere iaf så de är ju lika bra att dra tillbaka den 1-2 cm lr mer smile hur mycket drar den vid landsvägskörning då ?smile

Brukar landa mellan 0,79-0,89 beroende på väder och hastighet smile

Händer ju en del längst ner med tongue De sista lilla wink

Min servas av mig enl. volvos intervaller smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2010 · 10 427 Inlägg

..om varvtalsmätaren står på 6000rpm på högsta växeln så är du mekaniskt begränsad.
Men har för mig att utväxlingen normalt tillåter 220 eller 240km/h så det är väl motorn som
inte orkar övermästra frontens stora area ordentligt. Smällar man får ta när man åker med pondus. wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
twin_cam Smålänning
29 maj 2010 · 7 877 Inlägg

steifan skrev:
..om varvtalsmätaren står på 6000rpm på högsta växeln så är du mekaniskt begränsad.
Men har för mig att utväxlingen normalt tillåter 220 eller 240km/h så det är väl motorn som
inte orkar övermästra frontens stora area ordentligt. Smällar man får ta när man åker med pondus. wink

Kom inte här och försök påstå att 740 har dålig aerodynamik! wink

Den är faktiskt t.om bättre än... öh.. Nånting! tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turbomotor volvolover
29 maj 2010 · 667 Inlägg

twin_cam skrev:

Turbomotor skrev:
jag servar den inte så mkt om man säger så tongue har bara haft den sen i januari, men de skulle nog inte sitta fel med ett oljebyte och tändstiften smile oj, de är ju ganska bra faktis big_smile ja brukar undvika att trycka pedalen hela vägen ner till golvet för de händer inget extra där nere iaf så de är ju lika bra att dra tillbaka den 1-2 cm lr mer smile hur mycket drar den vid landsvägskörning då ?smile

Brukar landa mellan 0,79-0,89 beroende på väder och hastighet smile

Händer ju en del längst ner med tongue De sista lilla wink

Min servas av mig enl. volvos intervaller smile

det är riktigt bra faktist, mkt mer får man nog inte ner den du tongue ja har kört på 0,87  som snålast smile okej wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2010 · 10 427 Inlägg

twin_cam skrev:

steifan skrev:
..om varvtalsmätaren står på 6000rpm på högsta växeln så är du mekaniskt begränsad.
Men har för mig att utväxlingen normalt tillåter 220 eller 240km/h så det är väl motorn som
inte orkar övermästra frontens stora area ordentligt. Smällar man får ta när man åker med pondus. wink

Kom inte här och försök påstå att 740 har dålig aerodynamik! wink

Den är faktiskt t.om bättre än... öh.. Nånting! tongue

Den har typ samma Cd/Cw-värde ("halhet" ? tongue) som Saab (OG) 900.
Men frontarean är större..

Bättre än 240 dock wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Turbomotor volvolover
29 maj 2010 · 667 Inlägg

steifan skrev:
..om varvtalsmätaren står på 6000rpm på högsta växeln så är du mekaniskt begränsad.
Men har för mig att utväxlingen normalt tillåter 220 eller 240km/h så det är väl motorn som
inte orkar övermästra frontens stora area ordentligt. Smällar man får ta när man åker med pondus. wink

ja låg på 5000 varv ungefär när ja testade, på 4an

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
twin_cam Smålänning
29 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Turbomotor skrev:

steifan skrev:
..om varvtalsmätaren står på 6000rpm på högsta växeln så är du mekaniskt begränsad.
Men har för mig att utväxlingen normalt tillåter 220 eller 240km/h så det är väl motorn som
inte orkar övermästra frontens stora area ordentligt. Smällar man får ta när man åker med pondus. wink

ja låg på 5000 varv ungefär när ja testade, på 4an

Efterson kamaxeln är skit till allt annat än släp- och ekonomikörning så slutar den dra vid 4500, där ligger största problemet tongue

steifan skrev:
Den har typ samma Cd/Cw-värde ("halhet" ? tongue) som Saab (OG) 900.
Men frontarean är större..

Bättre än 240 dock wink

Luftmotståndskoefficient om jag får be wink Men totala luftmotståndet blir lite mindre på OG900 då den har mindre frontarea. Dock är väll 240 sämst av dom i båda hänseendena tongue

Senast redigerat av twin_cam (29 maj 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turbomotor volvolover
29 maj 2010 · 667 Inlägg

twin_cam skrev:

Turbomotor skrev:

steifan skrev:
..om varvtalsmätaren står på 6000rpm på högsta växeln så är du mekaniskt begränsad.
Men har för mig att utväxlingen normalt tillåter 220 eller 240km/h så det är väl motorn som
inte orkar övermästra frontens stora area ordentligt. Smällar man får ta när man åker med pondus. wink

ja låg på 5000 varv ungefär när ja testade, på 4an

Efterson kamaxeln är skit till allt annat än släp- och ekonomikörning så slutar den dra vid 4500, där ligger största problemet tongue

okej ;d vad borde ja ha för kam ist då ? fast å andra sidan så har ja inte så mkt nytta av en annan kam eftersom en 740 gl är en  740 gl och inte tillverkad för att köras i dom hastigheterna smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
twin_cam Smålänning
29 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Turbomotor skrev:

twin_cam skrev:

Turbomotor skrev:

ja låg på 5000 varv ungefär när ja testade, på 4an

Efterson kamaxeln är skit till allt annat än släp- och ekonomikörning så slutar den dra vid 4500, där ligger största problemet tongue

okej ;d vad borde ja ha för kam ist då ? fast å andra sidan så har ja inte så mkt nytta av en annan kam eftersom en 740 gl är en  740 gl och inte tillverkad för att köras i dom hastigheterna smile

Nä, ja funderar på att sätta kraftuttag och diffspärr på min och hänga balpressen på den wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2010 · 10 427 Inlägg

Kan ju se här:

[video]http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m[/video]

Volvo 740 GLT 16V med en angiven topphastighet på 198km/h om jag ej minns fel.
Som har styrkan högt i registret blir väldigt "slak" vid 190km/h (ganska exakt hastighetvisning).
Iofs kört fortare, men blir riktigt segt högt upp roll

En 740 GL ska väl inte göra mer än strax under 180km/h ändå.
Tror inte trådskaparen ska vara orolig på nåt vis.

Edit.
Sen har ju både trådskaparen och Twin_cam en halare variant av 740, med lite
bättre frontspoiler osv. Lite trist om en gammal äkta trubbnos B230F-bil går snabbare iofs tongue

Senast redigerat av steifan (29 maj 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang