Lambdasond OK, lambdavärde för hög! golf II -89

mellbl0m
31 maj 2010 · 69 Inlägg

Tjenare

Jag tar hela storyn från början.
Jag har nyligen fått en skrotbil som det va ett flertal fel på. Bland annat lambdasonden!
När jag öppnar huven så visar det sig att kabeln från sonden till boxen var av.
Så jag lödde ihop kabeln igen, åkte och varmkörde bilen. Sen mäter jag upp sonden
och den pendlar rikligt mellan 0.1-0.8v och då anser jag att den är i funktion.

Sen en dag senare åker jag till en polare som äger en bilverkstad, mäter avgasvärdena
samt sonden, och då visar det sig att sonden visar 1.65 vilket är mer än vad den visare
på bilprovningen 1.13!

Jag har ingen aning om vad felet kan vara, har jag lött ihop fel kabel med lambdasonden?
eller vad kan problemet vara?

Tack på förhand.

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
dawwe ...has left the building...
31 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Avgasläckage

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mellbl0m
2 juni 2010 · 69 Inlägg

Hittade hålet, det är mellan ljuddämparna, något tips på bästa sättet att fixa så det blir täppt?
har tillgång till en mindre verkstad

mhv

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
te_wik Forummoderator
2 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Är det i skarven? Isåfall ska du rengöra och sedan använda monterinspasta ifall det inte ska sitta en tätning där. Är det ett rosthål är bästa sättet att svetsa, avgasbandage och sådant är bara tillfälliga lösningar.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mellbl0m
2 juni 2010 · 69 Inlägg

Kommer inte ihåg exakt vart det va. Men det va rätt så nära den bakre dämparen.
Åker ner till verkstaden direkt och kollar upp det, tack för tipset! smile

mvh

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mellbl0m
2 juni 2010 · 69 Inlägg

Har hittat hålet mer specifikt nu. Det har blivit ett stort hål där hållaren sitter som håller upp hela röret. Den sitter alltså efter den första dämparen, Kan jag plocka bort den första dämparen men fortfarande köra med bilen, om jag måste få hem den osv?
Sen så pyser det lite luft (känns som inget märkvärdigt) precis vid tätningen innan kattan. Kan inte vara så svårt att byta den packningen.

mvh

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mellbl0m
2 juni 2010 · 69 Inlägg

guu va manligt det låter att köra med en ljuddämpare!

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mellbl0m
4 juni 2010 · 69 Inlägg

Behöver nu hjälp då jag snart ska till besiktningen.
Jag va hos en verkstad där dom mätte upp avgaserna, lambdan hade sjunkit lite till 1.07.
Då undrar jag, går det få ner detta värde något med hjälp av, etanol? k-sprit?

mvh

Senast redigerat av mellbl0m (4 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
o_lindh
4 juni 2010 · 347 Inlägg

mellbl0m skrev:
Behöver nu hjälp då jag snart ska till besiktningen.
Jag va hos en verkstad där dom mätte upp avgaserna, lambdan hade sjunkit lite till 1.07.
Då undrar jag, går det få ner detta värde något med hjälp av, etanol? k-sprit?

mvh

Nej, det går inte. Fixa felet istället.

Senast redigerat av o_lindh (4 juni 2010)

mk2-91
5 juni 2010 · 35 Inlägg

Låter dom om du har ett läckage vid insuget eller liknande. Hade exakt samma sits som du med min bil. Fick en 'skrotbil' att fixa iordning:P Läckage överallt i avgassystemet. Täppte till, svetsade och använde monteringspasta. Men fortfarande var det för högt lambdavärde. Packningen till insuget hade gått sönder, därav också problemet med att han 'tog vatten'. Bytte båda packningarna i insuget och sedan kröp värdet ner till det lagliga. Gick utan problem genom bes:) Men när man kollar på lambdavärdet för mager blandning (mkt luft, mindre bränsle). Kolla igenom avgassystemet ännu en gång, minsta läcka syns på avgasvärdet! Är det tätt där så testa att byta insugspackningen, både plåtpackningen samt den för kylvattnet. Använd riktiga packningar från en ackrediterad VW-verkstad, biltemas med mera är skit. Någonstans läcker det luft, om det inte gör det så är tändinställningen fel. Lycka till med bilen!smile

Audi A4 "1.9 TDi" (2004)
mellbl0m
6 juni 2010 · 69 Inlägg

mk2-91 skrev:
Låter dom om du har ett läckage vid insuget eller liknande. Hade exakt samma sits som du med min bil. Fick en 'skrotbil' att fixa iordning:P Läckage överallt i avgassystemet. Täppte till, svetsade och använde monteringspasta. Men fortfarande var det för högt lambdavärde. Packningen till insuget hade gått sönder, därav också problemet med att han 'tog vatten'. Bytte båda packningarna i insuget och sedan kröp värdet ner till det lagliga. Gick utan problem genom bes:) Men när man kollar på lambdavärdet för mager blandning (mkt luft, mindre bränsle). Kolla igenom avgassystemet ännu en gång, minsta läcka syns på avgasvärdet! Är det tätt där så testa att byta insugspackningen, både plåtpackningen samt den för kylvattnet. Använd riktiga packningar från en ackrediterad VW-verkstad, biltemas med mera är skit. Någonstans läcker det luft, om det inte gör det så är tändinställningen fel. Lycka till med bilen!smile

Blir att kolla igenom avgassystemet ännu en gång. Ska även kolla upp den där insugspackningen! Tack!

mvh

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mk2-91
7 juni 2010 · 35 Inlägg

Innan du börjar riva med insuget:) Köp bromsrengörning eller startgas samt spraya runtom insuget med mera där det kan finns eventuella läckor:) Läcker det kommer gasen in och motorn börjar varva lite så du hör det på motorljudet:) Lycka till!

Audi A4 "1.9 TDi" (2004)
mellbl0m
7 juni 2010 · 69 Inlägg

mk2-91 skrev:
Innan du börjar riva med insuget:) Köp bromsrengörning eller startgas samt spraya runtom insuget med mera där det kan finns eventuella läckor:) Läcker det kommer gasen in och motorn börjar varva lite så du hör det på motorljudet:) Lycka till!

när jag sprutade runt förgasaren så visade det sig att förgasarflänsen va helt glapp och det behövdes inte mycket startgas för motorn att varva upp! ;(

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
LeafBox Lat Perfektionist
7 juni 2010 · 6 359 Inlägg

mellbl0m skrev:

mk2-91 skrev:
Innan du börjar riva med insuget:) Köp bromsrengörning eller startgas samt spraya runtom insuget med mera där det kan finns eventuella läckor:) Läcker det kommer gasen in och motorn börjar varva lite så du hör det på motorljudet:) Lycka till!

när jag sprutade runt förgasaren så visade det sig att förgasarflänsen va helt glapp och det behövdes inte mycket startgas för motorn att varva upp! ;(

Väldigt vanligt på dessa motorer, tätringen i förgasarfoten blir lätt sliten.
Har för mej min far bytte på sin 4-5 gånger under den tid han hade golf tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
mellbl0m
7 juni 2010 · 69 Inlägg

LeafBox skrev:

mellbl0m skrev:

mk2-91 skrev:
Innan du börjar riva med insuget:) Köp bromsrengörning eller startgas samt spraya runtom insuget med mera där det kan finns eventuella läckor:) Läcker det kommer gasen in och motorn börjar varva lite så du hör det på motorljudet:) Lycka till!

när jag sprutade runt förgasaren så visade det sig att förgasarflänsen va helt glapp och det behövdes inte mycket startgas för motorn att varva upp! ;(

Väldigt vanligt på dessa motorer, tätringen i förgasarfoten blir lätt sliten.
Har för mej min far bytte på sin 4-5 gånger under den tid han hade golf tongue

ah, den här är säkert inte bytt på mer än 4 år!

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mk2-91
7 juni 2010 · 35 Inlägg

Skönt att du hittade felet iaf:P Startgas är bra skit det;)

Audi A4 "1.9 TDi" (2004)
mellbl0m
7 juni 2010 · 69 Inlägg

mk2-91 skrev:
Skönt att du hittade felet iaf:P Startgas är bra skit det;)

ajjemen, detta felet har nog en stor bidragande del smile startgas och bra folk som vill engagera sig är bra skit ! smile

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mk2-91
8 juni 2010 · 35 Inlägg

mellbl0m skrev:

mk2-91 skrev:
Skönt att du hittade felet iaf:P Startgas är bra skit det;)

ajjemen, detta felet har nog en stor bidragande del smile startgas och bra folk som vill engagera sig är bra skit ! smile

Hehe alltid kul om man kan hjälpa folk:) När man ändå själv varit med om det, och förmodligen vet liksom:P Så himla trökigt när man står där och inget funkar, samt ingen vill hjälpa en. Det har jag varit med om. Tänkte jag kunde underlätta för vissa andra då istället:)

Audi A4 "1.9 TDi" (2004)
mellbl0m
8 juni 2010 · 69 Inlägg

hangman skrev:
man ska aldrig löda lambda kablarna

varför inte? signalen kan ju inte ta vägen någon annan stans än till boxen?
plus att den gick igenom besiktningen

Senast redigerat av mellbl0m (8 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang