2668
Sök

Hastighetsbegränsning på volvo 740

volvolover
667 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#41
twin_cam skrev:
Turbomotor skrev:
twin_cam skrev:

Efterson kamaxeln är skit till allt annat än släp- och ekonomikörning så slutar den dra vid 4500, där ligger största problemet tongue

okej ;d vad borde ja ha för kam ist då ? fast å andra sidan så har ja inte så mkt nytta av en annan kam eftersom en 740 gl är en  740 gl och inte tillverkad för att köras i dom hastigheterna smile

Nä, ja funderar på att sätta kraftuttag och diffspärr på min och hänga balpressen på den wink

det låter som en bra idé big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

volvolover
667 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#42
steifan skrev:
Kan ju se här:

[video]http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m[/video]

Volvo 740 GLT 16V med en angiven topphastighet på 198km/h om jag ej minns fel.
Som har styrkan högt i registret blir väldigt "slak" vid 190km/h (ganska exakt hastighetvisning).
Iofs kört fortare, men blir riktigt segt högt upp roll

En 740 GL ska väl inte göra mer än strax under 180km/h ändå.
Tror inte trådskaparen ska vara orolig på nåt vis.

Edit.
Sen har ju både trådskaparen och Twin_cam en halare variant av 740, med lite
bättre frontspoiler osv. Lite trist om en gammal äkta trubbnos B230F-bil går snabbare iofs tongue

den ökar finare en min iaf big_smile jag ska nog inte tänka mer på de för det är nog ingen fara med de då smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

21 761 Inlägg
29 maj 2010
#43
twin_cam skrev:
Kom inte här och försök påstå att 740 har dålig aerodynamik! wink

Den är faktiskt t.om bättre än... öh.. Nånting! tongue

....än ett betongblock? wink

36 Inlägg
2 juni 2010
#44
var uppe i 205 km/h med min 745a-90a som gått ca37 tusen mil som var hyffsad sängt och inget trim:P fanns lite mer att ge


Bärs!
3 456 Inlägg
2 juni 2010
#45
Lindskog88 skrev:
var uppe i 205 km/h med min 745a-90a som gått ca37 tusen mil som var hyffsad sängt och inget trim:P fanns lite mer att ge

205km/h på mätaren antar jag? wink

Garaget.org peakade 2008.

26 Inlägg
2 juni 2010
#46
min 740gl 90a som hade gått 43000 gjorde 190 utan att vara trimmad
Senast redigerat av Loonitix (2 juni 2010)


7 100 Inlägg
2 juni 2010
#47
170 gick min 745-86 med automatlåda

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

36 Inlägg
2 juni 2010
#48
Aga_Diff skrev:
Lindskog88 skrev:
var uppe i 205 km/h med min 745a-90a som gått ca37 tusen mil som var hyffsad sängt och inget trim:P fanns lite mer att ge

205km/h på mätaren antar jag? wink

hamen på mätaren smile


474 Inlägg
2 juni 2010
#49
Lindskog88 skrev:
var uppe i 205 km/h med min 745a-90a som gått ca37 tusen mil som var hyffsad sängt och inget trim:P fanns lite mer att ge

Nerför hallandsåsen antar jag? wink

Volvo S60 2.5T AWD

36 Inlägg
2 juni 2010
#50
Ruuska_ skrev:
Lindskog88 skrev:
var uppe i 205 km/h med min 745a-90a som gått ca37 tusen mil som var hyffsad sängt och inget trim:P fanns lite mer att ge

Nerför hallandsåsen antar jag? wink

Nepp till skövde på den nya vägen;)


153 Inlägg
2 juni 2010
#51
740 89 b230F 30 k mil 60kg tung baslåda i kofferten + 1 person på 70kg + mig själv.
Servat hyggligt endast 195 breda bakdäck istället för 185 som är org.
++ ett jävlans ventiltickande!

körde senaste tanken på 0.84
har väl petat upp bilen ett par gånger där den slutar drar runt 190-200 enligt mätaren men tror det bara är en ~180 verklig hastighet.  fast rätt tråkigt att nöta fort.

EDIT: ska nämna att det var 3/4 tank dvs ca 45L i och 95 oktanigt.

Bara man har en raka så går de. dock så finns det ingen mer ork i de. sitter inget elektroniskt eller så bara att kraften tar slut.
Senast redigerat av Swec (3 juni 2010)


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 juni 2010
#52
210 mätarfart med 745 16v o 5pers i bilen, ska tilläggas att det var fullgas ca en mil

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

53 Inlägg
3 juni 2010
#53
Kan ju direkt säga att det INTE finns någon hastighetsbegränsning på 740 och har aldrig någonsin funnits. Lyckades pressa upp min 740 med B230E till 209 på gps-en men det tog närmare 2 mil. Detta kan oftast endast uppnås om man sitter själv i bilen och om man har dåligt med bensin i tanken. Annars kommer man inte högre än 180 och möjligtvis 190.

Så den "fartspärren" som anges är helt enkelt så att motorn inte varvar/orkar mer.


1 878 Inlägg
4 juni 2010
#54
pressade upp min 740GL -88 till 180km/h. men det tog då fan tid!


1 339 Inlägg
4 juni 2010
#55
Aga_Diff skrev:
Riktigt suddig bild, men vafaan..
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fi7rmo.jpg
Dom går fortare än 170km/h.. B230F,A-kam,16v spridare, M47'a... 181km/h* enligt GPS.. smile


*(Tror det stog 200någonting på mätaren)

yikes De va lite mysko Steifans mätare på sin 740 GLT 16v skiljde bara 3 km/h när han jämförde med gpsen. Precis som min, skiljer också 3 km/h från gpsen, spelar i princip ingen roll vad för hastighet jag kör i.


Edit: Ops, såg att du hade annorlunda däck nu tongue
Senast redigerat av Remiss (4 juni 2010)


106 Inlägg
4 juni 2010
#56
ja min 740GL gått 22, går enligt gpsen 170 och mätaren 180;)
/Micke.

Volvo Räcing

4 005 Inlägg
4 juni 2010
#57
Jag har aldrig kört snabbare än 140 med min 740 hehe, varför pusha ödet.


volvolover
667 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#58
nu är jag ju inte så beroende av att köra i 170 lr mer, men då när ja testade kändes de verkligen som om de va stopp där. + att de va en nerförsbacke big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

1 653 Inlägg
7 juni 2010
#59
Kul med dom som skriver att deras GL har lyckats ta sig upp i 200+ tongue Min 945 LTT tar sig upp i 190km/h men där är det i princip slut på det roliga tongue


56 Inlägg
7 juni 2010
#60
Min gamla 745 -89 gjorde 180 sen tog det fan stop...

Turbon gör dock mätaren ut, har ej testat med GPS men över 200 gör den.

När B230F kommer över 170 blir dom otroligt slöa och man känner ingen märkbar acceleration...

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "


Sök