V40 t4 ryker vitt (problemet löst)

thefatkid
30 maj 2010 · 32 Inlägg

Edit 4: Det visade sig att o-ringen på oljereturen från turbon hade gått sönder så det läckte ner på på drivaxeln som sedan slungade oljan rätt på avgasröret:S

Edit 3: Läckan hittad tackvare Crille88. Den ryker nu bara konstigt vitt och luktar väldigt mysko. Sen går den lite sämre än innan.


Hej.
Har sedan ett tag haft lite problem med bilen. Det är så att den laddar dåligt och har dåligt vakuum när den går på tomgång och under motorbroms. Den drar också betydligt mer bensin än innan. Den har bsr steg2 och laddad innan ca 1.4 nu laddar den 1.0. Vakuumet på tomgång var innan 0.4 nu är det 0.2. Är det något som läcker tro? Något troligt ställe? (Ja vid turbotrycksmätaren!)


Edit 2:
Har gått ett tag nu så slänger upp den här tråden igen. Läget är nu 0barö i vakuum och 0.7barö i vanligt ladd.
Plus att den ryker väldigt mycket vitt vid belastning. Kan det vara toppen som gått?


MVH

Senast redigerat av thefatkid (17 augusti 2010)

hedley Saaboholic
30 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Gå igenom alla slangar till att börja med, rensa gasspjäll osv. En ev felsökning vore inte fel heller.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
thefatkid
30 maj 2010 · 32 Inlägg

hedley skrev:
Gå igenom alla slangar till att börja med, rensa gasspjäll osv. En ev felsökning vore inte fel heller.

Har gått igenom alla slangarna och kan inte hitta några synliga fel. Gasspjället har jag med tänkt att rengöra men mest för att det är något man gör bara men kanske inte där felet sitter.
Kanske är lättast att bara lämna in och göra en felsökning.

Men tack iallafall!

PoulZen
30 maj 2010 · 772 Inlägg

En läcka kan vara jättesvår att upptäcka, det är inte säkert du ser det med ögat.
Har du testat med startgas eller liknande?

thefatkid
30 maj 2010 · 32 Inlägg

PoulZen skrev:
En läcka kan vara jättesvår att upptäcka, det är inte säkert du ser det med ögat.
Har du testat med startgas eller liknande?

Jaa det kan ju helt klart vara så, kanske ska prova med startgas då. Men en läcka borde väll inte påverka mitt vakuum egentligen?

MVH

Mitsuhini
30 maj 2010 · 337 Inlägg

det sitter ett vitt litet T-kors i plast precis till höger om motorn när du öppnar huven, kopplat varav ena slangen kommer från plenumet och en slang som försvinner mot dig och en bortåt. kontrollera detta lilla T-kors, händer att detta blir små hål i lite överallt, ser nästan ut som man vart där med borrmaskin. hände två ggr på brorsans v40t4 som var chippad o lite lull lull. värt att kolla.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
thefatkid
1 juni 2010 · 32 Inlägg

Mitsuhini skrev:
det sitter ett vitt litet T-kors i plast precis till höger om motorn när du öppnar huven, kopplat varav ena slangen kommer från plenumet och en slang som försvinner mot dig och en bortåt. kontrollera detta lilla T-kors, händer att detta blir små hål i lite överallt, ser nästan ut som man vart där med borrmaskin. hände två ggr på brorsans v40t4 som var chippad o lite lull lull. värt att kolla.

Jaa. Jag kollade detta men det var tyvärr helt. Har även testat MVn, vakuumventilen och har sprejat på slangarna med startgas men har gått bet på allt...

Förstår inte vad det kan vara alls längre... Bilen har gått sönder helt enkelt

Senast redigerat av thefatkid (1 juni 2010)

Syllen
1 juni 2010 · 13 Inlägg

Vad är det för årsmodell. Just nu pågår en "kampanj" på just V40 bilar beroende på årsmodell och miltal så går det på försäkring/garanti.

Låter bilen konstigt? Det sitter en ventil uppe på motorn som man kan koppla ur i sådana fall.

thefatkid
1 juni 2010 · 32 Inlägg

Syllen skrev:
Vad är det för årsmodell. Just nu pågår en "kampanj" på just V40 bilar beroende på årsmodell och miltal så går det på försäkring/garanti.

Låter bilen konstigt? Det sitter en ventil uppe på motorn som man kan koppla ur i sådana fall.

Jaa lite annorlunda låter den allt. Det är en -98 som gått 18500mil. Vad är det för ventil och hur kopplar jag bort den?
Tacksam för alla svar.

MVH

Syllen
1 juni 2010 · 13 Inlägg

Vet ej vad ventilen heter men den sitter på topplocket. oOm du tar bort den så ställer sig då i ett läge och då försvinner oljudet.
På den verkstan ja pratar om  är det nu minst 3 bilar i veckan. Tyvärr är delarna restade hos Gbg och kan inte levereras förräns i slutet på juni. Ljudet låter som att det är vid kamremmen. Det är kamdrevet som låter om jag förstått det rätt. En beskrivning på ljudet är frustande.
Tyvärr så sträcker sig maskinskadeförsäkringen inte längre än till 15 000 mil. På en Bilia verkstad i Sthlm går bytet på ca 8 000.

Senast redigerat av Syllen (1 juni 2010)

thefatkid
1 juni 2010 · 32 Inlägg

Syllen skrev:
Vet ej vad ventilen heter men den sitter på topplocket. oOm du tar bort den så ställer sig då i ett läge och då försvinner oljudet.
På den verkstan ja pratar om  är det nu minst 3 bilar i veckan. Tyvärr är delarna restade hos Gbg och kan inte levereras förräns i slutet på juni. Ljudet låter som att det är vid kamremmen. Det är kamdrevet som låter om jag förstått det rätt. En beskrivning på ljudet är frustande.
Tyvärr så sträcker sig maskinskadeförsäkringen inte längre än till 15 000 mil. På en Bilia verkstad i Sthlm går bytet på ca 8 000.

Okej så den behövs egentligen inte? Kan jag som vanlig dödlig fixa bort den eller krävs det svårare ingrepp?

Syllen
1 juni 2010 · 13 Inlägg

Du kan som dödlig ta bort den. Du tappar kraft i motorn så den behövs men i väntan på reservdelar så kan man ta bort den.

thefatkid
2 juni 2010 · 32 Inlägg

Syllen skrev:
Du kan som dödlig ta bort den. Du tappar kraft i motorn så den behövs men i väntan på reservdelar så kan man ta bort den.

Då ser man ju iallafall om man får tillbaka vakuumet eller? Hur gör jag för att plocka den då?

Tack för alla svar!

Syllen
2 juni 2010 · 13 Inlägg

Skall prata med infokällan återkommer.

thefatkid
3 juni 2010 · 32 Inlägg

Syllen skrev:
Skall prata med infokällan återkommer.

Tack så mycket!

thefatkid
11 augusti 2010 · 32 Inlägg

Edit 2:
Har gått ett tag nu så slänger upp den här tråden igen. Läget är nu 0barö i vakuum och 0.7barö i vanligt ladd.
Plus att den ryker väldigt mycket vitt vid belastning. Kan det vara toppen som gått?

Någon som har en aning?

MVH

Senast redigerat av thefatkid (11 augusti 2010)

Muninet
12 augusti 2010 · 769 Inlägg

Låter som att det är turboras på G

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Muninet
12 augusti 2010 · 769 Inlägg

för att bekräfta det så bör du montera ner tubrbon och känna efter om den glappar i sidled. Ett annat tips är att kolla alla slangar mellan ic och turbo så att det inte är sprickor/revor i slangarna. Sen upptäcker man också att om det är en tunn oljefilm / beläggning i ic slangarna så är det turbom som är kass = byt turbo.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Crille88
12 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

Muninet skrev:
för att bekräfta det så bör du montera ner tubrbon och känna efter om den glappar i sidled

blö!!
turbon får glappa höger vänster upp och ner,
DÄREMOT får den inte glappa in och ut.
och montera ner behöver man absolut inte göra, bara o lossa snorklen och känna..

Senast redigerat av Crille88 (12 augusti 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Muninet
12 augusti 2010 · 769 Inlägg

Crille88 skrev:

Muninet skrev:
för att bekräfta det så bör du montera ner tubrbon och känna efter om den glappar i sidled

blö!!
turbon får glappa höger vänster upp och ner,
DÄREMOT får den inte glappa in och ut.
och montera ner behöver man absolut inte göra, bara o lossa snorklen och känna..

Jag må ha haft fel ang glapp i turbon men det låter som att du inte försökt få ner händerna och mecka med turbon i en s/v40...

Vill du prata av dig eller knäppa mig på näsan så gör det per pm istället för här i tråden.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang