2307
Sök

Lufta koppling panik hjälp fort ! volvo 745 tic

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
hallå, höll på att lufta kopplingen på volvon och den började bli bättre men efter ett tag försvann allt tryck och det verka som det har kommit in luft igen, har ingen koppling alls nu, what to do ??

mvh

tysk.
592 Inlägg
3 juni 2010
hewra skrev:
hallå, höll på att lufta kopplingen på volvon och den började bli bättre men efter ett tag försvann allt tryck och det verka som det har kommit in luft igen, har ingen koppling alls nu, what to do ??

mvh

Lufta igen låter logiskt? wink
Se till så de inte försvinner helt ur behållaren utan fyll på kontinuerligt.

744 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
jo försöker för fullt, men lyckas verkligen inte bygga något tryck alls i kopplingen :S fattar verkligen ingetting :S

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 juni 2010
Om vi backar lite och ställer oss frågan varför du började med avluftningen från första början? Vad har du gjort för att det ska behövas avluftas?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

744 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
gamla ägaren byte urtrampnings lager och luftade inte tillräckligt, pedalen tog just och pass längst ner så var därför jag ville lufta den, hur länge ska man behöva pumpa för att få känna minsta motstånd i pedalen ? tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 juni 2010
hewra skrev:
gamla ägaren byte urtrampnings lager och luftade inte tillräckligt, pedalen tog just och pass längst ner så var därför jag ville lufta den, hur länge ska man behöva pumpa för att få känna minsta motstånd i pedalen ? tongue

Aha ok, egentligen ska man ju inte behöva lossa slangen till slavcylindern utan man brukar ju lossa slaven från lådan och hänga den på ett lämpligt ställe just för att slippa strulet med avluftning.

Ibland är det så jävligt att du måste suga in vätska "bakvägen" för att kunna sätta igång med avluftningen.

Förresten, står ju att du är "hydraulik mekaniker", detta borde ju inte vara något problem för dig? wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

744 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
jag har ingen aning riktigt hur dom har gjort iaf tongue

allså suga in vätska igenom slav cylindern eller? hur går man riktigt till väga då ?

hehe jo men har riktigt tappat allt i hövve har varit vaken på tok förlänge och ska upp på 6 timmar å jobba igen och måste få igång bilen :S

8 266 Inlägg
4 juni 2010
Ta en lång slang och sätt på luftningnippel, helst en genomskinlig så man ser när vätska komma. Se till att hänga den så att änden mynnar ut högre än bromsvätskabehållaren. Sen öppnar man nippeln och pumpar på pedalen.

744 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
okej, så jag tar en riktigt lång slang och kör den på slaven sen öppnar jag den och bara pumpa på kopplingen hela tiden ? smile

8 266 Inlägg
4 juni 2010
Japp, kan va bra att ha en flaska i änden för att fånga upp eventuellt spill.

744 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
hehe funkade perfekt, har fått kopplingen att börja ta någorlunda nu iaf big_smile tackar för snabbt svar smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 631 Inlägg
4 juni 2010
bästa sättet är att antingen vakumsuga vid luftnings nippeln eller trycksätta kärlet

jag brukar trycksätta kärlet och sen öppna nippeln och då brukar det bli perfekt smile
men alla sätt som fungerar är bra

förra chefens pappas saab 9000 hade läckande slavcyl så den hade jag vecko luftning på
så då hade man lite teknik på att lufta

Kör fort så hinner inget hända...

258 Inlägg
9 januari 2012
Marlboroman skrev:
Japp, kan va bra att ha en flaska i änden för att fånga upp eventuellt spill.

provade ditt knep men funkar inte... när man ska stänga nippeln efter man pumpat upp oljan ska pedalen vara nertryckt eller inte då? har inte fått upp de minsta tryck över huvudtaget.. lust o slänga hele bil snart smile

871 Inlägg
9 januari 2012
Öppna bara luftnippeln och låt det rinna igenom 3-4 minuter smile har gjort detta några gånger smile

14 631 Inlägg
9 januari 2012
beckstroem skrev:
Öppna bara luftnippeln och låt det rinna igenom 3-4 minuter smile har gjort detta några gånger smile

tar en sec om man trycksätter kärlet lite ;-)

inte säkert att luften rinner ur utan det kan bli raka motsatsen oxå smile

20 Inlägg
22 april 2013
ska bilen vara igång när man gör detta? eller det kanske inte spelar någon roll?

ta gärna en titt på min s40 :) http://www.garaget.org/?car=288408

14 631 Inlägg
22 april 2013
spelar ingen roll motorn hjälper inte till minsta lilla så det är bara jobbigt med bullret smile

Sök